یک مدل‌سازی بوسیله سریع‌ترین کامپیوتر جهان در ژاپن نشان می‌دهد که ماسک‌های صورت که از مواد بافته‌نشده پروپیلنی (مانند ماسک‌های یکبار مصرف جراحی) ساخته‌ شده‌اند، تاثیربخشی بیشتری در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای دارند.

mask 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین کامپیوتر فوگاکو که می‌تواند بیش از ۴۱۵ کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد، در شبیه‌سازی‌های کارآمدی سه نوع ماسک نشان داد ماسک‌های بافته‌نشده نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای تهیه شده از پارچه کتان و پلی‌استر بیشتر مانع خروج قطرک‌های تنفسی هنگام سرفه کردن می‌شوند.

ماسک‌های بافته‌نشده شامل ماسک‌های پزشکی یا جراحی یک‌بار مصرفی هستند که مردم کشورهایی مانند ژاپن به طور رایجی در فصول سرد هنگام شیوع آنفلوانزا و اکنون در پاندمی کروناویروس به صورت می‌زنند.

این ماسک‌ها از پروپیلن ساخته می‌شود و تولید آنها در شمار بالا نسبتا ارزان درمی‌آید. ماسک‌های بافته‌شده ماسک‌هایی هستند که از پارچه‌هایی مانند کتان ساخته می‌شوند و در برخی از کشورها هنگام کمبود ماسک‌های یکبارمصرف در اوائل شیوع کرونا وارد بازار شدند.

ماسک‌های پارچه‌ای چند بار قابل‌مصرف هستند و راحت‌تر می‌توان با آنها نفس کشید. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این ماسک‌ها را باید با صابون یا ماده شوینده و آب با دمای دست کم ۶۰ درجه دست کم یک بار در روز شست.

ابرکامپیوتر فوگاکو

کارشناسان در انستیتوی پژوهشی ریکن در شهر کوبه در غرب ژاپن با این مدل‌سازی کامپیوتری به این نتیجه رسیدند که استفاده از ماسک‌های بافته‌نشده یکبار مصرف  تقریبا جلوی همه قطرک‌های تنفسی خارج شده هنگام سرفه کردن را می‌گیرد.

ماسک‌های کتانی و پلی‌استری کارآمدی اندکی کمتر داشتند، اما هنوز جلوی خروج دست کم ۸۰ درصد از قطرک‌ها را می‌گرفتند.

بر اساس این مدل، ماسک‌های بافته‌نشده یا همان ماسک‌های جراحی یا پزشکی در جلوگیری از قطرک‌های با اندازه ۲۰ میکرون (یک هزارم میلی‌متر)  یا کمتر تاثیربخشی اندکی پایین‌تر داشتند و بیش از ۱۰ درصد از این ذرات می‌توانستند از میان لبه‌های ماسک و صورت به بیرون راه پیدا کنند.

ماسک‌های پلی‌استری و کتانی امکان خروج تا ۴۰ درصد این قطرک‌های کوچکتر به بیرون را می‌دادند.

ماسک زدن در کشورهای ژاپن و جنوب شرق آسیا رایج است، اما زدن ماسک در کشورهای آمریکا و بریتانیا به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شده است و برخی از افراد به مجبور بودن به ماسک زدن در مکان‌های عمومی اعتراض دارند.

کد خبر 544056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha