شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

کتاب چاپ سنگی مصور «مختارنامه» با ۳۱ تصویر سیاه و سفید از قیام مختار ثقفی با قدمتی ۱۶۰ ساله در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

کتابخانه ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب چاپ سنگی «مختارنامه» متعلق به سال ۱۲۸۰ هجری قمری در منبع نفیس خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود. مولف کتاب «مختارنامه» یا «روضه المجاهدین»، عطاءالله‌بن حسام واعظ‌هروی است و کتابت آن را محمدعلی خوانساری برعهده داشته است.

این کتاب در ۲۴ باب به رشته تحریر درآمده و هر باب کتاب واقعه‌ یا جنگی را روایت می‌کند. در این اثر همه وقایع تاریخی که بر مختار می‌گذرد از مرگ «یزید بن معاویه» گرفته تا قیام توابین و بعد از آن روایت می‌شود.

واعظ‌هروی به عنوان راوی تاریخ زیسته مختار ثقفی در دوران قیام، اهتمام خود را بر آن داشته تا یک به یک جنگ‌های مختار را روایت کند. بخش عمده این کتاب به شرح مجازات قاتلان امام حسین(ع) و یاران آن حضرت و چگونگی شکل‌گیری قیام مختار اختصاص یافته است.

بر اساس این خبر، آخرین نسخه موجود از این کتاب در منبع نفیس خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ۳۱ تصویر سیاه و سفید را در برمی‌گیرد که این تصاویر شامل بیعت کردن مردم با عبدالله عفیف و خبردار شدن عبیدالله ملعون، تصویر حبس بودن مختار، تصویر بارگاه مختار و کشتن قتله سیدالشهداء هریک به نوعی و زندان فرستادن خولی اصبحی علیه اللعنه، ‌تصویر کشته شدن شمر و غیره می‌شود.

کد خبر 546483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha