سیل ابتدای سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت در استان لرستان بر جای گذاشت و موجب آسیب دیدن ۹۰۰ خودرو شد اما امروز با گذشت حدود ۱.۵ سال از ماجرا همچنان خودروهای خسارت‌دیده در جاده بلاتکلیفی پساسیل متوقف شده‌اند.

سیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پس از سیل ویرانگر اقدامات بسیار خوبی در حوزه مسکن و بازسازی تخریب‌ها انجام شده به نحوی که ۲۰ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر به سرانجام رسیده و احداث ۱۳ هزار واحد مسکونی نیز با پیشرفت بالای ۹۵ درصد در حال تکمیل است.

تسهیلات مشاغل و کمک‌های بلاعوض دولت، خیران و بنیاد برکت نیز کمک حال بسیاری از سیل‌زدگان شد و روال زندگی در این مناطق عادی شده است اما با این وجود صاحبان خودروهای گرفتار در سیل همچنان به دنبال دریافت خسارت و یا راهکاری برای جبران بخشی از خسارت‌ها هستند.

حدود ۹۰۰ خودرو بر اثر سیل ۹۸ لرستان آسیب دیدند که شاید با توجه به حجم خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی زیرساخت‌ها، کمتر به چشم بیاید اما به هر حال شهروندانی هستند که چهره مخرب سیل را اینگونه در زندگی‌شان دیده‌اند و باید وضعیت آنها تعیین تکلیف شود چرا که در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری افراد از خودرو به عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش و یا کمک درآمد استفاده می‌کنند و برخی نیز خودروی خود را با تسهیلات دریافت کرده‌اند و امروز برای پرداخت آن با مشکل مواجه شده‌اند.

به گفته مسئولان تعداد بسیار کمی از این خودروها بیمه داشتند و اکنون با دریافت نکردن خسارت‌های جبرانی سیل همچنان بلاتکلیف هستند. مهرماه پارسال پیگیری‌هایی انجام و مقرر شد در مرحله نخست، متقاضیان۱۰۰ دستگاه خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شوند تا بدون دریافت خسارت نقدی برای تعویض خودروی آنان اقدام شود.

همان زمان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت  لرستان گفت که وزارت متبوعش در نامه‌ای خواستار معرفی ۱۰۰ نفر شده اما قول مطلقی نداده است. محمدرضا صفی خانی اظهار کرد: ۱۰۰ خودروی آسیب دیده با نظارت استاندار لرستان و هماهنگی نماینده وی انتخاب و برای تصمیم گیری نهایی به وزارت صمت معرفی خواهند شد.

اما امروز که حدود یکسال از این وعده می‌گذرد هیچ خودرویی موفق به دریافت خسارت و یا تعویض نشده و استاندار لرستان نیز در جدیدترین اظهار نظر خود بر این امر صحه گذاشت و هفتم شهریورماه جاری اعلام کرد پیگیری‌ها برای پرداخت خسارت به خودروهای سیل‌زده بی نتیجه مانده است.

سید موسی خادمی افزود: پرداخت خسارت خودروها جز مصوبات بازسازی سیل هیات دولت نبوده که این مشکل خودروهای خسارت دیده کل کشور است. استدلال ستاد ملی مقابله با سیل بر بیمه بودن خودروها و دریافت خسارت از منبع بیمه می باشد با این وجود همچنان پیگیر مطالبات مالکان خودروهای آسیب دیده از سیل خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این خصوص گفت: با توجه به فراز و نشیب های بازار خودرو و شرایط متغیر این بازار هیچ چشم اندازی برای جبران خسارت خودروهای سیل‌زده وجود ندارد. مقرر بود ۱۰۰ خودرو در مرحله اول برای تعویض به خودروسازان معرفی شوند که با توجه به تحولات یک ساله اخیر صنعت خودروسازی، این امر محقق نشد.

محمدرضا صفی‌خانی تاکید کرد: جبران خسارت خودروهای سیل زده جزو تعهدات وزارت صنعت معدن و تجارت نیست و مصوبه ای در ستاد بحران یا بازسازی سیل مبنی بر تکلیف وزارتخانه در این خصوص وجود ندارد.

کد خبر 547437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha