چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

عازم مصاحبه با یک باستانی‌کار از جنسی خاصیم؛ البته خاصش کردند، به او اجازه ورود به گود زورخانه را ندادند اما زنگ آیفون خانه پدری شد صدای زنگ زورخانه...

مرجان عامری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، همیشه برای ملاقات ورزشکار باستانی‌کار به زورخانه می‌رفتیم، اما این بار مجبور به رفتن به خانه ورزشکاری شدیم که باوجود سال‌ها تمرین زیر نظر پدر و برادرانش و پیگیری‌های مکرر، همچنان اجازه ورود به گود زورخانه را به او نداده‌اند و می‌گویند این ورزشی مقدس است و جای تو در این گود نیست.

مرجان عامری ۳۷ ساله و مادر دو فرزند است، در خانواده‌ای بزرگ شده که همگی اهل ورزش زورخانه هستند، اما چون زن است، هیچ‌گاه اجازه پا گذاشتن در گود زورخانه را ندارد. وقتی برای مصاحبه به خانه پدری‌اش رفتیم با اتاقی تزئین شده شبیه زورخانه مواجه شدیم. او در ابتدا از تزئین اتاق و دلیل علاقه‌اش به این ورزش گفت: «اتاق پدرم به سبک هنری -مذهبی است. ورزش باستانی، ورزشی مذهبی و همواره با نام امام علی(ع) آمیخته شده است. در محیطی زندگی کردم که پدر و عموهایم در این رشته فعالیت داشتند. پدرم همیشه در خانه بعد از نماز صبح شروع به تمرین می‌کرد و ما با صدای ضرب زورخانه شیر خدا از خواب بیدار می‌شدیم. برادرانم هم در این رشته صاحب عناوین استانی، کشوری، آسیایی و جهانی هستند و با وجود تمام محدودیت‌هایی که برایم وجود داشت این ورزش را آغاز کردم.»

او درباره فعالیت ورزشی بانوان در این رشته، گفت: «هیچ خانمی اجازه ورود به این حیطه ورزشی را ندارد و با وجودی که فدراسیون جهانی این رشته به نام کشور ما ثبت شده و رئیس آن یک خانم است، اما متاسفانه بانوان ایرانی هیچ جایگاهی در این رشته ندارند.»

عامری درباره تحصیلاتش، توضیح داد: «در تمرینات ورزشی دارای مصدومیت جسمانی شدم و مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و به ناچار رشته نرم‌افزار کامپیوتر خواندم، اما دوباره به این رشته بازگشتم و اکنون در رشته کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در حال تحصیلم که البته رو به پایان است.»

او درباره اینکه آیا تلاشی برای ورود به زورخانه داشته یا خیر، تاکید کرد: عمویم زورخانه‌ای را در اختیار داشت که به آقای مهدی عامری واگذار شد. چندین بار این طرح را برای ایشان ارائه کردم تا با دختران فامیل تمرین کنیم؛ اما گفتند نمی‌شود. متاسفانه گود زورخانه را مردانه می‌بینند و نگاهی جنسیتی به آن دارند و می‌گویند زورخانه مکانی مردانه و مقدس است. اگر زورخانه مقدس است، مسجد نیز مقدس است، چرا اجازه ورود به مسجد داریم، اما زورخانه را نمی‌شود.»

او از استقبال نکردن تولیدکنندگان لباس این ورزش برای بانوان این رشته گفت: «اگر پیشنهادی هم ارائه شده باشد، هیچ تولیدکننده‌ای تاکنون اقدام نکرده است، چراکه بازاری برای آن نیست. متاسفانه برای رشته‌های ورزش رزمی که هیچ پیشینه‌ای در تاریخ ایران ندارند، لباس طراحی می‌کنند، اما برای رشته باستانی که خاستگاه آن ایران است لباسی برای آن تولید نمی‌کنند و حتی کسی جرائت حرف زدن درباره آن را هم ندارد.»

عامری گفت: متاسفانه چندی پیش در شهر قدس بانوان با مانتوی بلند در حال کباده‌زنی بودند و در پایان عکس یادگاری گرفتند و پس از پایان این برنامه و انتشار عکس، مدیر زورخانه را برکنار کردند. پس از مدت‌ها اجازه ورود به زورخانه را تنها به عنوان تماشاگر گرفته بودیم، اما آن هم با این اتفاق از دست رفت. مدارک لازم برای گرفتن مدرک مربیگری را با کمک برادرم آماده و ارسال کردم که به سد هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای خورد و آن‌ها به برادرم گفتند آیا غیرتت اجازه می‌دهد که خواهرت این ورزش را انجام دهد!  

او ادامه داد: تمریناتم را در خانه به صورت انفرادی و بدون هیچ تیم و انگیزه‌ای انجام می‌دهم. این کار یک قربانی و خط‌شکن می‌خواهد. می‌خواستم ورزش باستانی بانوان را در اصفهان ثبت کنم و وعده‌های زیادی هم به ما دادند، اما متاسفانه پیگیری نشد و وفای به عهد نکردند.  

او اما از تاثیر این ورزش در روح انسان گفت: این ورزش با یک موسیقی زنده، روح و جسم آدم را درگیر می‌کند و زمانی که ضرب نواخته می‌شود و شعرهایی از مولا علی خوانده می‌شود با روح آدم کار می‌کند. در ورزش‌های ایروبیک و زومبا هم شرکت کردم؛ اما به دلیل موسیقی که با روحیه‌ام سازگار نبود کنار گذاشتم. با این اشعار رسم ادب، زندگی، معرفت و مردانگی را آموختم.

عامری تاکید کرد: مردانگی صرفا به جنسیت نیست، بلکه به روح آدمی است و روح نباید جنسیتی داشته باشد و این ورزش هم فراجنسیتی است. مثبت و منفی و سیاه و سفید باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا به تعادل برسند. محدودیت‌ها در قدیم پررنگ‌تر بود و ما اقدامی نمی‌کردیم، اما حالا که دنبال این کار بودیم، آخر نگذاشتند و متاسفانه پهلوانی را به مرد بودن می‌دانند. اما مردانگی به جنسیت نیست. ورزش فعالیتی فراجنسیتی است و نباید نگاهی مردانه به این رشته داشت. اگر به دین نگاه می‌کنند یکی از قهرمانان روز عاشورا حضرت زینب(س) بوده است.

کد خبر 543831
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha