سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

علی ربیعی گفت: درباره شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دیدگاه‌ها و نظرات زیادی وجود دارد اما اصل آن اجتناب ناپذیر است و دولت از سال ۹۷ تاکنون فرآیندها و سازوکارهایی را اندیشیده که شبهه سوءاستفاده کاملا کنترل شود.

دلار

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری امروز سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را که برای واردات اختصاص می‌یابد و مفاسدی به دنبال داشته است، همچنان توزیع کند، اظهار کرد: همواره تفاوتهای ارزی می‌توانند فسادزا باشند. اساسا هر گونه تفاوت در دل خود فسادزایی دارد، اما در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومان که بنابر منابع حفظ زندگی مردم اتخاذ شده این تعبیر شما را نمی پسندم. برخی اوقات موضوعی به صورت قطعی و بدون ذکر مصادیق مطرح می‌شود که این شیوه صحیحی نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سالهای اخیر با توجه به فشار اقتصادی به طبقات پایین و البته عموم مردم و همچنین به منظور حفظ قدرت خرید در کالاهای اساسی و تامین دارو و مایحتاج زندگی مردم، این تخصیص با احتمال برخی نقاط ضعف صورت گرفته است.

وی گفت: در خصوص شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دیدگاه‌ها و نظرات زیادی وجود دارد اما اصل آن اجتناب ناپذیر است و دولت از سال ۹۷ تاکنون فرآیندها و سازوکارهایی را اندیشیده که شبهه سوءاستفاده کاملا کنترل شود.

ربیعی با بیان اینکه «دریافت ارز اضافه برای واردات کالا»، «دریافت ارز و عدم واردات» و «دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی و فروش کالا در بازار آزاد» سه احتمالی بود که می‌توانست موجب فساد شود ادامه داد: دولت با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت عملا بین ثبت سفارش واردات، تامین ارز و ترخیص کالا ارتباط سیستمی ایجاد کرده است و همچنین در دو سال اخیر با مصوبه دولت نرخ خرید ارز کالا در قالب پروفرم توسط وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت ثبت و کنترل می‌شود و همه این فرآیندها از چشم دستگاههای نظارتی دور نخواهد بود

 وی یادآور شد: دولت این راه را ادامه خواهد داد و در حال حاضر ۵ قلم کالای اساسی و ضروری که همگی نهاده و مواد اولیه تولید هستند مانند کنجاله سویا، جو، ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کنند.

ربیعی تاکید کرد: تمام وارد کنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص هستند و فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کاملا شفاف است و همه دستگاه های مسئول و دستگاه های نظارتی به راحتی و به صورت سامانه ای می توانند از دریافت کنندگان ارز و رفع تعهد آنها آگاهی داشته و کنترل و نظارت کنند و چنانچه حمایت ارزی از کالاهای اساسی را برداریم به سبد غذایی مردم فشار وارد می شود.

کد خبر 545448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha