یک قلاده پلنگ وحشی و گرسنه در جنگل روستای کرسام شهرستان ساری به یک دامدار جوان حمله و او را به شدت زخمی کرد.

‍حمله پلنگ به دامدار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی ساعت ۵:۳۰ الی ۶ غروب عصر چهارشنبه ۲۲ مرداد بود که آقای محمدعلی رضایی، دامدار جوان روستای کرسام برای بازگرداندن دام به حاشیه روستا رفت که با رم کردن گله گاوها متوجه نزدیک شدن یک حیوان درنده شد. به گفته اهالی روستا پس از صحبت با دامدار جوان، محمدعلی بعد از رم کردن گله گاوها چند قدم که جلوتر رفت ناگهان یک قلاده پلنگ وحشی مقابل خود دید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سمت او حمله‌ور شد.

دامدار جوان وقتی دید چاره‌ای جز دفاع از جان خود ندارد، در یک درگیری تن به تن با پلنگ درنده که ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول کشید، بدون این که سلاحی (داس یا چوب دستی) داشته باشد، با این پلنگ مبارزه کرد تا بتواند جان خود را نجات دهد. در این درگیری محمدعلی رضایی، دامدار جوان از ناحیه پا و لگن آسیب جدی دید، همچنین از ناحیه صورت، سینه، پشت و هر دو دست و پاها زخمی شد.

در آخرین لحظات درگیری یکی از گاوهای ماده که از صحنه فرار نکرده بود، به پهلوی پلنگ با شاخ ضربه سنگینی وارد کرد و پلنگ را از روی این جوان شجاع به چند متر جلوتر پرت کرد. بعد از این ضربه، توجه پلنگ به گاو ماده جلب شد و به سمت او حمله کرد. آقای رضایی که پس از دقایق طولانی از این درگیری نجات یافته بود، با فرصتی که ایجاد شد توانست لنگان لنگان خود را به داخل روستا و منزل پدری خویش برساند و به واسطه لطف و عنایت پروردگار، نجات یافت و از خداو عمر دوباره گرفت.

همان شب با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شد و تیم اورژانس به روستای کرسام و منزل پدری این جوان شجاع اعزام شدند و شخص مجروح را به بیمارستان کیاسر منتقل کردند تا کار مداوا بر روی این شخص انجام شود. در حین درمان کادر پزشکی بیمارستان، مأموران نیروی انتظامی پاسگاه کیاسر، به بیمارستان مراجعه و گزارشی از شرح واقعه تنظیم کردند. نیروهای اداره محیط‌زیست منطقه کیاسر نیز با مراجعه به بیمارستان و سؤالاتی که از دامدار مجروح پرسیدند و همچنین جراحت و زخم‌هایی که در بدن محمدعلی ایجاد شده بود، صحت زخم‌هایی که با چنگال پلنگ ایجاد شد را تأیید کرد.

در ادامه مردم، دهیار و شورای اسلامی روستای سرخ ولیک، الیرد، خالخیل و کرسام که همه اهالی این ۴ روستا همانند یک خانواده هستند و نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند، در یک متن درخواست‌ها و سئوال‌های خود را از مسئولان محلی، شهری و استانی در خصوص رهاسازی پلنگ‌های وحشی و درنده در جنگل غیرحفاظت‌شده به این شرح ارائه کردند:

از: مردم و ساکنین ۴ روستای منطقه شویلاشت
به: سازمان حفاظت محیط‌زیست | بخشداری و فرمانداری کیاسر | مسئولان کلان‌شهر ساری | نمایندگان محترم مردم شریف ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم مازندران

سؤالاتی در ذهن متبادر می‌شود که شایسته است برای شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی این شخص مجروح و خانواده محترم ایشان و مردم منطقه از سوی مسئولان ذیربط پاسخ داده شود:

- آیا این اقدام محیط‌زیست مبنی بر آزادسازی چند قلاده پلنگ در جنگل‌های منطقه چهاردانگه، اقدامی قانونی است؟ یا اینکه، نه! به صورت غیرقانونی و بدون فراهم نمودن زمینه‌ مقدماتی (که حداقل آن آگاه‌سازی مردم منطقه بوده)، انجام شده است؟

- شنیده‌ها حاکی از آن است که محیط‌زیست منطقه مدعی است کل جنگل‌های منطقه چهاردانگه به عنوان پارک (جنگلی) ملی کیاسر محسوب می‌گردد و آزادسازی و نگهداری حیوانات وحشی همچون پلنگ در این منطقه، کار درست و قانونی است!

- آیا محل نگهداری حیوانات وحشی همچون پلنگ در محیط حفاظت‌شده و محصور است یا در جنگل‌های باز منطقه؟ اگر این جوان در طی حمله پلنگ جان خود را از دست می‌داد، چه کسی یا چه سازمانی پاسخگوی خانواده ایشان بود؟

- مگر چند وقت پیش نبود که مشابه این اتفاق در روستای چورت افتاد و یک نفر جان خود را از دست داد؟

اگر حفظ گونه‌های جانوران وحشی همچون پلنگ مهم است، آیا جان ساکنین منطقه مهم نیست؟ تا کی باید منتظر حوادث ناخوشایند اینچنینی بود؟

امیدواریم مسئولان منطقه شویلاشت، کیاسر، شهرستان ساری و مسئولان استانی در مقابل این اتفاق ناخوشایند که بی‌سابقه هم نیست، بتوانند جواب قانع‌کننده پیدا کرده و به این شخص مجروح شده و خانواده ایشان و مردم منطقه ارائه نمایند!

روستای کرسام در استان مازندران، کلانشهر ساری، شهرستان کیاسر، منطقه شویلاشت واقع شده است.

کد خبر 542375
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha