مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: بازگشایی دریچه‌های بسته کانال‌های زیرزمینی تختگاه تخت جمشید به منظور حفاظت بهتر از این اثر جهانی در برابر فرسایش آبی است.

تخت جمشید

به گزارش همشهری آنلاین، حمید فدایی امروز –چهارشنبه- با اشاره به کاوش دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانا گفت: حیاط مشرف به ایوان شرقی کاخ آپادانا به‌دلیل وجود نقوش برجسته ارزشمند از پرترددترین فضاهای تخت جمشید است و همین موضوع، در فصول بارندگی مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان مجموعه به‌وجود می آورد.

وی بیان کرد: وسعت حیاط یاد شده و اندک بودن دریچه‌های هدایت و دفع آب که به شبکه آبراهه‌ای تخت جمشید منتهی می‌شود، سبب می‌شود آب‌های حاصل از بارندگی در این مکان به روانی منتقل و دفع نشوند؛ همچنین در زمان بارندگی همه آب سقف روی پلکان نیز به سمت داخل حیاط کاخ آپادانا جاری می‌شود که جمع‌شدن آب، مشکلی همیشگی در مسیر تردد بازدیدکنندگان به‌شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: بررسی‌های صورت گرفته در مسیر آبراهه‌های این حیاط، شواهدی از وجود یکی از دریچه‌های بسته را در حیاط این کاخ در اختیار قرار داد و بازگشایی آن برای حل مشکلات آبگیری حیاط در اولویت برنامه باستان‌شناسی و ساماندهی پایگاه قرار گرفت. همکاری همزمان دو واحد باستان‌شناسی و واحد فنی و ساماندهی پایگاه از نکات شاخص این پروژه بود که برای حل مشکل آبگیری محل، به‌خوبی محقق شد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه‌های تخت جمشید و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز نیز گفت: با درخواست مجموعه کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان‌شناسی، حفاظت از این محوطه توسط گروه کاوش آبراهه‌ها انجام شد که به همین منظور، یک دریچه هخامنشی در حیاط شرقی کاخ آپادانا، بازگشایی و در فرآیند کاوش قرار گرفت.

علی اسدی افزود: با شناسایی دقیق محل دریچه در حیاط کاخ آپادانا، کارگاهی به ابعاد یک متر در یک متر، ایجاد و کاوش شد که در جریان کاوش کارگاه یادشده ابتدا به قطعات سنگی تراش‌خورده دارای نقوش مربوط به ساقه ستون‌ها و سر درگاه‌های معماری برخوردیم‌ که پس از برداشت این یافته‌ها در عمق ۴۰ سانتیمتری از حیاط، دریچه مورد نظر آشکار شد.

وی ادامه داد:  سپس عملیات مستندنگاری و همچنین ثبت و ضبط ویژگی‌های معماری دریچه کاوش شده، انجام شد؛ همچنین حفاظت و ساماندهی این محوطه با شیب‌بندی فضای اطراف دریچه برای هدایت آب‌های سطحی به سمت کانال‌های زیرزمینی تختگاه تخت جمشید، صورت پذیرفت.

کد خبر 547762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha