یک فعال بازار سرمایه با اشاره به نزول تقرییاً ۴۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس پس از برخورد به مقاومت دو میلیون واحدی گفت: در حال حاضر فروش سهام بسیاری از شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی و پس از این افت شدید به هیچ وجه منطقی نیست و بهتر است سهامداران صبور باشند.

ETF

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، همایون دارابی با بیان اینکه بازار بورس در مدت اخیر توان عبور از شاخص دو میلیون واحدی را نداشته و فعلاً در فاز نوسانی قرار دارد، گفت: تا زمانی که تحولات بنیادی قدری قوی‌تر شود و بتواند بازار را به حرکت درآورد این شرایط نوسانی را همچنان در بورس شاهد خواهیم بود.

دارابی افزود: بازار همیشه به صبوری و نگاه بلندمدت نیاز دارد، الان هم قیمت‌های سهام شرکت‌ها بیش از اندازه اصلاح کرده است به همین دلیل به سهامداران توصیه می‌شود با صبوری و دید حداقل یکساله به سرمایه‌گذاری خود نگاه کنند چون با دید بلندمدت دچار مشکل نخواهند شد.

عضو انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: تحولات بنیادی در اقتصاد ما الان مقداری وضعیت پیچیده دارد و همه چیز در حالت انتظار است اما به نظر می‌رسد این حالت انتظار طی چند هفته آینده به پایان خواهد رسید چون الان دیگر زمان فروش سهام بسیاری از  شرکت‌ها نیست و قیمت‌ها به آن جذابیتی رسیده که حقوقی‌ها در حال خرید هستند و فروش در این قیمت‌ها چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

دارابی اظهار کرد: باید صبر کنیم و  چگونگی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها، تحولات مربوط به نرخ دلار، مسائل مربوط به تحریم‌ها و ... را مشاهده کنیم تا براساس آن به یک جمع‌بندی کلی از بازار بورس برسیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کلیت بازار سرمایه تا حداقل شش ماه آینده، تأکید کرد: انتظار ما این است که کلیت بازار طی این مدت صعودی باشد.

وی در خصوص اینکه الگوی بازگشت شاخص طی روزهای آتی چگونه خواهد بود هم گفت: در بازارهایی که دامنه نوسان ندارند معمولا سرعت سقوط سه برابر سرعت صعود است. بازار ما چون دامنه نوسان دارد باند افزایشی و کاهشی کشیدگی بیشتری دارد و دامنه نوسان باعث تشدید صف خرید و صف فروش می‌شود و دوره رشد و نزول را طولانی‌تر می‌کند اما معمولاً وقتی سرعت افت زیاد است بازار می‌تواند با سرعت ولی سرعت کمتری نسبت به نزول برگردد.

دارابی در خصوص اینکه برخی معتقدند رفتار هیجانی و نبود دانش سرمایه‌گذاری در بورس به خصوص توسط افرادی که تازه وارد این بازار شده‌اند شرایط اخیر را ایجاد کرده است هم اظهار کرد: بازار در شاخص دو میلیون واحدی با مقاومت جدی مواجه شد و آن مقاومت بود که به شاخص فشار آورد و مقداری هم آزادسازی سهام عدالت مساله ساز شد و باعث شد نمادهای بزرگی با فشار مواجه شوند و بعد از آن جو شناسایی سود در بازار رخ داد و مقداری هم به هیجان رسید. پس این شرایط ارتباطی با تازه‌واردها ندارد و اتفاقاً افراد تازه وارد به نسبت افراد حرفه‌ای بیشتر سهامداری می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه در شرایط نوسانی فعلی خرید صندوق پالایشی یا دارا دوم به مردم توصیه می‌شود یا خیر، تصریح کرد: سهام گروه پالایشی یا دارا دوم سهام‌های خوبی هستند و امیدواریم دولت حمایت لازم را از این سهام‌ها به عمل آورد، به نظر من خریداران صندوق پالایشی ضرر نمی‌کنند و حمایت دولت هم اگر پشت این صندوق باشد مشکلی پیش نخواهد آمد، البته سرمایه‌گذاران باید دید بلندمدت هم نسبت به این صندوق‌ها داشته باشند.

کد خبر 545693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد جواد IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    64 39
    بورس به شش میلیون واحد خواهد رسید.