شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی و شرکت داروسازی انگلیسی GSK که آزمایش بالینی یک واکسن بر اساس پروتئین را برای کروناویروس جدید آغاز کرده‌اند می‌گویند هدفشان این است که تا پایان سال میلادی آن را به مرحله آزمایش نهایی برسانند.

Sanofi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این دو شرکت داروسازی می‌گویند اگر نتایج کارآزمایی‌های بالینی این واکسن مثبت باشد، امیدوارند در نیمه اول سال میلادی آینده این واکسن تایید شود.

این واکسن اکنون در مرحله اول و دوم کارآزمایی بالینی است که هدف آن ارزیابی بی‌خطر بودن، قابل‌تحمل بودن و پاسخ ایمنی واکسن در ۴۴۰ نفر بزرگسال سالم داوطلب در ۱۱ مرکز تحقیقاتی در  آمریکا است.

این واکسن بالقوه از همان فناوری بر اساس پروتئین نوترکیبی استفاده می‌کند یکی از واکسن‌های آنفلوآنزای شرکت سانوفی از آن بهره برده است. این واکسن با یک «ادجوآن»، ماده‌ای که اثر واکسن را تقویت می‌کند، همراه می‌شود که شرکت GSK ساخته است.

این دو شرکت توان تولیدی‌شان را بالا برده‌اند تا بتوانند در سال ۲۰۲۱ تا یک میلیارد دوز واکسن تولید کنند.

شرکت‌های داروسازی و سازمان‌های دولتی در سراسر جهان در رقابت برای ساختن واکسن‌ها و درمان‌هایی برای کووید-۱۹، بیماری ناشی از کروناویروس جدید، هستند که تا به حال جان ۸۶۱۰۰۰ نفر را  گرفته و فعالیت‌های اقتصادی را در سراسر جهان مختل کرده است.

گرچه سانوفی و GSK در این مسابقه در مقام اول قرار ندارند-چندین واکسن دیگر از قبل به مرحله آزمایش  گسترده‌تر نهایی یا مرحله سوم رسیده‌اند، اما این شرکت‌ها معتقدند تجربه فراوانشان در زمینه واکسن‌سازی امتیازی برای‌شان شمرده می‌شود.

شرکت سانوفی همچنین با همکاری شرکت آمریکا «ترانسلیت بیو» در حال ساختن واکسن دیگری هم برای کروناویروس است که از فناوری mRNA استفاده می‌کند.

این دو شرکت همچنین قصد دارند با «کوواکس» همکاری کنند که طرحی به سرپرستی سازمان جهانی بهداشت برای کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن‌ها و درمان‌های کووید-۱۹ در سراسر جهان است.

سانوفی در اوائل این ماه اعلام کرد داروی ضد آرتریت روماتوئید این شرکت به نام Kevazra در درمان کووید-۱۹ تاثیربخش نبوده است. 

کد خبر 546036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha