مسعود مهرابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه فیلم و مولف کتاب‌های سینمایی و منتقد و تاریخ‌نگار سینما امروز دوشنبه در سن ۶۶ سالگی به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت.

مسعود مهرابي مدير مسئول ماهنامه فيلم

به گزارش همشهری آنلاین، زنده‌یاد مهرابی همراه عباس یاری و هوشنگ گلمکانی سال‌ها ماهنامه فیلم را مدیریت و منتشر می‌کرد و نقشی اساسی در تربیت نسلی تازه از نویسندگان و منتقدان سینما در ایران داشت. او در رشته فیلم و سینما درس خوانده بود و دستی هم در کار طراحی و کاریکاتور و کارتون داشت.

از مهم‌ترین کتاب‌های کارنامه مرحوم مهرابی می‌توان به «تاریخ سینمای ایران» اشاره کرد که به عنوان پرشمارگان‌ترین کتاب سینمایی ایران پس از سه دهه از چاپ دهم هم گذشت. او این کتاب را از پایان‌نامه خود پس از انقلاب فرهنگی در سال ۶۱ استخراج و به مرجعی مطمئن برای پژوهشگران و سینمادوستان تبدیل کرد. «پشت دیوار رویا: سیاحتنامه جشنواره‌های جهانی فیلم» و «پوستر فیلم» از دیگر کتاب‌های مرحوم مهرابی است.

زنده‌یاد مسعود مهرابی بسیار گزیده نقد فیلم می‌نوشت اما در نوشتن سفرنامه جشنواره‌هایی که در گوشه و کنار دنیا می‌رفت، استادانه عمل می‌کرد و با قلمی شیوا سیر تا پیاز سفرهایش را به رشته تحریر درمی‌آورد. بهاریه‌نویسی هم از دیگر یادگارهای آن مرحوم است که به یکی از برندهای ماهنامه فیلم در شماره‌های ویژه بهار تبدیل شد.

کد خبر 545011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهره‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha