مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در استان همدان احداث شده است که ساکنان مجتمع‌های ساخته‌شده خواستار برخورداری از حداقل امکانات مدیریت شهری در این مناطق هستند.

مسکن مهر همدان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس طرح مسکن مهر، بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در سطح استان همدان ساخته‌شده است که شهر همدان بیشترین سهم را دارد. در حال حاضر نیز خانه‌های مسکن مهر شهر همدان جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر را در خود جای‌داده است که باگذشت سال‌ها از اجرای طرح خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه، همچنان فقر امکانات در این مناطق مشاهده می‌شود.

نبود امکانات رفاهی و تفریحی از یکسو و برخوردار نبودن اهالی این مناطق مسکونی از حداقل‌های خدمات شهری از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عدیده شده است. مساکن مهر اغلب در نوار حاشیه‌ای شهر همدان و در شهرک‌های بهشتی، تپه امام گل، شهرک مدنی، شهرک گلستان، باباطاهر، خضر و پل هوایی ایجادشده است و این مناطق از کمبود امکانات رنج می‌برند. اگرچه شهرداری همدان برخی خدمات شهری ازجمله رفت‌وروب، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته اما مشکلات این مناطق فراتر از این موارد است. برخی از این مناطق حتی به لحاظ آسفالت، فضای سبز، واحدهای عرضه مایحتاج ضروری زندگی، روشنایی معابر، تجهیزات بازی برای کودکان و سایر نیازهایی که در مناطق مختلف شهر موجود است، محروم هستند.

اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان‌نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در معابر و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند و این در حالی است که تردد خودروها بستری خطرآفرین را برای آن‌ها ایجاد ساخته است. بسیاری از این واحدهای مسکن مهر نیز فاقد پارکینگ خودرویی هستند و همین مسئله باعث شده تا با محدودیت در پارک مواجه شوند و فضاهایی که این امکان را می‌تواند مهیا سازد نیز فاقد زیرسازی لازم است.

کارشناسان اعلام می‌دارند که حتی برخی از این مجتمع‌های مسکونی هنوز پایان کار خود را دریافت نکرده‌اند و به لحاظ ایمنی در ساختمان نیز فاقد تائیدِ سازمان آتش‌نشانی هستند.

وجود خیابان‌های پردست‌انداز و مملو از چاله نیز نصیب رانندگان نگون‌بخت در این مناطق می‌شود و بسیاری از خودروهای عمومی و آژانس‌های اینترنتی نیز تمایلی به خدمات‌دهی به مناطق مسکن مهر ندارند. برخوردار نبودن از واحدهای عرضه مواد غذایی و سایر ملزومات زندگی در مجتمع‌های مسکن مهر نیز باعث شده است تا اغلب مردم به‌ناچار برای تأمین نیازهای خود رهسپار بازار مرکزی شهر همدان شوند و این شرایط سختی را در اوج شیوع کرونا ایجاد کرده است. محروم بودن از هرگونه مبلمان و زیباسازی شهری در محوطه‌های مسکن مهر نیز این مناطق را پیش‌تر به منازل بی‌روح تبدیل کرده و چهره مخدوش را نمایان ساخته است.

شرایط موجود افزون بر اینکه ساکنان مسکن مهر را با انتقادهای گسترده مواجه ساخته است بلکه نمایندگان پارلمان شهری نیز به این نوع وضعیت نامطلوب گلایه‌مندند.

تأکید شورای شهر همدان به رفع بلاتکلیفی

عضو شورای اسلامی شهر همدان دراین‌باره گفت: باید تکلیف ارائه خدمات شهری به واحدهای مسکن مهر ساخته‌شده در سطح این شهر مشخص شود. واحدهای مسکن مهر دارای پروانه از شهرداری هستند بنابراین باید از خدمات لازم نیز برخوردار شوند. مجتمع‌های امید اکباتان همدان پس از سال‌ها بلاتکلیفی، به‌تازگی آسفالت شد و نباید نظیر این وضعیت خدمات‌دهی شهری را برای ساکنان واحدهای مسکن مهر نیز شاهد باشیم.

ابراهیم مولوی خاطرنشان کرد: واحدهای مسکن مهر و سایر واحدهایی که در سطح شهر همچنان از خدمات شهری محروم هستند، باید تعیین تکلیف شده و این مناطق از امکانات لازم برخوردار شوند.

علی فتحی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با تأکید بر لزوم خدمات‌دهی به مجتمع‌های مسکونی چند صد واحدی گفت: این مجتمع‌ها به دلیل دیوارکشی اطراف آن نتوانسته‌اند از خدمات لازم مدیریت شهری برخوردار شوند. این در حالی است که اکثر این مجتمع‌های مسکونی عوارض پرداخت می‌کنند و باید از خدمات لازم برخوردار شوند. انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع‌ها تصمیم‌گیری لازم صورت بگیرد.

تداوم بی‌تفاوتی‌ها

بااین‌حال و باگذشت چند سال از انتقادهای انجام‌شده مبنی بر ارائه خدمات شهری به این مناطق، هنوز اقدام لازم انجام‌نشده است. گلایه‌های مردمی در این خصوص باعث شده تا بارها به‌صورت جمعی به شهرداری‌های مناطق مراجعه کنند اما پاسخ مدیران شهری بر این است که مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری مسکن مهر باید چاره‌اندیشی کند.

البته ۲ سال قبل طی نشستی که با حضور مدیران شهری و مسکن و شهرسازی در محل فرمانداری به‌منظور تعیین تکلیف این مناطق برگزارشده بود، درنهایت تصمیم بر این شد که در قالب تفاهم‌نامه‌ای، شهرداری به‌عنوان پیمانکار یا با تعیین پیمانکار اقدام به اجرای امور محوطه محوطه‌سازی این واحدها کرده و مسکن و شهرسازی نیز در قبال این خدمت به شهرداری زمین اعطا کند؛ اما باگذشت این ۲ سال هیچ اقدام عملی انجام نشد و بلاتکلیفی ساکنان این مناطق همچنان ادامه دارد. بااین‌حال اعضای شورای اسلامی شهر همدان همچنان معتقدند بر اساس قانون این واحدها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارائه دهد، اما ازآنجاکه این واحدها به شهرداری همدان تحویل داده نشده است مدیریت شهری برای ارائه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد.

هم‌اکنون تمام نگاه‌های ساکنان این مناطق به مسکن و شهرسازی است تا اقدام لازم در واگذاری مساکن مهر به شهرداری‌ها انجام دهد؛ پروسه‌ای که هنوز اجرایی نشده و وعده امروز و فردا گریبان گیر آن شده است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ همدان با وسعت نزدیک به ۲۰ هزار کیلومترمربع، حدود یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تن جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومترمربع، استان همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قراردادهاست.

کد خبر 545604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha