مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

آرزو رستم زاد: ایران پس از آمریکا، روسیه، فرانسه و چین، چهارمین کشور دنیا است که تکنولوژی ساخت دوربین‌های برد بلند را در اختیار گرفته است.

این دوربین‌ها برای سیستم‌های پرنده، بررسی وضعیت شناورها، استفاده در حوادث طبیعی و کاربرد در صنایع استفاده می‌شوند و تاکنون کشورهای سازنده این سیستم‌ها از فروش آن به ایران جلوگیری می‌کردند.

محسن کارگر مجری طرح ساخت این دوربین‌ها می‌گوید: این دوربین‌ها سیستمی پایدار دارند که آنها را قادر می‌سازد با وجود حرکت‌های هواپیما و هلیکوپتر و لرزش و نوسانات سریع در چارچوب ثابت، هدف را اندازه‌گیری و اقدام به تصویربرداری کنند.

این در حالی است که حمل و نصب آسان، قابلیت چرخش 360 درجه به صورت نامحدود، ارائه پایه متناسب با نوع پرنده، دریافت فرامین به صورت سریال یا لینک رادیویی، استفاده از موتورهای خاص با دقت بالا و امکانات فاصله‌یابی از دیگر ویژگی‌های این دوربین‌های برد بلند هستند.

کارگر، حل مشکلات تصویربرداری را از اهداف اجرای این پروژه می‌داند و به خبرگزاری مهر می‌گوید: با طراحی این سیستم توانستیم مشکل دید را برای تصویربرداری در پرنده‌ها که افق دید کاملی ندارند حل کنیم. علاوه بر این، با استفاده از این سیستم می‌توان وضعیت شناورها را در دریا بررسی کرد.

در این سیستم دو نوع دوربین معمولی و مادون قرمز به کار برده شد. این امر به کاربر هم امکان اجرای فیلمبرداری برای سینما، ایجاد افکت‌های ویژه و کاربردهای ساده را می‌دهد و هم به او اجازه می‌دهد تا با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز فعالیت‌های ویژه تخصصی را اجرا کند.

به گفته محسن کارگر، دوربین‌های مادون قرمز قادرند اختلاف دمای منطقه را اندازه‌گیری کنند که می‌توان در آتش‌سوزی‌ها و حوادث طبیعی از این سیستم بهره جست.

همچنین این سیستم می‌تواند با اندازه‌گیری دمای قطعات مورد استفاده در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، نحوه عملکرد هر قطعه را گزارش دهد.

کارگر ادامه می‌دهد: این سیستم امکان اجرای تست‌های غیرمخرب (Non-destructive) را فراهم کرده است.

دوربین‌های برد بلند امکان بازبینی خطوط انتقال نیرو را برای بررسی خوردگی و آسیب‌های احتمالی خطوط به کاربر می‌دهد.

ضمن آنکه خرابی‌های خطوط را قبل از بروز سوانح بررسی کرده و به موقع هشدار می‌دهد.

در حال حاضر این سیستم در وزارت نیرو، صدا و سیما، پلیس و بخش نظامی کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

همشهری امارات

کد خبر 54554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز