شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

سالانه ۲ میلیون کیلووات برق در ۹۲ نیروگاه‌ خورشیدی استان خراسان شمالی تولید می‌شود که این میزان، مصرف ۹۰۴ خانواده را تامین می‌کند.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس گروه تحقیقات و مجری انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: از این میزان، ۵۵ نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی و ۲۸ نیروگاه نیز در سازمان‌ها و ادارات دولتی راه‌اندازی شده است.

اسماعیل حسین‌پور گفت: برای همه دارندگان نیروگاه‌های خورشیدی بخش خصوصی که با سرمایه شخصی و بهره‌مندی از تسهیلات با معرفی شرکت توزیع نیروی برق استان به بانک‌های عامل این نیروگاه‌ها را احداث کرده‌اند، چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بابت انرژی تولیدی در خرداد و تیرماه واریز شد.

وی گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، همه دستگاه‌ها و ادارات دولتی موظف هستند که حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند در غیر این صورت هر کیلووات‌ساعت مصرف برق آنها با قیمت آزاد ۱۰ هزار و ۴۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

حسین‌پور در باره بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان نیز اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با نام طرح «برکت آفتاب» برای احداث نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی در سال ۹۶ منعقد شد و سال گذشته از هزار و ۳۵۰ خانواده‌های مددجویان معرفی شدند که منزل هزار و ۲۰۰ خانواده از لحاظ فنی و ساخت‌گاه احداث نیروگاه مورد تایید قرار گرفت، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم از طرف اداره‌های مرتبط، اجرای طرح محقق نشد. در صورت احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان، طبق برآورد احداث آن در سال ۹۷، مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال هزینه نیاز داشت در حالی که اکنون این میزان به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با این وجود برای آن تعداد محدود از مددجویان که در اوایل سال ۹۷ نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات احداث شد، به ازای هر ۲ ماه تولید انرژی به عنوان مثال برای دو ماه خرداد و تیر ۹۹ حدود مبلغ ۴۰ میلیون ریال به حساب آنها واریز می‌شود که با بخشی از آن می‌توانند اقساط تسهیلاتی مبلغ ماهانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را که برای احداث نیروگاه خورشیدی دریافت کرده‌اند، پرداخت کنند.

رئیس گروه تحقیقات و انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: در حال حاضر سه نیروگاه ۱۰ مگاوات، ۲ نیروگاه پنج مگاوات و ۲ نیروگاه ۲ مگاوات توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مراحل پی‌گیری احداث است که همه زمین‌های مورد نیاز برای احداث واگذار شده و بعضی نیز در مراحل جذب اعتبارات استانی و بین‌المللی است.

نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه دارای برخی مزایا هستند البته در کنار آن نیروگاه‌های خورشیدی جدا از شبکه نیز وجود دارد که آنها نیز برای مناطق صعب‌العبور و مکان‌هایی که شبکه برق ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد این نوع نیروگاه‌های خورشیدی در بین عشایر است، سال‌های گذشته ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر استان با حمایت دستگاه مربوطه تحویل داده شد و با توجه به وجود پنج هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در استان، امیدواریم با حمایت مسئولان و جذب اعتبارات، بقیه خانوارهای عشایر نیز از این پنل‌های خورشیدی بهره‌مند شوند.

حسین‌پور به برق‌رسانی با بهره‌گیری از نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه به منطقه «پست دره» اشاره و کرد و گفت: در این منطقه ۳۱ خانواده با فاصله پنج کیلومتری در سه روستا ساکن هستند که حدود ۲ سال برق‌رسانی به این منطقه با احداث نیروگاه جدا از شبکه انجام می‌شود و دستگاه‌ها به نوعی طراحی شده است که بتواند تا ۲ روز در صورت کمبود نور آفتاب نیز انرژی الکتریکی را ذخیره کند. و چندین روستای دیگر در مرحله احداث مولدهای خورشیدی است.

در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی این استان از برق برخوردار شده‌اند. با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی و سیمان بجنورد، ریخته‌گری اسفراین و آلومینای جاجرم، مصرف برق استان به ۴۰۰ مگاوات نیز در روز می‌رسد.

این شرکت ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ مشترک دارد که۸۴ درصد مشترکان برق خراسان شمالی مربوط به بخش خانگی، چهار درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند، همچنین ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان عشایر هستند.

کد خبر 548388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha