رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند گفت: اگر شهرداری و اداره راه و شهرسازی نهاوند با میراث فرهنگی همکاری‌های لازم را داشته باشند، تعیین تکلیف معبد لائودیسه زودتر امکان‌پذیر می‌شود.

معبد لائودیسه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محسن جانجان چهارشنبه ۱۲ شهریور اظهار کرد: وجود معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران باعث شد که وضعیت ساخت‌وساز در این منطقه سال‌ها راکد شده و واحدهای مسکونی این منطقه فرسوده و در مواردی هم برای ساکنین خطرآفرین شده‌اند. از ابتدای کشف لوح معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران در این شهرستان که به ۵۰ سال پیش بازمی‌گشود تاکنون ساخت‌وساز در این منطقه بر اساس قانون ممنوع بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند، استان همدان گفت: با توجه به اینکه ادامه این وضعیت مشکلاتی را به لحاظ فرسودگی بناهای مسکونی و غیر مقاوم بودن آن‌ها در مقابل زلزله برای ساکنان به وجود آورده بود لذا تعیین وضعیت این منطقه به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مسئولین شهرستان و مردم منطقه در دستور کار قرار گرفت. به‌منظور رفع این مشکل ۵۰ ساله، پیگیری‌های لازم به عمل آمد و پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی و با نظر کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی و موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی کشور سرانجام مجوز ساخت‌وساز جدید با شرایط ویژه برای ساکنان محدوده تاریخی منطقه دوخواهران صادر شد.

وی به کاوش‌های انجام‌شده برای کشف معبد اشاره کرد و افزود: تاکنون برای کشف معبد چهار دوره عملیات کاوش و حفاری انجام‌شده که تا حدودی ما را به هدف نزدیک‌تر کرده است. برای کشف نهایی این معبد لازم است چندین خانه به تملک درآمده و خریداری شوند که البته با توجه به محدود بودن اعتبارات انجام آن زمان‌بر بوده و چندین سال به طول خواهد انجامید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند بیان کرد: در صورت همکاری شهرداری و اداره راه و شهرسازی کار تملک منازل موجود سریع‌تر انجام می‌شود: برای جابجایی ساکنین منطقه چنانچه شهرداری و اداره راه و شهرسازی در تأمین زمین و کار ساخت خانه برای برخی از ساکنین همکاری لازم را داشته باشند می‌توان وضعیت کشف معبد را سریع‌تر به نتیجه رساند. کشف معبد با اعتبارات محدود استانی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست بنابراین لازم است از سوی نماینده شهرستان برای اختصاص ردیف ملی پیگیری‌های لازم به عمل ‌آید که در این زمینه رایزنی‌هایی نیز به‌عمل‌آمده است.

وی در پایان پیشنهاد بهره‌مندی از باستان‌شناسان خارجی برای کشف معبد را ازجمله راهکارهای موردنظر ذکر کرد و افزود: در این زمینه پیشنهادشده که برای کشف معبد لائودیسه یک تیم مشترک خارجی تشکیل شود تا بتوانیم کار را بهتر پیش ببریم.

کد خبر 545621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha