دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

مرز زمینی سرخس واقع در شمال شرق خراسان رضوی از امروز ۲۴ شهریور به مدت ۱۰ روز با شرایط خاص از سوی ترکمنستان بر روی ناوگان باری ایران گشوده شد.

مرز زمینی سرخس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رضایی مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: بر اساس ملاقات مرزی دوشنبه ۲۴ شهریور و مطابق شیوه‌نامه‌های بهداشتی مورد توافق، مقرر شد روزانه ۱۰ دستگاه کامیون با عبور از پل مرزی مشترک در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان، تریلر یا همان بار خود را تحویل کشنده‌های کشور همسایه دهد تا آنان بار را به مقصد در خاک ترکمنستان و یا دیگر مرز کشور ثالث تحویل دهند. در حال حاضر ترکمنستان در قالب همین روش تبادلات تجاری زمینی خود در مرز "آلات" با کشور ازبکستان را انجام می‌دهد.

هفته گذشته پس از ۶ ماه‌ونیم بسته بودن مرز زمینی سرخس، این مرز مهم به صورت آزمایشی به مدت سه روز بازگشایی شد و در این بازه زمانی تنها یک محموله ترانزیتی شامل چهار دستگاه تریلر حامل ۲۴ خودروی سواری از ایران وارد کشور ترکمنستان شد. چهارم اسفند ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته و مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد بازگشایی شد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است که پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شود. پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

کد خبر 549165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha