«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برای صحبت درباره برخی «مسائل حل نشده» بین آژانس و ایران دوشنبه به تهران سفر می‌کند.

گروسی

به گزارش همشهری آنلاین در حالیکه خبر نخستین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران از دیروز منتشر شده بود،‏  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام توییتری از سفر روز دوشنبه هفته جاری خود به تهران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران خبر داد.

دقایقی بعد از انتشار خبر «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران در هفته جاری، گروسی پیامی توییتری در این باره منتشر کرد. به گزارش فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این پیام نوشت: «من روز دوشنبه برای انجام دیدارها با مقام‌های ایران به منظور پرداختن به مسائل حل نشده در رابطه با مسائل پادمانی در ایران، به تهران سفر خواهم کرد. من به ایجاد یک کانال مستقیم گفت‌وگوی مفید و مبتنی بر همکاری امیدوارم. این موضوع، ضروری است».

توییت گروسی درباره سفر به ایران

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا پس از دیدار با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در وین گفته بود که ایران هنوز به این نهاد اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی را نداده است.

رافائل گروسی افزود: «ما از ایران درخواست دسترسی کرده‌ایم. این اتفاق هنوز رخ نداده است. داریم روی آن کار می‌کنیم. هدف ما دسترسی [به این دو سایت] برای ادامه راستی‌آزمایی‌هایی است که برای جامعه بین‌المللی ضروری است. ما امیدواریم گفت‌وگوها با مسئولان ایرانی ما را به آن نقطه برساند».

پیش از انتشار توییت امروز شنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر به تهران، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سفر خبر داده بود.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تشدید شده بود. ابتدا رسانه‌های ژاپنی از سفر  قریب‌الوقوع گروسی به تهران خبر دادند و نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این باره اظهارنظر کرده بود.

توییت غریب آبادی درباره سفر گروسی

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم  جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران در هفته جاری را تایید کرد و گفت: در راستای تعاملات و همکاری جاری بین ایران و آژانس و در پی دعوت به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.

وی افزود: ایران یکی از شرکای اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و امیدواریم این سفر به تقویت همکاری‌های متقابل منجر شود.

همچنین  پیش از این «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از سفر احتمالی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داده بود و در توئیتر نوشت: «بر اساس اطلاعات رسانه‌های جمعی،‌ آقای "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است برای نخستین بار اوایل هفته آینده به ایران سفر کند.»

اولیانوف در ادامه اضافه کرد: «اگر این حقیقت داشته باشد، فرصت خوبی برای مذاکره و حل مشکل بازرسی آژانس برای بازدید از دو سایت اعلام نشده در ایران خواهد بود.»

پایگاه اینترنتی شبکه «اِن‌اِچ‌کی» ژاپن به نقل از یک منبع دیپلماتیک نیز پیش از این خبر داد که گروسی امیدوار است بتواند هفته آینده به ایران سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار کند

کد خبر 542542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha