دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گویا طی چند سال گذشته ادبیات تبلیغات تولید‌کنندگان نوشابه و آبمیوه‌ دستخوش تغییرات اساسی شده است ؛ حتی بسیاری از تعابیر فقط ظرف مدت چند ماه به جای تغییر، کاملا بالعکس شده‌اند.

برای نمونه «گازدار» به «بدون گاز» یا «غنی‌شده» و «شیرین» تبدیل به «بدون قند» شده است. تمام این‌ موارد در کل نشان دهنده‌ این موضوع است که ذائقه‌ مصرف‌کنندگان، روز به روز با توصیه‌های کارشناسان هماهنگ‌تر می‌شود.

به دنبال آن، تولیدکننده‌ها نیز مجبور به تبعیت از تغییرات ذائقه‌ خریداران می‌شوند و محصولات اصلاح شده و سلامت‌تر خود را عرضه می‌کنند. با وجود این هر چند مصرف بیش از حد آبمیوه‌های کنونی نیز نمی‌تواند خالی از خطر باشد اما به طور حتم محصولات جدید و اصلاح شده موجود در بازار، نسبت به همتایان‌ گذشته آنها به مراتب سالم‌ترند.

در تایید این نکته همین بس که بدانیم با خوردن فقط یک بطری از نوشابه‌های گازدار، 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن می‌شود. در پاسخ به این سؤال که چرا این میزان شکر موجبات دل‌به‌هم‌خوردگی مصرف کننده را فراهم نمی‌آورد، باید یادآور شد  اسید فسفریک،‌ طعم و شیرینی بیش از حد این میزان شکر را به راحتی خنثی می‌کند.

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود و با بالا رفتن قند خون، ترشح ناگهانی و یکجای انسولین آغاز شده و کبد به اجبار، قند را به چربی تبدیل می‌کند تا قند خون کنترل شود.

شاید همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم به خرید دستگاه‌های آبمیوه‌‌گیری روی آورده و به نسبت سال‌های پیش نوشیدنی‌های طبیعی را ترجیح دهند.

از سوی دیگر، در برخی آبمیوه‌فروشی‌ها و حتی رستوران‌ها نیز دستگاه‌های آبمیوه‌گیری خودکاری به کار گرفته شده که برای نمونه پرتقال‌ها از این سو وارد شده و آبمیوه طبیعی از آنسو به لیوان‌ها ریخته می‌شود. با حضور این دستگاه‌ها هر گونه ابهامی در مورد طبیعی بودن محصول از بین می‌رود.

کد خبر 54461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز