یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

لادن بهبودی: گای ریچی کارگردان انگلیسی که در سال‌های اخیر به دلیل زندگی خانوادگی‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است اینبار با پروژه جدید فیلمسازی‌اش در راس اخبار سینمایی قرار گرفت

کمپانی وارنر برادرز چند روز پیش اعلام کرد که قرارداد تولید فیلمی بر اساس زندگی کارآگاه معروف ادبیات جنایی جهان شرلوک هلمز را با گای ریچی بسته است.

ورایتی اعلام کرد: فیلمنامه «شرلوک هلمز» را تونی پکام بر مبنای مجموعه قصه‌های مصور «شرلوک هلمز» لایونل وایاگرام نوشته که به زودی منتشر می‌شود و ریچی آن را بازنویسی و کارگردانی می‌کند. این فیلم برای نمایش در سال 2010 آماده می‌شود.

به گفته مسئولان وارنر در فیلم جدید، شخصیت شرلوک هلمز و دستیار او دکتر واتسن از نو خلق می‌شود و ماجراجویی‌های او از جمله توانایی‌های‌اش در مشتزنی و شمشیربازی مورد تاکید قرار می‌گیرد. کانن دویل در داستان‌های خود بیشتر مهارت‌های فکری هلمز و توان بسیار بالای او در رسیدن به نتایج منطقی را مورد توجه قرار می‌داد.

تهیه‌کنندگی این فیلم را دان لین بر عهده خواهد داشت که فیلم معروف «جدا افتاده» و «هوانورد» از ساخته‌های مارتین اسکورسیزی را در کارنامه خود دارد.
به نوشته گاردین، قرار است، جیسون استانتام در نقش شرلوک هلمز و دکستر فلچر در نقش دکتر واتسون بازی کنند. مادونا همسر گای ریچی نیز در نقش ایرنه آدلر ظاهر خواهد شد.

ورایتی از قول گای ریچی نوشت که ساخت این فیلم برای او ریسک بزرگی است. دلیل عمده آن هم محبوبیت و شهرت شرلوک هلمز در جهان و انجمن‌های طرفدار او است که نسبت به آثار نمایشی که بر اساس شخصیت شرلوک هلمز ساخته می‌شوند واکنش نشان می‌دهند.
این واکنش‌ها به محض پخش این خبر آغاز شد.منتقد روزنامه دیلی مش انگلستان نوشت که گای ریچی بدترین شرلوک هلمز تاریخ سینما را خواهد ساخت. نویسنده این روزنامه به طنز نوشت که خوشبختانه این فیلم تا سال 2010 اکران نخواهد شد و من دو سال فرصت دارم تا خودکشی کنم!

گاردین نیز با نگاهی انتقادی به این خبر پرداخت و نوشت: باسیل راتبون (یکی از بازیگرانی معروف در سینما که به اعتقاد بسیاری در کنار جرمی برت بهترین شرلوک هلمز تصوری را ارائه کردند) می‌تواند تا زمان اکران این فیلم آسوده بخوابد.

البته تردید‌های دیگری نیز وجود دارد. گای ریچی کارگردانی است که از سال 2000 و ساخت فیلم مشت‌زن تاکنون نتوانسته با آثارش در جدول فیلم‌های پرفروش جهان قرار بگیرد و به همین دلیل نسبت به موفقیت این پروژه تردید وجود دارد.

این اولین باری نیست که شرلوک هلمز خبر ساز شده است. این کارآگاه تخیلی چه در زمان حیات خالق آن سر آرتور کانن دویل و چه بعد از آن زمانی که پا به دنیای تصویر گذاشت همواره خبرساز بوده است. هر بازیگری که در این نقش ظاهر شده زیر ذربین منتقدان و طرفداران هلمز قرار گرفته است.

آخرین سرو صدا‌ها نیز زمانی راه افتاد که روپرت اورت نقش شرلوک هلمز را بازی کرد. حدود 10 سال از مرگ جرمی برت می‌گذشت و هنوز کسی نتوانسته بود تا دوباره در نقش شرلوک هلمز بازی کند. اما بازی اورت در این نقش ادامه پیدا نکرد و تنها به یک فیلم تلویزیونی محدود شد.

از بازیگرانی که نقش شرلوک هلمز را بازی کرده‌اند می‌توان به باسیل راتبون(14 فیلم سینمایی سیاه و سفید)، رونالو‌ هاوارد، آلن نیپر، کریستوفر لی، مایکل کین، تام بیکر، ادوارد وودوارد، چارلتون هیستون؛ پیتر اوتول، راجر مور و جرمی برت اشاره کرد. جالب اینکه شرلوک هلمز نخستین کارآگاه ادبی جهان است که پا به تلویزیون گذاشت و البته بیشتر نیز در تلویزیون ماند و در مقایسه با تولیدات تلویزیونی در سینما کمتر ظاهر شد.

هلمز در کتاب گینس
در کتاب رکوردهای گینس نام شرلوک هلمز به عنوان شخصیتی نام برده شده که بیشترین اثر تصویری و نمایشی براساس داستان‌های او ساخته شده، طبق آمار این کتاب از سال 1900 تاکنون 75 بازیگر در 211 اثر تصویری نقش شرلوک هلمز را بازی کردند که از این میان به اعتقاد بسیاری از شرلوک هلمز شناسان جرمی برت در سریال تلویزیونی تولید تلویزیون گرانادا، بهترین تصویر و نزدیکترین تصویر به شخصیت اصلی را ارائه داده است.

کد خبر 54296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز