رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری؛ اولین مرکز درمانی پذیرنده بیماران کرونایی در تهران گفت: ۹۰ درصد بیمارانی که در ICU به زیر دستگاه می‌روند و ۵۰ درصد بیمارانی که کارشان به آی سی یو می‌کشد، فوت می‌کنند؛ همچنین ۳۰ درصد افرادی که بستری می‌شوند کارشان به آی سی یو می‌کشد. این آمار جهانی است.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایسنا؛ دکتر پیام طبرسی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای کارشناسی نشده در رابطه با واکسن و داروی کرونا،‌ می‌گوید: تا صحبت از دارو و واکسن می‌شود، برخی احساس می کنند که کرونا تمام شده و رعایت پروتکل‌ها را رها می‌کنند، در حالیکه این تصورات غلط است. برخی معتقدند که با همین داروها کشورهای همسایه بیماری را کنترل کرده‌اند، در حالیکه در واقعیت اینگونه نیست، کشورهای موفق در مهار بیماری، قرنطینه و پروتکل‌ها را جدی دنبال می‌کنند، همانطور که می‌بینید در اسپانیا به محض بازگشایی سواحل بلافاصله آمار مرگ و میر بالا رفت و از سازمان بهداشت جهانی تذکر گرفتند و یا در امریکا کمی که سهل انگاری شد مجددا قوانین سفت و سختی گذاشتند؛ اما  در کشور ما نه قوانین سفت و سختی داریم و نه خود مردم چندان رعایت می‌کنند.

امید واهی دادن خطرناک است

این متخصص عفونی گفت: قصد ترویج ناامیدی ندارم، ولی امید واهی دادن نیز خطرناک است؛ در شرایطی که هنوز درمان و واکسن قطعی و موثری برای بیماری تولید نشده، تنها ریسمان نجات، پیشگیری از طریق رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌هاست.

این آمار را حلاجی کرده بعد تصمیم بگیرید !

طبرسی آماری ارایه کرده و عنوان می‌کند: مردم اول این آمار را در ذهن خود حلاجی کنند و بعد ببینند آیا رهاسازی پروتکل‌ها و ابتلا به کرونا ارزش آن را دارد یا خیر؟ ۹۰ درصد بیمارانی که در ICU به زیر دستگاه می‌روند و ۵۰ درصد بیمارانی که کارشان به آی سی یو می‌کشد، فوت می‌کنند؛ این آمار مختص کشور ما نیست و آمار جهانی است؛ همچنین ۳۰ درصد افرادی که بستری می‌شوند کارشان به آی سی یو می‌کشد؛ بنابراین خودتان این آمار را حلاجی کرده و تصمیم بگیرید، باید بدانید کرونا به این سادگی‌ها نیست که بگیرید و با مصرف دارو خوب شوید، هیچ چیزی درباره این بیماری قابل پیش‌بینی نیست.

وی با تاکید بر اینکه هنوز داروی موثری برای این بیماری تولید نشده، می‌گوید: هر از چند گاهی یک دارو به عنوان داروی موثر درمان کرونا بولد می‌شود که گاها اثرگذاری آن توسط کشور سازنده خودش  هم نقض می‌شود؛ البته نو بودن بیماری و سیاست‌های دارویی کشورها نیز در این مساله تاثیرگذار است، ولی تا کنون هیچ دارویی به صورت صد در صدی میزان مرگ و میر کرونا را کاهش نداده است.

حدود ۸۰ تا  ۹۰ درصد مبتلایان بدون مصرف دارو خوب می‌شوند

دکتر طبرسی درباره برخی داروها که نسبت به اثرگذاری آنها اظهار نظر می‌شود، گفت: حدود ۸۰ تا  ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا خود به خود و بدون مصرف هیچ دارویی خوب می‌شوند ولی از طرفی ۱۵ درصد باقیمانده با نوع شدید بیماری مواجه می‌شوند که تمام جنجال‌های دارویی برای درمان این گروه است. البته مردم باید بدانند که اگرچه تاکنون هیچ دارویی اثر قطعی و معجزه آسایی برای این ۱۵ درصد نداشته، ولی در شرایط موجود و تا قبل از کشف واکسن و داروی موثر، هر دارویی حتی با اثرگذاری محدود نیز برای بیماران بدحال استفاده می‌شود.

تاب و توان کادر درمان با ۶ ماه قبل قابل قیاس نیست

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: پزشک و کادر درمانی که امروز می بینیم، همان کادر درمان ۶ ماه قبل نیست و به شدت از نظر روحی و جسمی آسیب دیده و خسته و فرسوده شده است. مرگ و میر بالا به خصوص در بخش‌های اورژانس و آی‌سی یو شدیدا پزشک و کادر درمان را تحت تاثیر قرار داده؛ مثلا چندین روز برای درمان بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه وقت می‌گذاریم، دقیقا موقعی که امید و انتظار بهبودی داریم، بیمار از دست می‌رود؛ این شرایط بسیار ناراحت کننده است، البته آنفلوانزا و بیماری‌های عفونی دیگر هم نگران کننده‌اند، ولی شرایط این بیماری بسیار متفاوت وغیرقابل پیش‌بینی است.

کد خبر 543101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha