جمعه ۱۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

صبح روز پنجمین سالگرد حوادث یازدهم سپتامبر بود که ابوعمر فرمان جهاد را دریافت کرد.

آن روز صبح صدایی از پشت خط تلفن به او گفت: «هدیه‌ای برایت دارم.» این در واقع رمزی متعارف بود که هرگاه دوستان و همکاران او قصد داشتند پیامی جدید از القاعده را از طریق اینترنت ارسال کرده یا به اشتراک بگذارند از آن استفاده می‌کردند.

او خیلی زود به کافی‌نتی در امان، پایتخت اردن رفت که به دفعات به آن سر می‌زند و اقدام به ارسال مجدد پیامی ویدئویی کرد که از طریق اینترنت برایش ارسال شده بود. با این کار دوستانش را از این پیام مطلع می‌کرد و گاه بر حاشیه آنها یادداشتی می‌گذاشت. با افتخار می‌گوید: ما نیروی پس پرده مسیر به سوی جهاد هستیم، می‌افزاید: همانطور که جهادی‌ها یازدهم سپتامبر به اهداف خود دست یافتند ما از طریق اینترنت به اهداف خود می‌رسیم.


ابوعمر 28 ساله بخشی از شبکه پیچیده و گسترده توزیع‌کنندگان پیام‌های القاعده و راه‌اندازی سایت‌های گفت‌وگو پیرامون جهاد هستند که وظیفه نزدیک کردن دل‌ها و قلوب به القاعده را بر عهده دارند.

او با تاکید بر این که با عوامل حملات یازدهم سپتامبر احساس همدردی و قرابت می‌کند کماکان در لابه‌لای گفته‌های بن لادن به دنبال کلمات الهام بخش برای جهاد است. او یکی از اعضای ارتشی از جوانان در کشورهای در حال توسعه است که اگر چه ممکن است رغبتی به مشارکت در اقدامات خشونت‌آمیز نداشته باشند اما به اشاعه فلسفه جهادی، شکل دادن به پیام آن و الهام بخشیدن به سایرین کمک‌های شایان توجهی می‌کنند.


هر چند به نظر می‌رسد ابوعمر رابطه مستقیمی با القاعده نداشته باشد اما در فهرست هواداران این گروه قرار گرفته که به طور مداوم با او ارتباط اینترنت برقرار می‌شود و در عمل به نقطه واسط انتقال پیام‌های تبلیغاتی این گروه تبدیل شده و نرم‌افزارهایی در اختیارش قرار داده شده که می‌تواند از اقدامات نظارتی در اینترنت برای به دام انداختن هواداران القاعده در امان بماند.

با شکل‌گیری روند تحول گام به گام تحول القاعده که از سازمانی تروریستی که به طور مستقیم دست به انجام اقدامات تروریستی می‌زند به گروهی که از طریق شبکه ایدئولوژیک خود جنبش‌های محلی را به سازماندهی حملات ترغیب می‌کند، تبدیل می‌شود تمرکز بر اشکال مختلف رسانه‌ای موجب شده هواداران اینترنتی چون ابوعمر اهمیتی دو چندان پیدا کنند.

به عنوان مثال همین یازدهم سپتامبر گذشته دریافت پیامی از سوی ارسال کننده‌ای ناشناس او را به سوی یکی از سایت‌های اینترنتی رهنمون ساخت که در ادامه امکان دسترسی او به آخرین پیام اخیر القاعده را فراهم آورد. این پیام چیزی جز پیام صوتی ایمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده که پزشکی مصری تبار است، نبود.

 او در این پیام اسرائیل و کشورهای عرب را به انجام حملات تروریستی تهدید می‌کرد. ابوعمر در ادامه این پیام را برای دوستان و همکاران نزدیک و قابل اعتمادش ارسال کرد و به نوعی وظیفه گسترش این پیام را بر عهده گرفت.

طی ماه‌های اخیر القاعده اقدام به ایجاد نوعی واحد رسانه‌ای جدید تحت عنوان السحاب کرده که وظیفه آن تولید برنامه‌های ویدئویی در مورد رهبران ارشد این گروه از جمله بن‌لادن و ایمن الظواهری است. این گروه که تا پیش از این برای پخش پیام‌های خود به شبکه‌های عرب چون الجزیره اتکا داشت با افزایش فشار سیاسی بر این شبکه‌ها قصد دارد مجراهای رسانه‌ای خاص خود را ایجاد کند.

السحاب چند روز مانده به سالگرد یازدهم سپتامبر مجموعه‌ای ویدئویی را منتشر ساخت که در یکی از آنها بن‌لادن در حال ملاقات با تعدادی از عوامل حوادث یازدهم سپتامبر  دیده می‌شد. این مستندی بود که بسیاری از آن تحت عنوان ویدئوی شکل گیری یازدهم سپتامبر یاد می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان مبارزه با تروریسم هواداران اینترنتی القاعده نقش مهمی در اشاعه فرهنگ جهادی مورد نظر این گروه دارند. در سال 2005 بود که مقامات اردن جوانی 18 ساله را به اتهام استفاده از اینترنت برای تهدید مقامات امنیتی این کشور بازداشت کردند.

ابوعمر می‌گوید تاکنون تعدادی از دوستان او به دلیل ارتباط با السحاب دستگیر شده‌اند.
او اکنون برای در امان ماندن از دستگیری به طور مداوم آدرس اینترنتی خود را عوض می‌کند و معمولا با خود نرم‌افزاری را جابجا می‌کند که می‌تواند به طور همزمان جزئیات تماس‌های اینترنتی او را از روی کامپیوتری که استفاده می‌کند، حذف کند.

می‌گوید: در ابتدا قصد داشتم برای جهاد به عراق بروم اما اوضاع در آنجا خیلی خراب است. می‌افزاید: اکنون می‌بینم کار بر روی اینترنت به مراتب موثرتر است. جهاد مجازی آغاز شده است.

کد خبر 5467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز