نشست هماهنگی برای تسریع در ثبت جهانی اورامان در حالی در سنندج برگزار شد که متولی اصلی این موضوع یعنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در آن حضور نداشت.

اورامان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پروژه ثبت جهانی اورامان از سال ۹۵ آغاز شد و امروز بعد از چهار سال تلاش برای رسیدن به نتیجه می‌بینیم که میراث فرهنگی به دلیل مخالفت استاندار کردستان با حضور اسماعیل کردستانی به عنوان متصدی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جایگاهی در ادامه این پروژه ندارد.

روز سه شنبه هفدهم شهریور ماه سال جاری جلسه اضطراری ثبت جهانی اورامان در استانداری کردستان برگزار شد و این در حالی بود که از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان که متولی اصلی اجرای این پروژه مهم و تاریخی برای این استان است، هیچ کسی حضور نداشت.

در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و به دنبال عزل و برکناری سیدمحسن علوی از پست مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، اسماعیل مریوانی که معاون اداری و مالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بود، به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد و داستان مخالفت استاندار، نمایندگان مجلس و دیگر مدیران در خصوص این انتصاب دقیقاً از همین زمان آغاز شد.

از بدو انتصاب سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، جنگ و دعوا در خصوص انتخاب مدیرکل این سازمان وارد فاز عجیبی شد و گزینه‌های متعددی متصل به یک جریان خاص سیاسی و حتی افراد شاخص در استان کردستان برای تصدی مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان معرفی شدند ولی هر گزینه‌ای به دلیلی خاص نهایی نشد.

در میان کش و قوس‌های فراوان و معرفی بیش از ۱۴ گزینه برای مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، وزارت‌خانه بر اینکه فرد معرفی شده باید سابقه کار و مسئولیت در میراث فرهنگی را داشته باشد، شمار زیادی از گزینه‌ها را حذف کرد و داستان اختلاف بین استاندار کردستان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جایی رسید که خود علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی اعلام می‌کند به دلیل دخالت‌های زیاد، گزینه مورد نظر خود را به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کردستان منصوب می‌کند.

این تهدید وزیر بالاخره عملی شد و در حالی که اسماعیل مریوانی، سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از گزینه‌های مورد حمایت مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس نبود، در ۲۳ تیر ماه سال جاری به عنوان مدیرکل منصوب و معرفی شد.

داستان اختلاف در خصوص انتصاب مریوانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از همان مراسم معارفه آغاز شد، به گونه‌ای که هیچکدام از مدیران استانی در این مراسم حضور پیدا نکرده بودند.

دود دعوای سیاسی در چشم میراث فرهنگی کردستان

فقط پس از چند مدت کوتاه استاندار کردستان دست به کار شده و در یک بخشنامه اداری ضمن مخالفت رسمی با انتصاب اسماعیل مریوانی به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان از همه مدیران خواست هیچ همکاری با وی نداشته باشند.

در بخشنامه اداری استاندار کردستان خطاب به مدیران ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی استان آمده است: نظر به اینکه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بدون هماهنگی منصوب شده‌اند و این رویه خلاف مواد یک و هشت مصوبه شورای عالی اداری است، لذا این انتصاب وجاهت قانونی نداشته و از همکاری و دعوت نامبرده به جلسات جدا خودداری شود.

سال‌ها است پرونده ثبت جهانی اورامان تخت در استان کردستان مطرح شده و اقدامات متعددی برای به نتیجه رساندن آن صورت گرفته است و امروز که به گام‌های آخر برای به ثبت رساندن آن نزدیک شده‌ایم، می‌بینیم که با کارشکنی که در حوزه میراث فرهنگی استان صورت گرفته، اتمام این پروژه ممکن است به خطر بیافتد.

قرار است یکم مهر ماه سال جاری ارزیاب سازمان یونسکو به کردستان سفری داشته باشد و با بازدید از منطقه اورمان راه را برای ثبت جهانی اورامان هموار کند اما در فاصله کمتر از ۱۵ روز مشکلات عدیده ای در مناطق مورد نظری که قرار است مورد بازدید قرار گیرد وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر حل و فصل شوند.

جالب اینکه با توجه به دستور استاندار مبنی بر عدم همکاری با مدیرکل میراث فرهنگی، روز گذشته جلسه اضطراری که برای رفع این مشکلات در راه ثبت جهانی اورامان برگزار شد، بدون حضور اسماعیل مریوانی بود و در این جلسه دستگاه‌های اجرایی مانند راه و شهرسازی، مخابرات، برق، بنیاد مسکن، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها موظف شدند تا مشکلات مناطق مورد نظر را حل کنند.

اورامان در گام آخر ثبت جهانی

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی اورامان گفت: ارزیاب یونسکو اول مهر ماه در منطقه اورامان حضور خواهد یافت و از این رو برنامه اضطراری ۱۵ روزه برای رفع مشکلات این منطقه تدوین شده است.

پویا طالب نیا اظهار کرد: ارزیابان در این سفر راستی آزمایی مطالبی که در خصوص تاریخی بودن این منطقه به سازمان جهانی یونسکو ارائه شده را بررسی کرده و معایب را اطلاع داده و حدود ۶ ماه فرصت داریم که این معایب را رفع کنیم و امیدواریم در جلسه سال آینده یونسکو، پرونده ثبت جهانی اورامان بسته شود.

وی افزود:  در روستاهای این منطقه آلودگی بصری را شاهد هستیم و جلوه روستاها را از روستای فرهنگی و تاریخی قدیمی بر هم زده است که باید اصلاح شوند تا در روند ثبت جهانی اورامان مشکلی پیش نیاید.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان با اشاره به اینکه در حال آماده سازی نهایی روستاهای منطقه اورامان پیش از سفر ارزیاب یونسکو هستیم، ادامه داد: قبلاً مشاور یونسکو به منطقه سفر کرده و گزارشی برای اینکه چه تغییرات و کارهایی باید انجام شود به ما ارائه کرده بود.

با توجه به اینکه در مجموع هر کشوری سالیانه یک سهمیه در بحث ثبت جهانی پرونده میراث فرهنگی در سایت یونسکو دارد، امیدواریم ثبت جهانی اورامانات که فرصتی بزرگ برای توسعه استان و منطقه بوده، مراحل نهایی خود را هر چه زودتر به اتمام برساند و در نهایت اختلافات و دعوای استاندار کردستان با مدیرکل میراث فرهنگی باعث نشود که خدشه‌ای به روند مثبت این پرونده وارد شود که دود آتش این اختلافات تنها به چشم کسانی می‌رود که چندین سال است برای رسیدن به این هدف در تلاش هستند.

کد خبر 547440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha