رئیس‌جمهور در پیامی آورده است: جامعه‌ مدنیِ مذهبی ما در دیگرخواهی، رواداری و مسئولیت ‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ ایران است.

روحانی هوم پیج

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی، محرّم امسال را جلوه‌ای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین (ع) خواند و با قدردانی از شهروندان و تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی که به شایستگی بر حفظ جان عاشقان امام حسین (ع) اهتمام ورزیدند، تاکید کرد: جامعه مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسئولیت پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.

متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:

السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین وعلی اولاده و اصحابه

آئین محرّم نه فقط برای شیعیان که برای تمام مردمان این سرزمین و همه آزادگان جهان، یادآور ارزش‌هایی است که فراتر از زمان و مکان، جامعه را به اخلاق، به آزادگی و به باورمندی به «خیر» رهنمون می‌سازد. عاشورا نیازمند زنده نگاه داشتن نیست بلکه خود آب حیات جاودانی است که به همه جوامع، زندگی و جان می‌بخشد. این ماییم که هر دم از حماسه‌اش جان می‌گیریم و در سوگواری‌هایش تازه می‌شویم و این ماییم که از بازخوانی‌اش، کمال می‌یابیم. برای ما حسین (ع) کشتی نجات است و نامش آبروست و راهش، مقصد. این اقبال بلند ما ایرانیان است که فرهنگمان با عاشورا آمیخته است، این فخر ماست که هر ساله، حماسه‌ای یگانه را مرور می‌کنیم، ایستادگی در برابر ظالم را ارج می‌نهیم، بر مظلوم می‌گرییم و می‌آموزیم که رستگاری جز آزادگی نیست.

این از افتخارات بزرگ یک ملت است که بزرگترین آئین‌ها، فراگیرترین مراسمات و پرشکوه‌ترین حضور جمعی‌اش، کُرنش راستین آن ملت در برابر آزادگی باشد. ما ملت بزرگی هستیم چرا که فرهنگ دیرپای ما، آنچه که هویت‌مان می‌بخشد، سیراب از اخلاق و معنویت است. محرم، ظرفیت فرهنگی بی‌پایانی است برای بالندگی معنوی ایرانیان، ظرفیتی مانا که می‌تواند پیشران ایران به سوی جامعه‌ای حق‌مدار و حقیقت‌جو باشد. ما نمی‌توانیم و نباید از این چشمه‌ی جوشان، از این ظرفیت بی‌بدیل، از این فرهنگ ایستاده بر اوج، دست برکشیم که هرچه داریم از محرم و صفر داریم.

شیوع کرونا، تمام وجوه زندگی را در پهنه گیتی دگرگون ساخت و گریزی برای انسان امروز باقی نماند جز اینکه سازگارتر و منعطف‌تر شود. سازگاری با شرایط تازه و رعایت دستورالعمل‌ها نه تنها وظیفه‌ای شهروندی که امری اخلاقی و دینی است و قابل انتظار بود که شهروندان دین‌دار چه در ادای مسؤولیت و چه در پایبندی به اخلاق، پیشگام باشند؛ که بحمدالله چنین شد. شکوه آئین‌های عاشورایی نه فقط در تجمعات متراکم، نه فقط در صف‌های طولانی و نه فقط در پرشماری مراسمات پرجمعیت که در خلاقیت و ایده‌هایی است که می‌خواهد در هر شرایط و در هر زمانه‌ای، یاد سالار شهیدان را در دل و زبان داشته باشند.

محرّم امسال، جلوه‌ای پرشکوه از نهایت دلدادگی عزاداران حسین (ع) بود؛ آن هنگام که در مجاهدتی نوآورانه، مجالس کوچک و محلی را به کوچه‌ها بردند، مجالس بزرگ و نامدار را «برخط» به خانه‌ها آوردند و مجالس روضه و سینه‌زنی در فضای باز را به زینت نظم و فاصله آراستند. اینک دقیق‌ترین تصاویر از رعایت فاصله‌گذاری در حافظه‌ی جمعی ما تصاویری است که از عزاداری‌های امسال بر جای خواهد ماند و چه غرور و افتخاری گرانسنگ‌تر از این. جامعه‌ی مدنیِ مذهبی ما، در دیگرخواهی، رواداری و مسؤولیت‌پذیری، خوش درخشید و این بی‌گمان سرمایه‌ای برای آینده‌ی ایران است.

به عنوان رئیس‌جمهور و خادم ملت ایران، از تمام شهروندانی که مسؤولانه محدودیت‌ها را پذیرفتند سپاسگزاری می‌کنم؛ خاضعانه قدردان و ارج‌گذار تمام بانیان مجالس و گردانندگان هیئات مذهبی هستم آنانکه به شایستگی امانت‌داری کردند و بر حفظ جان عاشقان امام حسین (ع) اهتمام ورزیدند که چه چیز ارجمندتر از زندگی و جان انسان. نمی‌توانم در برابر آنانکه به سنت حسینیِ امر به معروف اهتمام ورزیدند و منابر و فضاهای تبلیغی هیأت را به فرصتی برای آگاهی‌بخشی و دعوت شهروندان به مراعات بایدها بدل کردند، سر فرود نیاورم که چه معروفی بالاتر از دعوت به سلامتی.

از مراجع عظام تقلید و علمای روشن‌اندیشی که با فتاوای خود راه گشودند عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. در پایان نیز باید به ابتکار الهام‌بخش مقام معظم رهبری که چراغ مراسم سالانه حسینیه امام (ره) را روشن نگاه داشتند و در تصویری بدیع و ماندنی، تنها خود پای منبر و روضه نشستند و اینچنین از هزاران میهمان «برخط» میزبانی کردند، ادای احترام کنم.

محرم نیز به مانند نوروز و رمضان امسال، مجالی برای بروز عقلانیت جمعی و مسئولیت ایرانیان شد؛ روزهای سختی گذشت و روزهای سختی می‌گذرد اما اندوخته‌ی مدنی و معنوی ما از این هنگامه‌های دشوار، ایران را در پیمودن مسیر توانمندتر خواهد ساخت.

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 544756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد رضا رباط كريمى IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    4 2
    مگه ميشه غير از اين باشه ؟ جامعه مدنى مذهبى ما هم واقعا خوش درخشيد. پوشش ماسك هم همه جا صد در صد ديده شد ولى فاصله ها بطور كامل رعايت نشد اين نقص فراوان در گزارش ها وجود داشت. نظر انتقادى يك پرسش است ايا اين نقص را پيش بينى كرده بوديد يا نه ؟ و يا اينكه وجود اين نقص را إنكار ميكنيد و نمى پذيريد ؟
  • فرزاد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    6 37
    آقا من بودم و دیدم و فیلم گرفتم که هِیت ها در خیابان ا طبل و سنج و ؛یره و در آخر غذا پخش میکردن با 110 و وزارت بهداشت تما سگرفتم کسی کاری نکرد دروغ کفتن هر نیستش........خدا به فریاد کادر درمان و مردم بیگناه برسه
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      60 2
      کاملا مشخص بود بازم همه چیز و میندازید گردن امام حسین . بی انصافا یعنی از این مسافرتا کرونا پخش نمیشه نه؟ به اصطلاح با کلاسایی که حتی تو شمال یه ماسک هم نزدن.
  • US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    8 9
    سلام متاسفانه مردم بهداشت را رعایت نکردند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    86 1
    آقای روحانی. کاش آنقدر که جلوی. بر پایی. هیئت. های مذهبی را گرفتید جلوی سفرها. و تجمعات. مردم. را می گرفتید. بیماری. . امروز در کشور. به نصف. کاهش. می یافت. زیرا با. سفرهای. مردم. این. بیماری در کشور. گسترش.یافته است