اداره ثبت برای بخشی از پارک ملی قمیشلو به نام میراث فرهنگی سند صادر کرده است. منطقه ای که قبلا سندش به نام محیط زیست صادر شده بود.

قمیشلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این که اداره ثبت برای بخشی از پارک ملی قمیشلو به نام میراث سندی صادر کرده است، می‌گوید: این موضوع درحالی اتفاق افتاده که محیط زیست بیش از ۲۰ سال است که برای این منطقه سند مالکیت گرفته است.

 پارک ملی قمیشلو در شمال غرب نجف‌آباد - ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان - واقع شده‌است. از این منطقه به عنوان قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده محیط زیستی در جهان  یاد می‌شود، اما این روزها وجود قلعه‌ای تاریخی در مرکز این پارک ملی سبب شده که بر سر مالکیت بخشی از آن، میراث فرهنگی ادعاهایی داشته باشد.

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  دراین‌باره می‌گوید: در پارک ملی قمیشلو قلعه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد. از این‌رو اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه اموال دولتی توانسته است برای ۱۸ هکتار از  این اراضی سند مالکیت بگیرد که ۱۲ هکتار آن در پارک ملی قمیشلو واقع شده و قبلا سندی به اسم سازمان حفاظت محیط زیست برای آن صادر شده بود.

پارک ملی قمیشلو قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده جهان است و از سال ۱۳۴۳ تحت حفاظت قرار گرفته است. مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این‌ موارد اظهار می‌کند: صدور سند برای میراث فرهنگی کار اشتباهی است، چراکه محیط زیست بیش از ۲۰ سال است که برای این منطقه سند مالکیت گرفته است. چنین اقدامی نشان دهنده ناهماهنگی بین دستگاه‌هاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به این که صدور سندی جدید برای اداره میراث فرهنگی بدون هماهنگی با آنها رخ داده است، تصریح می‌کند: قمیشلو منطقه‌ای حفاظت شده است و انجام هرگونه فعالیتی در آن باید با هماهنگی محیط زیست باشد.

اداره میراث این شهرستان پیش از دریافت سند منطقه به دنبال اجرای طرحی گردشگری در پارک ملی قمیشلو بود. اکنون که سند پارک ملی را دریافت کرده است نگرانی‌هایی درباره چگونگی اجرای این طرح گردشگری وجود دارد، چراکه این منطقه تنوع زیستی بالایی دارد و گونه‌هایی مثل آهو، قوچ و میش و کل و بز در آن زندگی می‌کنند. 

حشمتی در این‌باره توضیح می‌دهد: طرح گردشگری میراث در حال بررسی توسط اداره حفاظت محیط زیست بود. ما با حفاظت فیزیکی بر اساس الگوهای مشارکتی مخالف نیستیم ولی طرح‌های گردشگری باید ضوابط خاصی را رعایت کنند و در چارچوب الگوهای حفاظت باشند.

او ادامه می‌دهد: اگر مردم محلی در طرح‌های گردشگری شرکت کنند و نفعی از آن ببرند ضریب حفاظت مناطق نیز افزایش پیدا می‌کند. با وجود این‌ها ما در حال بررسی طرح گردشگری پیشنهاد شده بودیم که متاسفانه این اتفاق رخ داد و سند منطقه به اسم میراث صادر شد. اکنون باید صبر کنیم که این اختلاف نظر رفع شود.

حشمتی تاکید می‌کند: ما به دنبال آن هستیم که سند محیط زیست را تک برگ و سند میراث فرهنگی را باطل کنیم. مکاتباتی با مدیرکل اداره اقتصاد و امور دارایی استان و اداره ثبت انجام شده است و امیدواریم که به زودی مالکیت محیط زیست بر منطقه قمیشلو احراز شود.

کد خبر 545460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha