سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

اواخر شهریور فصل چیدن گردو در خراسان شمالی است؛ استانی که به دلیل قرار گرفتن در منطقه سرد و کوهستانی باغ‌های گردوی آن زبانزد است.

گردو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، هر سال سود خوبی از فروش گردو چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی عاید کشاورزان می‌شد، اما دو سه سالی است که ورق برگشته و باغداران گردو متحمل خسارت می‌شوند، بطوریکه خسارت‌ها طی امسال چشم گیر بوده است.

هادی شهسوار اکبری یکی از گردوکاران خراسان شمالی با اشاره به این‌که باغ گردویی با مساحت ۱۵ هکتار دارد، گفت: یکی از گردوکاران نمونه کشوری هستم، اما متاسفانه دو سالی است که از باغات گردوی هیچ چیزی عایدم نشده است.

وی با بیان این‌که خسارت‌های سرما طی سال گذشته و امسال موجب شده تا درخت‌های گردو به بار ننشینند، اظهار کرد: مقدار تولید گردو در سال پیش اندک و طی امسال صفر خواهد بود. با داشتن یک هزار ۵۵۰ درخت گردو هم‌اکنون دست‌همایم در بغلم است و هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید.

اکبری افزود: همیشه در اواخر شهریورماه به دنبال پیدا کردن کارگر برای جمع‌آوری گردو در باغات بودم اما امسال حتی درخت‌ها برای مصرف منزل هم گردو نداده است. میانگین تولید در باغاتم ۱۲ تا ۱۵ تن بوده است، اما امسال این مقدار به صفر رسیده است و باید دولت حمایت‌های لازم را از یک باغدار داشته باشد تا بتواند خود را برای سال آینده احیاء کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باغ‌ها تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند و یا خیر؟ خاطرنشان کرد: میزان خسارتی که از سوی بیمه به باغات خسارت‌دیده تعلق می‌گیرد بسیار اندک بوده و به هیچ عنوان صرف نمی‌کند، در گذشته باغات تحت پوشش بیمه بودند، اما یکی دو سالی است که دیگر تحت پوشش بیمه قرار نداده‌ام.

کشت گوجه فرنگی برای رفع خسارت‌های باغات گردو

گریوانی یکی دیگر از باغداران گردو در خراسان شمالی با اشاره به این‌که هفت هکتار باغ گردو دارد، گفت: باغات گردویم به علت بارش برف در فروردین ۱۰۰ درصد خسارت دیده و حتی یک گردو بر روی درخت‌ها باقی نمانده است.

وی افزود: میانگین تولید در باغاتم حدود دو تن در هکتار بوده و هم‌اکنون تولید گردو در بیشتر نقاط استان به صفر رسیده است و همین امر سبب شده تا قیمت گردو به صورت چشم‌گیری افزایش یابد. در سال گذشته هر کیلوگرم گردو با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شد، اما امسال به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

گریوانی با اشاره به این‌که تنها منبع درآمدم کشاورزی و باغات گردو است، اظهار کرد: وقتی که دیدم باغات متحمل خسارت شده است به کشت گوجه فرنگی روی آوردم، اما قیمت گوجه فرنگی نیز به ۷۰۰ تومان رسیده و هیچ کسی آنها را هم خریداری نمی‌کند.

قیمت گردو سر به فلک کشید

هادی کمالی یکی از خریداران و فروشندگان گردو در خراسان شمالی همچنین تصریح کرد: سالانه حجم زیادی از گردو خریداری و به استان تهران و شهرهای شمالی ارسال می‌کنیم.

وی با تصریح بر این‌که سرمازدگی سبب شد تا امسال خسارت‌های فراوانی به باغات گردوی استان وارد شود و میزان تولید در باغات گردوی استان به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: برای این‌که بتوانیم خرید و فروش گردو را در سال جاری هم ادامه دهیم مجبور به تامین گردوی مورد نیاز از استان‌های غرب کشور شده‌ایم. این درحالی است که تا سال گذشته ۹۰ درصد از گردوهای مورد نیاز برای فروش را از باغات استان تامین می‌شد و حال مجبور هستیم گردوهای مورد نیاز را از سایر مناطق تهیه کنیم.

کمالی افزود: نبود گردو در باغات استان سبب شده تا قیمت این محصول نیز به طور چشم‌گیری افزایش یابد و به کیلویی بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد. از آنجاییکه باغات گردو در خراسان شمالی در مناطق سردسیر و کوهستانی واقع شده از کیفیت و مزه خیلی خوبی برخوردار است و برابری می‌کند با گردوی مناطق غرب کشور.

استفاده از کودهای پتاسه راهی برای احیاء باغات گردو

محمدعلی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: سطح باغات گردو در خراسان شمالی دو هزار و ۹۷۰ هکتار است که میانگین تولید به شش هزار تن در سال می‌رسد.

وی افزود: اما بارش برف در فروردین‌ماه و سرمازدگی سبب شد تا در سال جاری خسارت‌های فراوانی به باغات گردوی این استان وارد شود. استفاده از کود به خصوص کود پتاسه قبل از شروع فصل سرما سبب می‌شود تا در سال آینده باغات خود را احیاء کنند.

کد خبر 547462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha