مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

۱۰ روز دیگر کشت محصول راهبردی کلزا شروع می‌شود ولی دولت هنوز قیمت خرید تضمینی این محصول را اعلام نکرده و کشاورزان بلاتکلیف هستند.

کشت کلزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، چون قیمت خرید تضمینی که شورای اقتصاد برای خرید کلزا تعیین کرد، قیمت پایینی بود، کشت آن برای کشاورزان توجیه اقتصادی نداشت و آنها علاقه‌ای به کشت کلزا نشان  ندادند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۸ برنامه‌ای اعلام کرد که بر طبق آن باید کلزا در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قزوین کشت می‌شد که عملی نبود و امسال وزارت‌خانه این هدف‌گذاری را تعدیل کرده است. از طرفی با توجه به اینکه کشت کلزا کشت جدیدی است، بسیاری از کشاورزان سنتی با آن آشنا نیستند. ضمن اینکه سال ۹۸ هم حجم بالایی از کشت کلزای استان قزوین به علت سیل از بین رفت و کلزاکاران دیگر کلزا نکاشتند و همین امر سبب شد فقط ۵۰ درصد از ظرفیت کشت کلزا در استان محقق شود.

در سال ۹۹، ۷ هزار و ۲۶۰ تن کلزا از کشاورزان قزوینی خریداری شد ولی باز هم این نگرانی وجود دارد که با کاهش سطح زیر کشت کلزا در سطح استان مواجه شویم؛ چرا که دولت هزینه خرید تضمینی کلزا از کشاورزان را با ۲ ماه تاخیر پرداخت کرده بود در حالی که هزینه خرید گندم را با یک فاصله ۵ تا ۱۰ روزه پرداخت کرد.

 کشت کلزا اهمیت راهبردی برای کشور دارد؛ چرا که میزان واردات روغن مایع در کشور بسیار بالاست و این محصول هم منبع اصلی تولید روغن مایع محسوب می‌شود. بنابراین دولت باید شرایطی فراهم کند که بتوان کلزا را در حد توان استان قزوین کشت کرد.

کد خبر 542512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha