بحث اختصاص سهمیه واگن‌های تبریز به سایر شهرها بار دیگر پروژه متروی تبریز را سر زبان‌ها انداخت و در نتیجه آن، از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان شهری و استانی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و آن را به شدت تکذیب کردند.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پروژه قطار شهری تبریز سالیان سال است که در دست اجرا بوده و تاکنون که خط یک آن با وجود برخی نواقص آغاز به کار کرده است، همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است، به طوری که مواردی چون تأمین بودجه این پروژه و تاخیرهایی که در روند ساخت فازهای مختلف نسبت به سایر شهرها وجود داشته، بارها مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته است.

شهرداران تبریز البته در این مدت همواره نسبت به عدم همکاری دولت و اختصاص بودجه تعهد داده شده به پروژه از طرف آنها گلایه کرده و گفته‌اند که شهرداری بیش از سهم خود برای مترو هزینه کرده است.

در کنار بحث تحویل واگن‌ها، افتتاح ناقص خط یک مترو و ظاهر نه چندان مناسب برخی ایستگاه‌ها همچنان نمایانگر لزوم تزریق مالی و تلاش مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبارات لازم تکمیل و راه‌اندازی نواقص قطار شهری است.

شهرداری در تأمین بودجه مترو پیشقدم بوده است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری تبریز گفت: امروز بخش قابل توجهی از مردم شهر تبریز با افتخار از خدمات قطار شهری از منطقه لاله تا ائل گولی در خط یک مترو بهره‌مند هستند و امیدواریم شاهد استفاده تمام همشهریان از قطار شهری باشیم.  

علیرضا منادی ادامه داد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر ایستگاه مترو معادل پنج روگذر و زیر گذر هزینه بر است. در جهت تأمین مالی متروی تبریز سال گذشته از محل اوراق مشارکت، مبلغ قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافته است و با توجه به ترکیب این دور از مجلس شورای اسلامی، امیدواریم بتوانیم مبالغ قابل توجهی از محل سهم دولت با تخصیص بالا را در این پروژه شاهد باشیم.

همچنین لازم است از همکاری مجموعه شهرداری تبریز که همواره طی سال‌های اخیر در تأمین بودجه موردنیاز پیشقدم بوده است تقدیر کنیم و امیدواریم این روند همچنان در سال‌های آتی تا تکمیل تمام خطوط و فازها ادامه دار باشد.

علیرغم افزایش قیمت‌ها پیشرفت خوبی داشتیم

شهردار کلانشهر تبریز هم در خصوص وضعیت خط یک مترو و تأمین مالی سایر خطوط گفت: تکمیل خط یک قطار شهری تبریز ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۳۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ از سوی شهرداری تبریز تأمین می‌شود و باقی مانده نیز به صورت غیرنقدی، قابل تأمین است.

ایرج شهین باهر ضمن اشاره به افزایش شدید قیمت ارز در طی چند ماهه ابتدایی سال جدید، یادآور شد: برای فاز یک خط دوم، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق دولتی دریافت کرده‌ایم و در کنار آن پرداخت‌های شهرداری نیز انجام می‌شود. البته عملیات اجرایی خطوط جدید مترو نیز پیش از تکمیل خط یک آغاز شده است و جای نگرانی برای تکمیل خط یک وجود ندارد، چرا که عملیات احداث هر خط مترو منابع مالی مستقل و اعتبار مخصوص به خود را دارد که در دیگر خطوط هزینه نمی‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی اظهارکرد: امروز مترو به عنوان حمل و نقل پاک مطرح است و اجرای آن در شورای پنجم، علی‌رغم افرایش قیمت‌ها، پیشرفت بسیار خوبی داشته است. امسال به اندازه تمام سال‌های گذشته به مترو اعتبار تزریق کردیم و در حال حاضر فعال‌ترین پروژه ساخت مترو در کشور، مربوط به شهر تبریز است. ۱۵۰۰ نفر هم‌اکنون در کارگاه‌های مترو فعالیت دارند که تلاش داریم خط یک قطار شهری تبریز را سریعاً و به طور کامل افتتاح کنیم.

شهین باهر ادامه داد: البته مشکلاتی را هم در این زمینه داریم، مثلاً در حالی که مطابق قانون باید سهم دولت و شهرداری در ساخت مترو برابر باشد، اما شهر تبریز بهره کمتری از کمک‌های دولتی برده و شهرداری بیش از دولت در این پروژه هزینه صرف کرده است.

به دلیل آماده نبودن فاز دو متروی تبریز خواهان انتقال واگن‌ها بودند

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص بحث واگذاری‌های سهمیه واگن‌های تبریز به سایر شهرها گفت: به دلیل اینکه هنوز خط دوم قطار شهری تبریز به بهره برداری نرسیده و خط یک هم امسال به پایان رسیده است، شرکت واگن سازی به دنبال واگذاری این واگن‌ها به شهرهای دیگر بود که با آن مخالفت شده است. بحث واگذاری واگن‌های صرفاً در حد صحبت و پیشنهاد بودند که هیچکس و هیچ نهادی در تبریز با آن موافقت نکرده است. واگن‌های خریداری شده تبریز در شرکت واگن سازی ابهر موجود است و به زودی برای حمل به تبریز بارگیری خواهد شد.

جواد رحمتی ادامه داد: رویکرد شرکت واگن سازی ابهر این بود که چون خط ۲ قطار شهری تبریز آماده نیست به جای انبار کردن این واگن‌ها، آن‌ها را به شهرهای دیگر واگذار کنند تا موقع آماده شدن خط ۲ قطار شهری تبریز، واگن‌های جدید به تبریز واگذار شود که با این موضوع مخالفت کرده‌ایم.

نمایندگان مجلس اجازه کاهش سهمیه واگن‌های تبریز را نخواهند داد

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز از خرید تعداد ۳۱۵ واگن مترو توسط دولت طی ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۸۰ واگن توسط تبریز پیش خرید شده است، اما متأسفانه زمزمه‌هایی برای کاهش سهمیه تبریز به گوش می‌رسد که نمایندگان مجلس به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای را نخواهند داد.

وی ادامه داد: پروژه قطار شهری تبریز سال‌ها است که به دلیل کمبودهای اعتباری، به ویژه از طرف دولت، دچار وقفه و کندی عملیات اجرایی شده است، اما طی سال‌های اخیر تحرکات مناسبی را در این این حوزه شاهدیم که باید تمامی مسئولان اعم از دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز تلاش کنند تا این پروژه مهم عمرانی به سرانجام برسد.

میرتاج الدینی افزود: امیدواریم با انتقال ۱۸۰ واگن به مجموعه قطار شهری تبریز، خدمات رسانی به شهروندان در خطوط راه اندازی شده سرعت بیشتری به خود گرفته و موجب رضایت مندی مردم فراهم شود.

کد خبر 544281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha