به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: کنارگذر شرقی اصفهان بخش مرکزی و در واقع قلب کریدور شمال به جنوب است که تبریز را به بوشهر و خزر را به خلیج فارس متصل میکند. این پروژه با هزینهای حدود ۸۰۰۰ میلیارد ریال که ۳۰ درصد آن را دولت و ۷۰ درصد را سرمایهگذار یعنی صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کرد آماده بهرهبرداری و افتتاح است و هماکنون ارزشی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان دارد.
وی درباره مشخصات فنی پروژه اضافه کرد: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان طولی حدود ۶۳ کیلومتر دارد و شامل پنج تقاطع اصلی غیرهمسطح و پلهای بزرگ فولادی و جزو آزادراههایی است که با فناوری روز دنیا ساخته شده است. آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان ۸۰ دقیقه زمان سفر استانهای شمالی را به جنوب کوتاهتر میکند. کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه ۷۴۰ میلیون لیتر، کاهش ۲۵۰ نفری تلفات جادهای و کاهش دو میلیون تن آلایندههای محیطی در یک دوره ۲۰ ساله از مزایای آن است.
صلواتی ادامه داد: مطالعات اولیه و طراحی این آزادراه سال ۱۳۵۵ انجام و سال ۱۳۶۵ تملک اراضی و آزادسازی آنها برای اجرای پروژه انجام شد اما با وجود آغاز شدن عملیات اجرایی ساخت این آزادراه در سال ۱۳۸۲ و اجرای این پروژه تا دو سال پس از آن، شاهد توقف کار تا سال ۱۳۹۵ بودیم. مجددا سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و هماکنون آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان که بیش از ۴۵ درصد آن در سال گذشته تکمیل شده، آماده بهرهبرداری است.
مجری طرحهای زیربنایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان اصفهان با اشاره به بهرهبرداری آزمایشی از آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان در هفتههای آینده گفت: در این آزادراه گیشه دریافت عوارض نداریم و عوارض الکترونیکی دریافت میشود. مبلغی که برای عوارض این آزادراه در نظر گرفته شده نهتنها باید متناسب با نرخ روز باشد بلکه باید به گونهای تعیین و تصویب شود که بازگشت سرمایه را برای سرمایهگذار در پی داشته باشد اما به نظر میرسد عوارضی کمتر از ۱۰ هزار تومان برای آن در نظر گرفته شود.
نظر شما