فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: روزانه ده‌ها اخطار هوایی به نیروهای فرامنطقه‌ای برای عدم ورود به پدافند هوایی کشور داده می‌شود.

موشك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، امیر سرتیپ دوم علی حدادی سامانی‌ ۱۶ شهریور ماه در مقر پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی اظهار داشت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا منطبق با اصول دین اسلام، امنیت، صلح و آرامش است. براساس قانون اساسی کشور هیچ‌گاه به عنوان مهاجم به کشوری حمله نکردیم و اگر درگیر جنگی بودیم صرفا برای دفاع از کشور انجام می‌شد.

وی افزود: ابر قدرت‌های دنیا با به راه انداختن جنگ‌ها به دنبال ناامنی و آشوب در منطقه هستند و حکمرانی بر خاورمیانه و همچنین ایران هراسی هستند. از این رو هدف ما اخراج این ابر قدرت‌ها از منطقه و ایجاد صلح و آرامش است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با اشاره به توافق عادی سازی روابط بین رژیم اشغالگر قدس و امارات متحده عربی گفت: به گواه تاریخ آنچه که از رژیم غاصب صهیونیستی دیده‌ایم، چیزی جز آسیب رساندن به منطقه و نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی نبوده است. بنابراین همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند این توافقات تحکم چندانی ندارد ‌و نتایج آن را همگان خواهند دید. همچنین می‌توان این توافق را یکی از اقدامات تبلیغاتی انتخابات آمریکا نیز دانست.

وی با بیان اینکه تشکیل پدافند هوایی کشور از تصمیمات روشنفکرانه رهبر فرزانه انقلاب بود که در ساختار هوایی کشور بسیار موثر است، گفت: پدافند هوایی که به دستور رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ تاسیس شد، همواره به عنوان خط مقدم درگیری‌ها تلقی شده و در محاسبات و طرح‌ریزی‌های دفاعی کشور بسیار موثر واقع شده است. هدف پدافند هوایی هشدار به نیروهای هوایی دشمن است که در صورت ورود به خاک ایران، چه مضراتی در انتظار اوست.

امیر سرتیپ دوم حدادی سامانی ادامه داد: در جنگ‌ها همواره موج اول حملات از طریق نیروی هوایی کشور مهاجم وارد می‌شود و در تلاشند با اتکا به نیروهای هوایی به موقعیت‌های حساس اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره ضربه مهلک وارد سازند. بنابراین اولین نیرویی که باید در مقابل دشمن قامت راست کند، پدافند هوایی است. کارکنان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در طول ۸ سال دفاع مقدس رشادت‌هایی از خود نشان دادند که تاریخ به خوبی گواه آن را می‌دهد.
 
وی افزود: درطول دفاع مقدس، رژیم بعث سه بار تجدید قوا می‌شود و خلبان‌های خارجی و هواپیماهای به روز در اختیار آنان قرار می‌گیرد؛ این در حالی بود که ارتش جمهوری اسلامی با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو بود و همچنین پدافند هوایی برای کشور در نظر گرفته نشده و تنها به چند نقطه حساس محدود می‌شد و پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز که از لحاظ اقتصادی در موقعیت حساسی قرار دارند، بدون پدافند هوایی بود. با این حال قوی‌مردان پدافند هوایی کشور موفق شدند تنها در عرض یک ماه ۷۴ فروند هواپیما و ۱۰ فروند بالگرد رژیم بعث را در خرمشهر ساقط کنند که این دستاورد جز با رشادت و دلاوری‌های کارکنان پدافند هوایی ممکن نبود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با بیان اینکه دقت و سختی کار در پدافند هوایی در سطح بالایی قرار دارد گفت: ماموریت ما ۲۴ ساعته است و همواره باید مراقب خطوط هوایی کشور باشیم و بر کلیه سامانه‌های پدافند هوایی رصد داشته باشیم. خوشبختانه به دستاوردهای بسیار بزرگی نیز رسیده‌ایم که از جمله آن می‌توان به فرونشاندن هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی، فرونشاندن هواپیمای مسعود ریگی و هدف قرار گرفتن هواپیمای جاسوسی هرمس اشاره کرد که در این عملیات‌ها همواره باید مراقب می‌بودیم که جان هیچ هموطنی به خطر نیفتد. تمامی این‌ دستاوردها نشان دهنده اقتدار و تسلط کامل ما بر قلمرو فضایی کشور و فراتر از آن است.

وی بیان کرد: در منطقه غرب آسیا تنها جمهوری اسلامی است که هیچ پایگاه هوایی در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار نداده است. از این رو همواره باید مراقب نفوذ دشمن از طریق مرز هوایی به کشور باشیم. روزانه ده‌ها اخطار هوایی به نیروهای فرامنطقه‌ای برای عدم ورود به پدافند هوایی کشور داده می‌شود. این در حالیست که کشورهای دیگر منطقه، اختیار پروازهای خارجی از دست نیروهای هوایی آن کشور خارج است و به همین دلیل، شاهد بمباران و ترور از طریق هواپیماهای هوایی دشمن در این کشورها هستیم.

امیر سرتیپ دوم حدادی سامانی عدم نیاز به واردات و خود ساختگی پدافند هوایی کشور را افتخار خواند و خاطرنشان کرد: با اتکا بر دانش تحصیلکردگان برترین دانشگاه‌ها و همچنین کارشناسان خبره کشور به افتخارات بزرگی در زمینه تجهیزات پدافند هوایی رسیده‌ایم که از برکات چهل سال انقلاب اسلامی و نظام مقدس است. سامانه‌های موشکی ساخته شده، نیازهای ما را تامین می‌کند و نیازی به واردات نداریم همچنین نیروهای ما اشراف کامل اطلاعاتی با اتخاذ رویکرد دیدن و دیده نشدن را در خطوط هوایی کشور دارند که این اشراف در سطوح مختلف تاکتیکی و عملیاتی در مرزهای کشورمان جاری است. در شبکه‌های فرماندهی بومی به نقطه عطف مهمی رسیدیم و این شبکه‌ها با تجهیزات کامل آماده بهره‌برداری هستند.

وی به برخی از اقدامات پدافند هوایی در جهت کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و همچنین مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: هر کجا حادثه‌ای بوده، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و پدافند هوایی نیز حضور داشتند. در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله به شدت پیگیر وضعیت هر منطقه بوده‌ایم و تا آنجا که در توانمان بود سعی کردیم بهترین کمک‌ها را به مردم ارائه دهیم. پدافند هوایی در ایام شیوع کرونا نیز از زیرساخت پدافند میکروبی و شیمیایی خود استفاده کرد و اقدام به گندزدایی و ضدعفونی اماکن مختلف به جهت کاهش آسیب رسانی این ویروس به مردم کرد. همچنین تفاهمنامه‌ای با منطقه پدافند مرزی مطابق با منویات مقام معظم رهبری در راستای کمک مومنانه با کمیته امداد انجام دادیم و سعی بر آن داشتیم تا در کنار مردم با این ویروس بجنگیم چرا که پشتوانه جمهوری اسلامی همین ملت مومن و قدرت درونزای کشور است در حالیکه ابر قدرت‌ها به دنبال پشتوانه‌های بیگانه هستند.

کد خبر 546873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha