درست است که خراسان جنوبی دارنده رتبه اول تولید زرشک در ایران و انحصار این محصول دست کشاورزان استان است اما نه‌تنها زخم خار درختان زرشک بر دستان پینه‌بسته زرشک‌کاران مانده که محصول سال گذشته هم روی دستشان باد کرده و تا برداشت امسال دو ماه وقت باقی است.

زرشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حالا زرشک کاران مانده‌اند با محصولی که هر روز با ماندگاری بیشترش در بارگاه‌ها و انبارها از کیفیتش کاسته شده و دلالانی که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیریند و محصول کشاورزان بخت‌برگشته را مفت بخرند؛ علاوه بر آن‌که هزار و یک مشکل از مرحله تولید تا صادرات از جمله تولید غیراستاندارد و فراوری و بازاریابی ضعیف و در نهایت نوسان قیمت بر سر تولیدکنندگان این محصول آوار شده است.

اما انگار زرشک حتی در لفظ عامیانه مردم مظلوم واقع شده و آن را هنگامی بکار می‌برند که می‌خواهند حرف طرف مقابلشان را باور نکنند و یا آن را به عبارتی دیگر رد کنند، اما همین زرشک که به رنگ‌های قرمز، آبی و زرد تنها در شمال شرق ایران یافت می‌شود؛ هزار خواص دارد که تنها بیشتر از آن به عنوان کنترل‌کننده فشار خون و یا درمان دردهای کلیوی یاد شده است.

محصول زرشک روی دست کشاورزان باد کرده است

زرشک نیز همچون زعفران در خاستگاه خودش مهجور مانده و به گفته زرشک‌کار نمونه استان خراسان جنوبی، زرشک‌ها در انبار مانده و حالا مانده‌اند با زرشک‌هایی که تا دو ماه دیگر باید بچینند چه کنند و آنان را کجا نگهداری کنند.

حسین براتی با تاکید بر این‌که کشاورزان بسیار ضرر کرده‌اند، از مسئولان راه چاره خواسته و تصریح کرده، زرشک مانند محصولات دیگر نیست و هرچه بگذرد از کیفیتش کاسته می‌شود و خریدار نخواهد داشت. از آن طرف قیمت زرشک به نصف رسیده و اکنون محصول روی دست کشاورزان باد کرده است.

این زرشک‌کار نمونه از این‌که کشاورزان مجبورند زرشک خود را به دلالان با قیمت بسیار نازل بفروشند ابراز تاسف کرد و این کار را برای کشاورزی که دو سال برای محصول زمان گذاشته چیزی جز ناامیدی نخواند.

براتی از این‌که محصول زرشک تاکنون خرید تضمینی نشده گلایه‌مند است و از جهاد کشاورزی خواسته با همکاری تمام ارگان‌ها ضعف‌های فروش و صادرات را برطرف کنند و زرشکی که بهترین خواص دارویی را دارد به کشور معرفی کند.

زرشک‌کاران متولی داشته باشند و محصولشان خرید تضمینی شود

وی از این ضرر بزرگ که به خصوص کرونا به دلیل توقف صادرات روی دستشان گذاشته درس گرفته و معتقد است زرشک باید متولی خاصی داشته باشد تا در کشور با نام خراسان جنوبی شناخته شود، علاوه بر آن‌که باید به جایی رسید که زرشک در سبد غذایی ایرانی‌ها قرار داده شود تا کشاورزان از آن منتفع شوند.

این بهره‌بردار به کاهش فروش زرشک در سالی جاری اشاره کرد و توضیح داد: در سال‌های گذشته معمولا طبق روال از تیرماه به بعد قیمت زرشک افزایش می‌یافت، اما امسال کاهش یافت و کشاورزان نیز که امید به افزایش قیمت زرشک در ابتدای تیرماه مثل هر سال را داشتند زرشک‌های بی‌کیفیت را اول به بازار رساندند و علاوه بر آن‌که این محصول با بسته‌بندی درستی نیز صادر نشد.

صادرات امسال زرشک یک دهم سال گذشته نیست

براتی صادرات امسال را حتی یک دهم سال گذشته ندانست افزود: برای ایجاد و تخصیص سوله و بارگاه زرشک فعالیت‌هایی انجام شده، اما به طور کامل نقص‌ها برطرف نشده است. در نشست اخیر زرشک کاران با رئیس جهاد کشاورزی، ۱۰ تصمیم خوب گرفته شد، اما تا زمانی که قانونی و اجرایی شود زمان می‌برد.

کاهش کیفیت زرشک به دلیل سهم‌انگاری پس از برداشت

یکی دیگر از صادرکنندگان زرشک خراسان ‌جنوبی با اشاره به این‌که در طول دو تا سه سال گذشته حدود ۷۰۰ تن زرشک به کشورهای مختلف صادر کرده است، مهمترین مشکل در تولید زرشک را پایین آمدن کیفیت زرشک به واسطه سهل‌انگاری‌هایی دانست که بعد از برداشت صورت می‌گیرد و اضافه کرد: از جمله این سهل‌انگاری‌ها خشک‌کردن زرشک در شرایط غیر استاندارد است، بنابراین باید بر کارگاه‌های زرشک نظارت جدی‌تری انجام گیرد.

بحران فلج‌کننده زرشک برای ۳۶ هزار زرشک‌کار

همیشه مشکلاتی همچون خام فروشی و یا نبود صنایع تبدیلی مناسب و یا بازاریابی ضعیف پیش روی زرشک کاران وجود داشته، اما آنچه این روزها ۳۶ هزار زرشک کار را به پای مجلس کشانده بحران فلج‌کننده زرشک‌های به فروش نرفته در پی شیوع کرونا و توقف روند صادرات و فروش داخلی است.

سلمان اسحاقی، نماینده قاینات و زیرکوه به تشریح بحران فلج‌کننده زرشک پرداخت و خطاب به وزارت خارجه و صمت، سازمان تعاون روستایی و به خصوص وزارت جهاد کشاورزی، شکستن این بحران را موضوعی ممکن دانست به شرط این‌که دولت وارد ماجرا شود.

نماینده مردم قاینات در مجلس در نشست علنی چند روزگذشته مجلس با یادآوری این‌که هنوز زرشک‌های پارسال‌شان در انبار و بارگاه‌ها مانده است، افزود، کشاورزان خراسان جنوبی بغض بزرگی در گلو دارند و ادامه داد، بیش از ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و بنابراین صدای مردم خراسان جنوبی باید شنییده شود.

محمدحسین اکبری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، یکی از راهکارها برای جبران خسارت زرشک کاران استان را اجرای طرح ایجاد مجتمع بارگاه‌های بهداشتی زرشک دانست و ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانکی به تشکل‌ها، کشاورزان عمده مالک و صادر کنندگانی که زرشک را خریداری کرده‌اند و یا به کشاورزان تعهد دارند، از دیگر راه حل‌های جبران خسارات در این حوزه است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان استان، نبود مکان مناسبی برای خشک کردن محصول زرشک بود که در این راستا تسهیلات برای احداث بارگاه‌های زرشک در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. حداقل مساحت برای دریافت مجوز بارگاه زرشک باید پنج هزار متر مربع باشد، متقاضیان برای دریافت مجوز می‌توانند به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

رایزنی با تجار خارجی برای حل مشکل زرشک فروش‌نرفته سال پیش

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از رایزنی با تجار روسیه و ترکیه برای خرید زرشک کشاورزان خراسان جنوبی خبر داد و اضافه کرد: پنج غرفه نیز برای فروش زرشک در تهران تدارک دیده شده تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به صورت مستقیم عرضه کنند. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای هم بین تعاون روستایی کشور و بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به کشاورزان منعقد شده است.

وی با بیان این‌که ۷۲۰۰ تن زرشک خشک شده در انبارهای جهاد استان ذخیره شده است، گفت: تعاون روستایی استان اقدام به مبادله کالا به کالای زرشک با محصولات دیگر استان‌های کشور کرده است.

درد دل‌های کشاورزان و بهره‌برداران نشان از آن دارد که محصولی که باید به جهت خواص و میران تولید در خراسان جنوبی حرف اول را بزند، نتوانسته برای استان درآمدزایی مطلوبی داشته باشد.

کد خبر 544862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha