«برنتون تارنت» شهروند استرالیایی که در یک تیراندازی مرگبار موجب کشته شدن ۵۱ نمازگزار مسلمان در این کشور شد، به حبس ابد بدون عفو مشروط محکوم شد.

قاتل مسلمانان نیوزیلندی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت: این اولین مرتبه است که دادگاهی در نیوزیلند، یک شخص را به حبس ابد محکوم می‌کند.

برنتون تارنت، یک استرالیایی ۲۹ ساله است که به قتل ۵۱ مسلمان اذعان دارد، ۴۰ فقره تلاش برای قتل داشته و یک فقره اقدام به عمل تروریستی در جریان تیراندازی مرگبار سال ۲۰۱۹ در دو مسجد کرایست چرچ که به صورت آنلاین در فیسبوک منتشر کرد، در پرونده دارد.   

کامرون مندر، قاضی دیوان عالی نیوزیلند امروز پنجشنبه با اعلام حکم این مرد جنایتکار گفت: جرایم شما به حدی شرورانه است که حتی اگر آنقدر در زندان بمانید تا بمیرید، مجازات و محکومیت عمومی آن تمام نمی شود. تا جایی که من متوجه شدم، شما هیچ حسی برای همدردی با قربانیان خودتان ندارید.

قاضی پیش از صدور حکم از تارنت سوال کرد که آیا حرفی دارد یا خیر اما او صحبتی نکرد.

دادستان ها پیش از این در دادگاه گفتند که برنتون تارنت قصد داشت تا ترس را در کسانی که او به عنوان مهاجم توصیف می کرد، القا کند و برای همین حملاتی را طراحی کرد که حداکثر کشتار را بر جا بگذارند.

جمال فودا، امام مسجد النور که هدف حملات تارنت قرار گرفت، گفت: امروز فرایندهای حقوقی برای این جرم شنیع انجام شد. هیچ مجازاتی نمی تواند عزیزان ما را برگرداند. همه افراطگرایان یکی هستند. چه اینکه از مذهب استفاده کنند یا ناسیونالیسم یا هر ایدئولوژی دیگری. تمام افراطگرایان تنفر را به نمایش می گذارند. اما ما امروز اینجا هستیم. ما به عشق، همدردی، مسلمان و غیرمسلمان با ایمان و بدون ایمان احترام می گذاریم.

تارنت که در جلسات دادگاه حاضر بود اما صحبتی نمی کرد، امروز از طریق وکیلش در دادگاه گفت که با حکم حبس ابد بدون عفو مشروط مخالفتی ندارد. قاضی دادگاه هم گفت: آن تنفری که در قلب شما با اعضای خاصی از یک جامعه قرار دارد، هیچ جایی در این کشور ندارد. در هیچ جای دیگر هم جایی ندارد.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند ابراز خشنودی کرد که این شخص دیگر هرگز روشنی روز را نخواهد دید. او گفت: ضربه روحی حملات ۱۵ مارس به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود اما امیدوارم امروز آخرین روزی باشد که شما نام تروریست را در آن می شنوید. او مستحق این است که تا آخر عمر در سکوت کامل و مطلق به سر ببرد. همچنین می‌خواهم به قدرت جامعه مسلمانان خودمان که طی چند روز گذشته صحبت هایشان را در دادگاه مطرح کردند، اذعان کنم هیچ چیز نمی تواند این درد را دور کند اما امیدوارم شما بازوهای نیوزیلند را در اطراف خودتان حس کرده باشید.

وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند هم خواستار استرداد تارنت به استرالیا برای گذراندن دوران حبس ابد خود شد. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا هم گفت: امروز عدالت برای تروریست و قاتل جرایم وحشتناک و بزدلانه در کرایست چرچ اجرا شد. درست همین است که ما دیگر نه او را ببینیم و نه درباره او دوباره بشنویم. درخواست برای انتقال او به استرالیا را هم شنیده ام و امیدوارم او در همان جایی که محکوم شده است، بماند.

برنتون تارنت در سال ۲۰۱۹ با حمله به دو مسجد در نیوزیلند ۵۱ مسلمان را به قتل رساند. گفته شده که او در روز حمله قصد داشت یک مسجد دیگر را هم هدف قرار دهد. ترنت می‌خواست با آتش زدن مساجد تا حد ممکن تلفات بیشتری را رقم بزند.

برنتون ترنت در ماه مارس سال 2019 میلادی در حالی که به اسلحه نیمه‌خودکار مسلح بود، وارد مسجد نور در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند شد و به سوی حاضران آتش گشود. دقایقی بعد او به مرکز اسلامی لینوود در نزدیکی همین مسجد رفت و در آن جا هم به سوی حاضران تیراندازی کرد. او با نصب دوربین به پیشانی خود، این کشتار را به طور زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک پخش کرد.

پلیس نیوزیلند پس از تحقیقات درباره این حمله اعلام کرد که برنتون ترنت، تبعه استرالیا دارای افکار راست افراطی و گرایش ضد مهاجران و مسلمانان است و حمله او عملیات تروریستی با انگیزه نژادپرستانه بوده است.

کد خبر 544146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha