گروه بین‌الملل: تنش‌های اخیر در روابط واشنگتن و اسلام آباد با بمباران مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز پاکستانی شد، به اوج رسید.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، منابع پاکستانی گزارش دادند که یک جنگنده آمریکایی سه‌شنبه شب به مناطقی در داخل مرز پاکستان و افغانستان حمله کرد که در نتیجه آن، یک پاسگاه مرزی پاکستانی هدف قرار گرفت و تعدادی از نظامیان حاضر در این پاسگاه کشته شدند.

پاسگاهی که هدف بمباران قرار گرفت در منطقه مهمند، در ایالت سرحد شمال غرب پاکستان و در نزدیکی مرز مشترک با ولایت کنر قرار داشت.

جاب اینجاست که درحقیقت نظامیان پاکستانی در زدوخورد بین شورشیان مخالف دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی گرفتار شده‌اند. آمریکایی‌ها معتقدند پاسگاه مرزی پاکستان را به اشتباه موردهدف قرار داده‌اند اما شواهد موجود نشان از عمدی بودن این حمله دارد.

نکته قابل توجه اینکه فرماندهان نظامی آمریکا این قبیل حملات را با امنیت ملی آمریکا گره زده‌اند.

دریادار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دراین باره اظهار داشته است: گروه‌های قبیله‌‌ای مرتبط با القاعده در مناطق قبیله‌‌ای پاکستان که به‌صورت فدرال اداره می‌شوند، بدترین تهدید امنیتی علیه آمریکا هستند.

وی به خبرنگاران گفته است: من اساسا معتقدم که اگر قرار است آمریکا ضربه ببیند این ضربه از سوی رهبران این مناطق و به‌طور مشخص القاعده خواهد بود.

واقعیتی را در تحلیل ماجرای اخیر نباید نادیده گرفت و آن اینکه روی کارآمدن احزاب مخالف مشرف در انتخابات پاکستان سبب بروز سیاست مذاکره به جای مقابله با طالبان شده است.

این امر به شدت مخالف سیاست‌های آمریکا است. مایکل مولن به صراحت دراین باره اعلام کرده است که واشنگتن از روند پیشرفت مذاکرات صلح دولت پاکستان به رهبری یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر با شبه نظامیان این کشور راضی نیست.

واکنش اسلام آباد

در پی حمله نیروی هوایی آمریکا به منطقه مرزی میان پاکستان و افغانستان، سخنگوی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای، این حرکت ارتش آمریکا را تجاوزی بزدلانه خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

براین اساس ارتش پاکستان مراتب شکایت رسمی خود را در این خصوص به فرماندهی ارتش آمریکا در افغانستان ابلاغ کرده است. پایگاه اینترنتی نیوزپاکستان هم دیروز درباره این حادثه نوشت که اجساد سربازان مرزی پاکستان به وسیله بالگرد به پیشاور مرکز ایالت سرحد منتقل شده است.

روایت‌های مختلف از حمله آمریکا

درباره حمله سه‌شنبه شب روایت‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها و منابع محلی نقل شده است.

برخی رسانه‌های پاکستان، درگیری بین نیروهای مرزی این کشور و افغانستان در منطقه قبایلی مهمند را مطرح و برخی دیگر انفجار در ۲ روستای مرزی در این منطقه را عامل اصلی کشته شدن ۱۳ نظامی پاکستان عنوان کرده‌اند.

اما آخرین روایت مربوط به این حادثه، بمباران هواپیماهای بدون خلبان نیروهای ناتو است که گفته شد بامداد سه‌شنبه ۳ فروند موشک به سمت چند روستای این منطقه شلیک کرده‌اند. روز دوشنبه نیز ۲ فروند هواپیمای بدون خلبان آمریکا حریم هوایی وزیرستان شمالی و جنوبی را نقض کرده بودند.

کد خبر 54696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز