رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان این‌که اکنون میزان قیمت خرید زعفران از کشاورز یک بیست و پنجم بازار جهانی است، گفت: زعفران باید در دنیا به نام ایران شناخته شود.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن احتشام اظهار کرد: شورای ملی زعفران، تشکلی ملی است که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سطح ملی تشکیل شده است. در چهار ماه نخست امسال به علت شیوع ویروس کرونا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افت صادرات زعفران داشته‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، مقرر شد کارگروه ملی زعفران با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی، سازمان توسعه تجارت شورای ملی زعفران، اتاق‌های بازرگانی و تعاون و تمام افرادی که در حوزه زعفران مشغول به فعالیتند، تشکیل شود.

احتشام بیان کرد: شورای ملی زعفران از ۸ سال گذشته اقدام به اجرای طرح ملی ارتقای سطح زعفران برای ارتقای کیفیت این محصول کرده است. در کارگروه ملی زعفران، با حضور اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران با تعامل با بدنه دولت، به وضعیت زعفران رسیدگی خواهد شد.

وی با تاکید بر فعالیت این کارگروه در زمینه جلوگیری از صادرات بدون ارزش افزوده برای کمک به بحث اقتصادی، افزود: ۸۰ درصد زعفران به صورت خام صادر شده و تنها ۲۰ درصد به صورت بسته‌بندی صادر می‌شود.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان این‌که قیمت زعفران به نسبت زحمتی که کشاورزان می‌کشند، مطلوب نیست، تصریح کرد: بسته‌بندی زعفران باید با برند ایرانی بوده و با این برند صادر شود. قیمت خرید از کشاورز با قیمت صادراتی بسیار فاصله دارد،  با افزایش نرخ ارز، سرمایه کشاورزان زعفران‌کار به هدر رفته و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد. شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

کد خبر 549074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار