مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

کتاب درآمدی بر وندالیسم شهری که به پدیده تخریب اموال عمومی از منظر جامعه‌شناسی شهری می‌پردازد، روانه بازار نشر شد.

درآمدي بر ونداليسم شهري

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کتاب درآمدی بر وندالیسم شهری تالیف دکتر یوسف درویشی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، دکتر رضا قاسمی دکترای تخصصی شهرسازی دانشگاه تهران و دکتر عباس صفری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «مطمئنا برای هر یک از ما بارها و بارها پیش آمده که با صحنه‌هایی چون کنده‌کاری روی درختان، نوشتن روی آثار باستانی و در و دیوار کوچه و خیابان صندلی‌های پاره اتوبوس، تلفن‌های بدون گوشی، نیمکت‌های چوبی شکسته پارک، تابلوهای شهری و علائم راهنمایی و رانندگی خط خطی یا سیاه از دوده ترقه و مواردی از این قبیل روبه‌رو شویم. 

چه بسا خود شما نیز جز کسانی باشید که این اعمال را مرتکب شده باشند. در علم جامعه‌شناسی به پدیده تخریب اموال عمومی «وندالیسم» گفته می‌شود. ریشه این واژه از قوم وندال گرفته شده است. این قوم در قرن پنجم میلادی از ژرمن‌هایی بودند که در آفریقا شکل گرفتند. آنها در اواسط همان قرن به سرزمین ایتالیا یورش بردند و موجب سرنگونی و فروپاشی امپراطوری بزرگ روم غربی شدند.

در کتاب‌های تاریخی آمده است که سرکوب و چپاول پایتخت امپراطوری روم توسط «وندال»های جرمن دو هفته به درازا کشید. آنها ضمن چپاول شهر، تمامی فضاهای شهری را ویران و تندیس‌های باارزش را خرد نمودند، کلیه کتاب‌ها را سوزاندند و به هر سرزمین دیگری هم که یورش بردند اموال ساکنانش را به چپاول برده و اشیا و آثار غیرقابل حمل را نابود می‌کردند. ویژگی و شخصیت ویرانگر این قوم موجب شد نام‌شان بر اقدام و رفتارهای ویرانگرانه در شهرها گذاشته شود و هر گونه ویرانگری و آسیب‌رسانی به اموال عمومی یادآور نام و یاد نابودگر آنان باشد..»

کد خبر 546749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha