مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

آیین سنتی بنی‌اسد با وجود محدودیت‌های کرونا همزمان با سومین روز شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهرستان پیشوا برگزار شد.

آیین سنتی بنی‌اسد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مردم شهرستان پیشوا روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در آیینی ۵۰۰ساله، همزمان با دومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، در مراسمی که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده شرکت می‌کنند و با بازسازی واقعه تاریخی جمع‌آوری و تدفین پیکر شهدای دشت کربلا، به عزاداری می‌پردازند.

بنی‌اسد همان طایفه‌ای هستند که پس از قیام عاشورا، در کربلا حضور یافتند و بدن پاک و مطهر شهدا را جمع‌آوری کردند و به خاک سپردند. هر سال این آیین مذهبی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در صحن مطهر امامزاده جعفر (ع)، فرزند بلافصل هفتمین امام شیعیان، حضرت امام موسی کاظم (ع) برپا می‌شد، ولی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده در جلوگیری از ازدحام جمعیت باعث شد این مراسم بدون حضور مردم برگزار شود.

درهای صحن مطهر امامزاده جعفر بن ‌موسی‌الکاظم (ع) از ساعات نخستین روز به روی مردم بسته شد تا ازدحام جمعیت در این مکان مقدس تشکیل نشود و تنها خبرنگاران اجازه حضور در این مکان مقدس را پیدا کردند. در این مراسم ، تعداد زیادی از هنرمندان شهرستان پیشوا در حالی که لباس‌های عربی به تن داشتند، تابوت‌هایی را که بر روی آنها اسامی شهدای دشت کربلا نوشته شده بود حمل کردند. مداحان اهل بیت (ع) نیز با سر دادن نوحه و شعرهای مذهبی در غم جانکاه شهدای مظلوم کربلا، با کاروان اسرای دشت کربلا همنوا شدند.

مراسم بنی‌اسد در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ سرآغاز قیام کفن‌پوشان دشت ورامین بود که در آن، مردم عزادار با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی(ره)  کفن بر تن کردند و پای پیاده به سمت تهران به راه افتادند و در پل باقرآباد به دست عوامل شاه به خاک و خون کشیده شدند.

شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

کد خبر 545413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha