نشریه هتاک شارلی ابدو همزمان با آغاز محاکمه ۱۴ متهم حمله سال ۲۰۱۵ به دفتر این مجله در پاریس، بار دیگر اقدام به انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام می‌کند.

اعتراض مسلمانان بريتانيا به هتاكي نشريه شارلي ابدو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، اقدام جسارت‌آمیز شارلی ابدو در انتشار کارتون‌های پیامبر مکرم اسلام در ژانویه سال ۲۰۱۵ خشم مسلمانان و بسیاری از آزادیخواهان جهان را برانگیخت و به حمله تروریستی نیروهای داعش به دفتر این نشریه در پاریس انجامید؛ حرکتی که ۱۲ نفر را به کشتن داد. چند حمله مشابه در روزهای پس از این حادثه در پایتخت فرانسه هم پنج کشته دیگر بر جای گذاشت.

روز هفتم ژانویه پنج سال پیش دو برادر به نام‌های سعید و شریف در اعتراض به انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام به دفتر نشریه شارلی ابدو حمله کردند و ۱۱ نفر را داخل ساختمان به گلوله بستند. یک نفر دیگر هم بیرون ساختمان کشته شد و پس از آن مهاجمان به حومه پاریس گریختند. روز بعد یکی از آشنایان سعید و شریف به نام آمدی کولیبالی یک مامور پلیس زن را به قتل رساند. روز ۹ ژانویه کولیبالی چهار یهودی را در فروشگاهی در شرق پاریس کشت و خودش در حمله نیروهای پلیس کشته شد.

پلیس فرانسه در دو عملیات جداگانه سعید و شریف را از پا درآورد و همان زمان ویدئویی از احمد به دست آمد که ادعا کرده بود حمله‌ها با همکاری و هدایت داعش انجام شده است. با این حال، القاعده یمن اعلام کرد رهبران آن دستور حمله به دفتر نشریه هتاک شارلی ابدو را صادر کرده‌اند. ضمن اینکه حمله‌های داعش و القاعده به فرانسه پایان نیافت و همان سال اقدام تروریستی در تئاتر باتاکلان و چند نقطه دیگر در پاریس ۱۳۰ کشته در پی داشت.

محاکمه ۱۴ نفر از عوامل حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو پس از چند ماه تاخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا روز چهارشنبه در پاریس آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تا ۱۰ نوامبر ادامه داشته باشد. سه نفر از متهمان که احتمال می‌رود مرده باشند، به شکل غیابی محاکمه خواهند شد.

کد خبر 545410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی US ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 3
    جنایتکاران باید اعدام شوند. هیچ کس حق کشتن کسی را به جرم چندتا نقاشی نداره.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 6
    مسلمانها چرا به اروپا و غرب میرن ؟!چرا تو‌ کشورهای خودشون نمیمونن و به دامان کفار!! پناه میبرن؟!! خب برگردین کشورهاتون شما که اینقدر متدین هستین!!