نتایج آزمایش‌های کرونا در طول ۲۴ ساعت یا حتی سریع‌تر مشخص می‌شوند. هتل‌ها به واحدهای قرنطینه بدل شده‌اند و دانشمندان در حال ساختن یک دستگاه تنفس‌ مصنوعی ارزان‌قیمت مطابق آخرین‌ روش‌های علمی هستند: این جا کره جنوبی یا نیوزیلند یا کشور دیگری نیست که به عنوان الگوی موفق مهار ویروس کرونا معرفی شده باشد.

Senegal

اینجا سنگال است، کشوری در غرب آفریقا با نظام بهداشتی نه چندان قوی، دچار کمبود تخت‌های بیمارستانی و دارای حدود هفت پزشک به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت.

و تا به حال این کشور ۱۶ میلیونی مبارزه‌ای قاطع و موفق را با کووید-۱۹ سازمان داده است. بیش از شش ماه از پاندمی کرونا می‌گذرد، و این کشور ۱۵ میلیون نفری حدود ۱۴۰۰۰ مورد عفونت و ۲۸۴ مورد مرگ را گزارش کرده است.

کارشناسان می‌گویند رمز موفقیت سنگال پذیرفتن توصیه‌های علمی، عمل کردن سریع، توجه به جنبه ارتباطی این مبارزه و نواندیشی برای یافتن راه‌های جدید است.

به این ترتیب سنگال جزء معدود کشورهای از جهان است که با وجود کمبود منابع پایه توانسته است به خوبی به این بحران پاسخ دهد.

سنگال در یک تجزیه و تحلیل اخیر از ۳۶ کشور درباره چگونگی رویارویی‌شان با پاندمی کرونا به مقام دوم رسید. در این تجزیه‌وتحلیل که شامل مجموعه‌ای از کشورهای ثروتمند، با درآمد متوسط و کشورهای روبه‌توسعه بود، ایالات متحده آمریکا در رده ۳۱ از ۳۶ قرار گرفت.

سنگال به خاطر «میزان بالای آمادگی و اتکا به حقایق و دانسته‌های علمی» نمره بالایی گرفت، در حالیکه آمریکا به خاطر ضعف در پیام‌رسانی بهداشت عمومی، محدود بودن دسترسی به آزمایش‌ّ‌ها و سایر کمبودها نمره‌ پایینی داشت.

کارشناسان موفقیت خاموش سنگال را ناشی از مجموعه‌ای از عوامل شامل واکنش سریع به بحران، ارتباط روشن و بی‌ابهام با مردم و تجربه این کشور از شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ می‌دانند.

هنگامی شیوع کروناویروس آغاز شد، دولت این کشور به محض اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی در ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) شروع به آماده کردن طرحی برای رویدادهای پیش‌بینی‌نشده کرد.

هنگامی که سنگال نخستین مورد مثبت بیماری کووید-۱۹ را دو ماه بعد شناسایی کرد، رئیس‌جمهور، ماکی سال، بلافاصله منع رفت‌وآمد شبانه و محدودیت‌های مسافرت به ۱۴ منطقه این کشور را اعمال کرد. این کشور به سرعت ظرفیت انجام آزمایش‌هایش را بالا برد و آزمایشگاه‌های سیار را که می‌توانستند در طول ۲۴ ساعت – یا گاهی در برخی موارد در طول ۲ ساعت – نتایج را مشخص کنند، به راه انداخت.

دولت همچنین یک وعده مهم داد: هر کسی که آزمایشش مثبت باشد، بدون توجه به این که علامت داشته باشد یا نه، تختی برای درمان در اختیار خواهد داشت. این اقدام باعث شد که بیماران از خانه‌هایشان دور بمانند تا ویروس را به اعضای خانواده‌شان منتقل نکنند.

یک گام کوچک اما مهم دیگر این است: هر روز یک مقام وزارت بهداشت آخرین آمار را اعلام می‌کند، شمار عفونت‌های جدید، شمار افراد بهبودیافته و شمار درگذشتگان.

 هدف از این کار شفافیت کامل است تا بر این اساس بتوان مردم را برای مبارزه با شیوع کرونا بسیج کرد و  جلوی این نظر را گرفت که این بیماری تهدید مهمی نیست.

رئیس‌جمهور سنگال همچنین با ایزوله کردن خودش پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، با وجود منفی بودن آزمایش اولیه‌اش، سرمشقی برای برای رعایت رفتارهای بهداشتی برای سایر هموطنانش شد.

گرچه سنگال هنوز خطر را پشت سر نگذاشته، با کمبودهایی در انجام آزمایش مواجه است و معلوم نیست شیوع ویروس در آینده در آن چگونه باشد، اما تا به حال نشان داده است که برای مهار کردن ویروس کرونا حتما لازم نیست یک سیستم پزشکی پیشرفته و مقداری زیادی پول داشت.

گرچه میزان آماده بودن برای مقابله با شیوع بیماری و داشتن منابع پایه‌ای مهم هستند، اما در نهایت شیوه رهبری یک کشور است که باعث برتری آن می‌شود.

ماکی سال و دولتش در سنگال ظاهرا توانسته‌اند تا به حال چنین رهبری فوق‌العاده‌ای را انجام دهند.

منبع: یواس تودی

کد خبر 546865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha