پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

حسن جراحی*: رویای یک شبه پول‌دار شدن و رسیدن به ثروت بادآورده سودایی است که از بدو شکل‌گیری جوامع انسانی با بشر همراه بوده و رسیدن به آن آرزویی است که بسیاری از انسان‌ها در سر می‌پرورانند.

این آرزو که همیشه با بخش عظیمی از جامعه به‌ویژه جوانان همراه بوده است طی سال‌های اخیر دستاویزی شده تا بسیاری از کلاهبرداران و سودجویان با سوءاستفاده از آن نقشه‌های شوم خود را عملی کرده و با دادن وعده‌های فریبنده دست به کلاهبرداری کلان در سراسر کشور بزنند. پرونده‌های زیادی که در حال حاضر در دادسراها و دادگاه‌ها در حال رسیدگی است، نشان می‌دهد شگردی که طی این سال‌ها با استفاده از آن کلاهبرداری‌های هنگفتی در سطح کشور صورت گرفته‌اند، فروش سکه‌های طلای تقلبی به جای سکه‌های قدیمی یا معامله اشیاء عتیقه قلابی از سوی کلاهبرداران است.

بررسی‌ این پرونده‌ها حاکی از آن است که بیشتر مالباختگان در این کلاهبرداری‌ها افرادی هستند که در وسوسه یک شبه پولدار شدن و رسیدن به سود‌های بادآورده فریب افراد سودجویی را خورده‌اند که با معرفی خود به عنوان حفاران میراث فرهنگی ادعا می‌کنند گنج‌های زیر خاکی و سکه‌های طلای قدیمی را به قیمتی ناچیز به فروش می‌رسانند.

افراد ساده‌دل نیز با این امید که در این معامله سیاه سود سرشاری نصیبشان خواهد شد و با فروش این گنج‌ می‌توانند پول هنگفتی به جیب بزنند، قدم در دامی می‌‌گذارند که تبهکاران برای آنها پهن کرده‌‌اند، اما پس از پرداخت مبالغ میلیونی به کلاهبرداران، آنچه نصیبشان می‌شود چیزی نیست جز سکه‌های تقلبی یا اشیا قلابی که شباهت زیادی به اشیاء اصیل و تاریخی دارند، اما به یک پول سیاه هم نمی‌ارزند.

وسوسه معامله گنج‌های تاریخی، جدا از خسارات مالی که برای مالباختگان به همراه دارد، در برخی موارد حتی ممکن است به ضرر جانی برای آنها نیز تبدیل شود. پرونده باندی که به بهانه فروش گنج‌های زیر خاکی طعمه‌های خود را به شهرهای شمالی کشور کشانده و سپس با تهدید اسلحه و ضرب و شتم آنها، پول‌هایشان را به سرقت می‌بردند، نشان می‌دهد تبهکاران برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی واهمه ندارند و به تنها چیزی که فکر می‌کنند، تصاحب پول‌های طعمه‌هایشان است.

علاوه بر معامله گنج‌های تاریخی تقلبی، شگرد دیگری که کلاهبرداران با استفاده از آن، وسوسه یک شبه پولدار شدن را به جان طعمه‌هایشان انداخته و از این طریق نقشه‌های خود را عملی می‌کنند، انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در خصوص برگزاری مسابقه‌های مختلف با جوایز رویایی است. در این شگرد افراد سودجو با وعده اهدای جوایز گران‌قیمت به برندگان، با تمامی شرکت‌‌کنندگان در مسابقه تماس گرفته و با این ادعا که آنها برنده جایزه ویژه شده‌اند، از تمامی آنها می‌خواهند مبلغی را برای انجام مراحل دریافت جایزه به شماره حسابی که از قبل اعلام کرده بودند واریز کنند.

 به این ترتیب مالباختگان با این تصور که به زودی صاحب جایزه رویایی خواهند شد مبلغ درخواستی را به حساب کلاهبرداران واریز می‌کنند، اما پس از گذشت مدتی متوجه می‌شوند جایزه گرانقیمت ترفندی برای فریب آنها بوده و از برگزار‌کنندگان مسابقه اثری نیست. 

همه این موارد نشان می‌دهند که مقصر اصلی در این پرونده‌ها کسی نیست جز همان مالباختگانی که در وسوسه رسیدن به ثروت‌ بادآورده، قدم در دامی می‌گذراند که افراد سودجو برای آنها پهن کرده‌اند، حال آنکه با کمی تحقیق و بررسی در خصوص این وعده‌ها به راحتی می‌توان پی به پوشالی بودن آنها برد.

* بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 تهران

 

کد خبر 54726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز