جمعه ۱۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازار حبوبات در کشور همچنان با وضعیت بحرانی روبروست.این درحالی است که وزارت بازرگانی چند روز پیش برای بار دوم تعرفه واردات حبوبات را کاهش داد.

 در حال حاضر در سطح شهر تهران قیمت حبوبات به ویژه لپه، نخود، عدس و لوبیا سفید مجددا افزایش یافته‌ به طوری که قیمت هر کیلو لپه مرغوب در مغازه‌ها هزار و 500 تومان است و لپه وارداتی کیلویی 800 تا 850 تومان به فروش می‌رسد.

نخود کیلویی بین 800 تا 900 در نوسان است و لوبیا سفید نیز با افزایش 10 درصدی نسبت به چند روز قبل کیلویی 1400 تا 1300 تومان به فروش می‌رسد.

در همین خصوص علی‌اکبر نیکوکار ـ رییس اتحادیه خوار و بار فروشان ـ وضعیت بازار حبوبات را نامناسب دانست و به ایسنا گفت : بازار در حال حاضر به دلیل کمبود حبوبات با مشکل مواجه شده است که باید هرچه سریعتر در جهت رفع آن تلاش کرد.

علاوه بر این قیمت ماکارونی نیز مجددا 10 درصد گرانتر از هفته قبل شده و به گفته مغازه داران کارخانجات تولیدی ماکارونی علاوه بر افزایش قیمت‌ها 50 گرم از وزن ماکارونی‌های تولیدی را نیز کم کرده‌اند.

همچنین لوازم بهداشتی به ویژه دستمال کاغذی نیز در سه روز اخیر 10 درصد گرانتر شده‌اند.

علاوه بر این تزریق روغن سهمیه‌ای با 15 درصد تخفیف از سوی چند شرکت تولید‌کننده نیز هنوز تاثیر مطلوبی بر بازار نداشته و قیمت روغن همچنان در حال افزایش است.

در عین حال تمامی ‌کنسرو ها نیز 10 الی 12 درصد رشد قیمت یافته‌اند.
البته در کنار این افزایش‌ها برنج تنها کالایی است که در هفته اخیر قیمت آن تثبیت شده و در حال حاضر برنج تایلندی به قیمت 250 تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

از سوی دیگرخسرو ابراهیمی ‌ـ نایب رییس مجمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران و مسوول اجرای طرح ضیافت در صنوف توزیعی ـ با تاکید بر اینکه اصناف تنها توزیع‌کننده کالا هستند نه گران‌کننده آنها عنوان کرد: اگر کالایی گران شده مجمع امور صنفی یا وزارت بازرگانی مقصر نیستند چراکه اصناف با توجه به نظارتی که به توزیع کالا وجود دارد تعرفه‌های مشخصی برای دریافت سود دارند و قطعا اصناف نمی‌توانند سود 10 درصد را به 100 درصد برسانند.

به گفته وی قطعا هر اندازه که قیمت کالاها مطلوب و ارزان باشد فروش هم افزایش می‌یابد و به تبع آن سود اصناف توزیعی هم رشد خواهد کرد بنابراین اصناف هیچ تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارد.

ابراهیمی در ادامه از نقش مثبت رسانه‌ها در بازگشت قیمت‌ها و جلوگیری از ادامه افزایش‌ها تقدیر کرد و گفت: زمانی که رسانه‌ها اطلاع رسانی را آغاز کردند و از فراوانی کالا و فعالیت انبارهای پشتیبانی بازار خبر دادند قیمت بسیاری از اقلام در بازار شکست به طوری که در گوشت سفید قیمت‌ها 20 درصد نسبت به روزهای اول ماه رمضان کاهش یافت و گوشت مرغ گرم از کیلویی دو هزار و 150 تومان به هزار و 600 تومان رسید.

نایب رییس مجمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران ادامه داد: در حال حاضر گوشت قرمز به قیمت سه هزار و 600 تومان تا سه هزار و 900 تومان، گوشت مرغ با قیمت 1300 تومان تا 1390 تومان و برنج نیز با کیلویی 250 تومان در حال فروش بوده و همه چیز تحت کنترل و نظارت دقیق مجریان طرح است.

وی همچنین از فروشگاه‌هایی که در توزیع مرغ فعالیت دارند خواست تا با گرفتن حواله دریافت مرغ‌های منجمد به مجمع امور صنفی توزیعی تهران مراجعه کنند چراکه این مجمع با احتساب هزینه حمل و نقل مرغ‌ها را کیلویی 1300 تومان به مراکز توزیعی و بدون هیچ محدودیتی ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر نام طرحی که وزارت بازرگانی برای ماه رمضان اعلام کرده است را آوردن مواد غذایی ارزانتر بر سر سفره‌های مردم تعریف کنیم باید گفت طرح موفقی بوده است.
در عین حال اخبار رسیده حاکی است: قیمت مرغ در بازار کاهش یافته است.

کد خبر 5435

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز