دیروز در خبرها آمده بود که تعدادی از مردم مشهد در اعتراض به گرانی‌ها تجمع کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت کالاها در کشورمان شیب تندتری به‌خود گرفته و از سویی تورم وارد کالاهای روزمره و مصرفی مردم شده است.

دولت محمود احمدی‌نژاد که با شعار بهتر کردن وضعیت معیشتی مردم و «آوردن نفت بر سر سفره‌ها» روی کار آمد در توجیه گرانی‌ها، در وهله اول آن را به گردن مافیایی انداخته است که دست در دست برخی سیاستمداران دارد. دولت در درجه دوم گرانی را ناشی ازتورم جهانی اعلام کرده است و اینکه در برخی کشورها تورم نسبت به سال قبل دو برابر شده است. البته دولت نمی‌گوید که مثلا در یک کشور تورم دو درصدی به چهاردرصد رسیده است و این با وضعیت کشورمان قابل مقایسه نیست که در این ماه‌ها گرانی بالای 20 درصد را تجربه می‌کند.

گرانی یکی از عناصر اصلی زندگی مردم در سال‌های اخیر بوده است حتی در دولت‌های پیشین هم تورم جزء‌جدانشدنی در زندگی مردم بود اما این روزها پررنگ‌تر شده است و شاید به همین علت است که در اتفاقاتی نادر در کشورمان شاهد تجمع اعتراضی نسبت به گرانی‌ها هستیم.  نگاهی به سخنان طرفداران دولت و برخی چهره‌های سیاسی گاهی این تصور را دامن می‌زند که تورم اتفاقی ناگزیر و از سر ناچاری در کشور است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. در نتیجه تورم ایجاد شده ربطی به دولت و سیاست‌های او ندارد و اگر به‌عنوان مثال مخالف‌ترین جناح سیاسی با دولت هم بر سر کار باشد شاهد گرانی‌هایی با این شدت در کشور خواهیم بود.

آیا تورم در ایران مهار نشدنی است؟ این سؤالی است که از سیدعلی ریاض – نماینده سابق مجلس – در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عصر پرسیدیم و او گفت:‌ قطعا می‌شود با مدیریت صحیح و هدایت درست منابع ریالی، ارزی و دلاری تا حد زیادی تورم را کنترل کرد.
وی گفت: باید مسیرهای هزینه‌ها رصد شود و اگر در جایی مشخص شد که هزینه‌ها تورم زاست جلوی آن گرفته شود.

ریاض همچنین تورم جهانی را در گرانی‌های کشورمان مؤثر دانست و گفت: گرانی در برخی کالاها مشمول تورم جهانی شده است. هم‌اکنون نفت به 140 دلار نزدیک می‌شود و کارشناسان می‌گویند احتمالا بالاتر رفتن قیمت نفت وجود دارد و یکی از تبعات افزایش قیمت برای کشوری مثل ما که وارد‌کننده و مصرف‌کننده است گرانی است.

وی همچنین کنترل واردات کالاهای غیرضروری برای مقابله با گرانی را مؤثر دانست و گفت: برخی کالاها که وارد می‌شود غیرمفید و ضروری است به‌عنوان مثال در گوشه و کنار کشور اسباب بازی‌هایی دیده می‌شود که وارداتی هستند در حالی که ضرورتی برای وارد کردن این جور اجناس نداریم. 

با این حساب، اگر تجمع و اعتراض مردم مشهد را نشانه‌هایی از فشارهای شدید به مردم بدانیم باید دید این مسئله چقدر حساسیت‌ دولتی‌ها برای مقابله با گرانی را بر می‌انگیزد و آیا دولت راهکاری برای خروج از شرایط پیش آمده پیش رو قرار خواهد داد.

کد خبر 54885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز