در روزگار کرونا که هنوز بسیاری از تماشاخانه‌ها تعطیل هستند، فریندخت زاهدی از نگارش و انتشار سه نمایشنامه خیابانی خبر داد.

تئاتر خیابانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر گفت: چندی پیش سه نمایشنامه خیابانی من در مجلدی با نام «اجرا در شهر» منتشر شد.

او نگارش این نمایشنامه‌ها را پاسخی به یک دغدغه قدیمی دانست و افزود: با اینکه سال‌ها پیش کتاب‌هایی درباره تئاتر خیابانی نوشته شده است ولی هنوز فلسفه تئاتر خیابانی بدرستی فهمیده نشده و همچنان در بسیاری از موارد، درک درستی از این نوع تئاتر وجود ندارد. جوانان متوجه نیستند تئاتر خیابانی هم ژانری از نمایش است مانند تراژدی، کمدی، پرفورمنس و ... و ژانری است که سال‌هاست قدمت دارد و در دنیا در حال اجراست.

زاهدی خاطرنشان کرد: همچنان بیشتر نمایشنامه‌های خیابانی ما مکتوب نیست و آنچه اجرا می‌شود، کوچکترین ارتباطی به تئاتر خیابانی به عنوان یک ژانر ندارد. کتاب «اجرا در شهر» شامل سه نمایشنامه کوتاه خیابانی است و با هدف آشنایی جوانان با این ژانر نوشته شده است.

زاهدی گفت: نمایشنامه‌های این کتاب هم کوتاه هستند و هم قابلیت اجرا در مکان‌های گوناگون همچون پارک، خیابان، پارکینگ و ... را دارند. هر یک از این نمایشنامه‌ها در مدت زمان حدود ۳۰ دقیقه اجرا می‌شوند چراکه ویژگی این ژانر به گونه‌ای است که حتی رهگذری هم که رد می‌شود، اگر سه دقیقه فرصت توقف دارد، باید از آن نمایش جذب کار شود و  بخشی از آن را دریافت کند.

این پژوهشگر تئاتر در ادامه از برگزاری یک سخنرانی مجازی به دعوت پرفسور اوزا وا استاد دانشگاه هنرهای معاصر توکیو خبر داد و گفت: سال ۲۰۱۸ یک پروفسور ژاپنی به ایران آمد و با همکاری یکدیگر بر تئاتر آوانگارد ژاپن کار کردیم. در این همکاری به آثار یکی از هنرمندان آوانگارد ژاپن هم پرداختیم. هنرمندی که در جشن شیراز، نمایشی آوانگارد اجرا کرد. با اینکه همزمان با او هنرمندان بزرگ دیگری مانند پیتر بروک و گروتفکسی هم حضور داشتند، ولی کار او بسیار متفاوت بود و مورد توجه قرار گرفت و من در یکی از کتاب‌هایم درباره اجرای او نوشته‌ام.  

زاهدی که در زمینه تئاتر ژاپن مطالعات زیادی دارد، ادامه داد: در حال حاضر ژاپنی‌ها مشغول راه‌اندازی موزه‌ای از حضور هنرمندان خودشان در سراسر جهان هستند که بخشی هم به حضور آنان در ایران مربوط می‌شود. من نیز مقاله‌ای برای کاتالوگ موزه نوشته‌ام و یک سخنرانی هم دارم که کمتر از یک ماه دیگر به صورت مجازی انجام می‌شود.

کد خبر 544735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha