مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: اقدامات خوبی در ماه‌های اخیر برای احیای تالاب انزلی در کشور و استان گیلان انجام شده که در روزهای آینده موجب می‌شود تالاب نفسی تازه کند.

تالاب انزلي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ساسان کفایی اظهار کرد: احیای تالاب انزلی برای سازمان محیط زیست، همچون نجات دریاچه ارومیه مهم و حیاتی است و دلیلش پیگیری‌های مجدانه از سوی عالی‌ترین مقام این سازمان در کشور تا تلاش‌های مداوم اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است.

وی ادامه داد: در راستای احیای تالاب انزلی موافقت‌نامه سال گذشته به روز رسانی شده و تغییراتی پیدا کرده که صد درصد این تغییرات برای حفظ و احیای تالاب انزلی بوده است از جمله، بندی مربوط به مبارزه با آفت گیاه مهاجم سنبل آبی است که در موافقتنامه جدید آورده شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: تقریبا نیمی از مبلغ بودجه سال ۹۸ که در موافقتنامه پیش‌بینی شده بود درقالب موافقتنامه‌ای جدید تغییر یافته است. براین اساس معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید و تهیه دستگاه دروگر سنبل آبی اختصاص یافت و نیمی دیگر برای بخش‌های آموزشی، پایش، گشت و کنترل تالاب انزلی اختصاص داده شده است.

وی همچنین بیان کرد: اقدامات خوبی در مورد کنترل ورودی فاضلاب به تالاب از سال گذشته با همکاری آبفا انجام شده است، به‌طوریکه بخشی از ورودی‌های فاضلاب به تالاب کور شده و این روند باید ادامه پیدا کند .

کفایی تصریح کرد: برنامه‌های پیشنهادی طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی ابتدا در کارگروه  استانی احیای تالاب انزلی که به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست‌گیلان است در تیرماه سال جاری تایید و مصوب شده و در ادامه در کارگروه ملی تالاب های کشور  به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مطرح و به‌عنوان مهم‌ترین طرح مورد بررسی قرار گرفت که 2558 میلیارد تومان بودجه برای احیای تالاب انزلی اختصاص یافته است که بخش عمده آن صرف بهسازی فاضلاب‌های ورودی می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه مدیریت هفت‌ساله احیای تالاب انزلی تدوین و عملکرد شرح خدماتی آن در روزهای اخیر از دفتر دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است .

کفایی اضافه کرد: باید بدانیم که این اقدامات در بازه  زمانی کمتر از 6 ماه همزمان با بحران کرونا و در شرایطی نه چندان مطلوب به لحاظ زمانی رخ داده و محیط زیست استان با تمام قدرت و توان در حال تلاش و کوشش است.

مدیرکل محیط زیست گیلان همچنین با بیان اینکه گیلان با داشتن ۹ تالاب در زمره تاپ‌ترین استان‌ها به لحاظ بهره‌مندی از این ظرفیت ارزشمند است گفت: متاسفانه این استان عملا فاقد دبیرخانه‌ای قوی و منسجم در زمینه تالاب است که در ماه‌های اخیر این موضوع شکل گرفت و مسئول آن هم  انتخاب و معرفی شد و بر اساس آن تاکنون دو کارگروه مثمر با عنوان حفاظت و احیای تالاب انزلی تشکیل شده و سومین کارگروه با موضوع پایش هوایی تالاب انزلی – که از اقدامات بسیار مطلوب در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نو به منظور احیای تالاب  است - در روزهای اخیر برپا می‌شود.

کد خبر 545562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha