چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

خراسان رضوی قطب بزرگ تولید زعفران است اما در این روزها و آشفتگی‌های کرونا طلای سرخ این استان بازاری با طعم رکود را تجربه می‌کند.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدطاهر جهانشیری زعفران‌کار نمونه صفی‌آباد گفت: مهمترین مشکلی که این روزها کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کروناست، چراکه به دنبال شیوع جهانی ویروس کرونا صادرات زعفران به شدت کاهش یافت.

وی افزود: از سوی دیگر عرضه زعفران به وسیله سازمان تعاون روستایی مشکل بزرگ دیگری است که اگر تعاون روستایی زعفران را به بازار عرضه نمی‌کرد تا این حد قیمت این محصول کاهش نمی‌یافت، زیرا از طرفی حجم زعفرانی که به بازار تزریق شده بالا است و سازمان تعاون هم به دلیل بدهی‌های مالی که به کشاورزان و بانک دارد مجبور به عرضه محصول شده است. شاید اگر دولت تسهیلات یا وام بانکی مناسبی را برای سازمان تعاون روستایی در نظر می‌گرفت، سازمان برای پرداخت بدهی‌های خود مجبور به عرضه زعفران در بازار نمی‌شد و قیمت این طلای سرخ تا این حد کاهش نمی‌یافت.

جهانشیری با اشاره به این‌که خراسان رضوی قطب بزرگ تولید زعفران است و ۹۰ درصد زعفران جهان بوسیله کشور ما تامین می‌شود، بیان کرد: باید نظارتی بر قیمت‌گذاری‌ها وجود داشته باشد تا با مدیریتی درست بازار آشفته این محصول به ثبات برسد، هم‌اکنون هزینه داشت، برداشت و فرآوری زعفران به ازای هر یک کیلو ۱۰ میلیون تومان برای کشاورز تمام می‌شود. میانگین میزان فروش زعفران در سال ۹۲ به ازای هر کیلو زعفران معمولی در آبان‌ماه برابر با هزار و ۵۰ یورو بوده است، اما اکنون بعد از گذشت ۵ الی ۶ سال به ۴۰۰ یورو کاهش یافته و به عبارتی قیمت زعفران در مقایسه با سال‌های گذشته به یک سوم رسیده است، چرا بازار به این شکل اداره می‌شود و تمام سود حاصل از این محصول در جیب تجار خارجی می‌رود و تنها ضررش نصیب کشاورزان می‌شود؟ 

وی تاکید کرد: زعفران خراسان رضوی در گذشته به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شده است که بعد از بحران کرونا بازار صادرات زعفران حدوداً ۶۰ تا ۷۰ درصد سقوط کرده است.

به دنبال تماس این زعفران کار نمونه صفی‌آبادی پیگیری ماجرا را در دستور کار قرار دادیم و با اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت‌وگویی داشتیم.

رشد ۴ درصدی صادرات زعفران در ۵ ماهه نخست امسال

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی  گفت: تعاون روستایی با هدف حمایت از کشاورز اقدام به خرید زعفران کرده است و تا مقطعی این هدف به خوبی اجرا شد، اما بعد از مدتی این سازمان عملکرد مناسبی نداشت سال گذشته اگر سازمان تعاون روستایی زعفران را از کشاورز خریداری می‌کرد و محصول را برای انجام آزمایشات و آنالیزهای لازم برای صادرات به کشورهای خارجی در اختیار اتحادیه صادرکنندگان زعفران قرار می‌داد شرایط مطلوب و مناسبی به وجود می‌آمد و شاهد دپوی زعفران و در نهایت رکود بازار نبودیم؛ اما سازمان تعاون روستایی بنا به دلایلی با این روش موافقت نکرد.

او افزود: در آبان‌ماه زعفران از کشاورز خریداری شده، اما در حال حاضر ۱۰ ماه است که بخشی از پول کشاورزان پرداخت نشده و در این مسیر کشاورز متحمل خسارات زیادی شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص پیشنهاد جهانشیری زعفران‌کار نمونه صفی‌آبادی مبنی بر ارائه تسهیلات یا وام دولتی به سازمان تعاون روستایی، ادامه داد: طبق آخرین اخبار مبلغ بدهی این سازمان ۱۰۷ میلیارد تومان است که با توجه به حجم زعفرانی که تا امروز فروخته شده امکان پرداخت مبلغ بدهی برایشان مقدور است و از طرف دیگر پروسه دریافت وام و تسهیلات بانکی مسیری طولانی است که با توجه به زمان محدود پیش رو به نظر نمی‌رسد امکان دریافت تسهیلات فراهم شود.

میری بیان کرد: بازار زعفران در گذشته شرایط بهتری را داشت چراکه در آن زمان این محصول با ارز به فروش می‌رسید، اما بعد از تحریم‌های اقتصادی به دلیل نبود امکان دریافت ارز صادرکنندگان با طرف قرارداد خود به توافق می‌رسیدند تا معاملات را با تومان انجام دهند. میزان صادرات در ۵ ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نیافته است بلکه چهار درصد هم صادرات زعفران رشد داشته، اگر موانع و مشکلات فعلی وجود نداشت آمار صادرات از این میزان هم بیشتر رشد می‌کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: سخت‌گیری‌های بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات منجر به افزایش آمار قاچاق زعفران شده است، زیرا زمانی که هر دلار را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از نرخ بازار به فروش برسانیم در کل ۲ میلیون برای صادرکننده ضرر به بار می‌آورد و در واقع صادرکنندگان هم متحمل ضرر می‌شوند و هم مشتری خود را به نوعی از دست می‌دهند.

آیا خرید زعفران در بازار تاثیر گذاشت؟ 

ایرج ناصری‌مقدم مدیرکل تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: قطعاً خرید زعفران در بازار بی‌تاثیر نبوده است و اکنون اگر زعفران نگین در تابلوی بورس ۱۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود ورود دولت در این خرید بدون شک تاثیر داشته است. اگر در ۸ آبان‌ماه سال گذشته بنا به سیاست دولت برای خرید زعفران ورود پیدا نمی‌کردیم قیمت زعفران به ۴_۵ میلیون تومان می‌رسید.

مدیرکل تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: سیاست دولت برای خرید زعفران چه به صورت حمایتی و چه به صورت توافقی، حمایت از کشاورز و بهبود وضعیت اقتصادی است، به همین دلیل جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به عنوان مباشر برای خرید زعفران ورود پیدا می‌کنند. اگر خرید زعفران انجام نمی‌شد قطعاً این محصول با قیمت خیلی پایین‌تر در بازار عرضه می‌شد، در واقع سیاست ورود محصول خریداری شده به وسیله‌ی تعاون روستایی به بازار، سیاستی است که از طریق وزارتخانه و مسئولین عالی ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: ما محصولی را به بازار عرضه نکردیم تنها از ۶۸ تن خرید ۹ تن زعفران به شرط صادرات وارد بازار شده است.

مدیرکل تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص ۱۰۷ میلیارد تومان بدهی، تاکید کرد: مبلغ بدهی در حال حاضر کمتر شده و به ۳۲ میلیارد تومان رسیده است که این مبلغ هم تا شنبه به طور کامل تسویه می‌شود.

کد خبر 545703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha