رئیس جمهوری خطاب به مدیران ارشد صداوسیما تصریح کرد: شما از دولت نقد نکنید از چه کسی می‌خواهید نقد کنید؟ جز دولت چه کسی را اصلا می‌توان نقد کرد؟ سخت است از قوای دیگر یا مثلاً نیروهای مسلح که باید به خاطر جایگاهشان، ابهت‌شان حفظ شود، نقد کنید.

حسن روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حجّت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دوشنبه ۲۷ مرداد در نشست مدیران ارشد رسانه ملّی با بیان این‌که صدا و سیما در نزد مردم از جایگاه خاصی برخوردار است، تصریح کرد: صداوسیما، صدای نظام و سیمای نظام است. یعنی وقتی صداوسیما حرفی می‌زند، دنیا به ‌عنوان خبری که مورد قبول نظام هست می‌شنوند. امّا اگر یک روزنامه یا سایتی حرفی بزند و یا حتی خبرگزاری‌های رسمی باز جایگاه رسانه ملی را ندارند.

توضیح روحانی درباره شنبه جنجالی | گفتم از شنبه روال عادی می‌شود مگر...

وی یکی از راه‌های سنجش اقدامات انجام شده را مقایسه دانست و گفت: اگر در همین مقطع کرونا، کارمان را با کار همسایگان و سایر کشورهای دنیا و یا با مقاطع دیگر کشور خودمان مقایسه کنیم، موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها قابل سنجش است.

  • نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در حادثه کرونا درخشیدند

روحانی با بیان این‌که بی‌تردید نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در حادثه کرونا درخشیدند، تصریح کرد: این عملکرد به‌گونه‌ای بوده که نمی‌توانیم بگوییم ما نسبت به کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا، کم و کسری داشته‌ایم. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: در اوایل موج دوم کرونا، رسانه‌های فارسی زبان معاند در شروع کردند به تبلیغ این موضوع که این هم ناکارآمدی نظام ایران است، چراکه می‌بایست تعطیلات را یک ماه دیگر ادامه می‌دادند و کار را زود شروع کردند. بعد که همه آن کشورها با موج دوم روبرو شدند، یک رسوایی برای آن رسانه‌ها و تبلیغات‌شان به بار آمد.

روحانی افزود: کرونا برای مردم ما روشن کرد که این رسانه‌ها چقدر بی‌اعتبار هستند. این از نکات مهمی بود که مردم به رسانه ملی اعتماد کنند و به رسانه‌های بیگانه به تردید بنگرند.

  • کرونا نشان داد ساختار حقوقی نظام ما مناسب است

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت مدیریت کرونا گفت: کرونا نشان داد که ساختار حقوقی نظام ما برای حوادث و موقعیت‌های حساسی که پیش می‌آید، ساختار مناسبی است.

وی با بیان این‌که در همان روزهای نخست شروع کرونا و در سوم اسفند شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد، گفت: مصوبه‌ای داشتیم که بر مبنای آن ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد و در آنجا تصویب شد که مصوبات این ستاد، از لحاظ لزوم تبعیت، همتراز با مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی است و این را رهبر معظّم انقلاب امضاء کردند. تمام کارهایی که در ایام کرونا توانستیم انجام دهیم، کلیدش این مصوبه بود.

روحانی تصریح کرد: این ایام نشان داد ساختار حقوقی کشور ساختاری است که در روز مشکل می‌توان بروز و ظهور کند و با مصوبه خودش گروه‌گشا باشد. نکته دوم این‌که ما وارد معرکه‌ای شدیم که زیرساخت‌های کشور توانست با ما همراهی کند.

وی با یادآوری این‌که کادر درمانی کشور در رأس مبارزه با کرونا هستند، گفت: صداوسیما و دیگران همه در این عرصه حضور دارند، امّا اگر شرایط کادر درمان ما شرایط کادر درمان ۹۲ بود، چطور می‌توانستیم این شرایط را اداره کنیم؟ نسبت به این همه تختی که نیاز داشتیم، چکار می‌توانستیم بکنیم؟ در این هفت سال تخت بیمارستانی چه آن‌هایی که از نو تأسیس شد و چه آن‌هایی که بازسازی شد، بیش از دو برابر شد.

وی ادامه داد: این‌که در کرونا به یکباره ۲۵ تا ۳۰ هزار تخت را به بیماران کرونایی اختصاص می‌دهیم، مگر قبلش می‌توانستیم؟ همچین امکاناتی نداشتیم. این‌که آی‌سی‌یوهای ما به گونه‌ای بود که نه در موج اول و نه موج دوم با معضل مواجه نشدیم. در کشورهای دیگر دیدیم که تخت نداشتند یا تخت داشتند و ای سی یو نداشتند. در کشور ما هیچ جا این مشکل پیش نیامد.

  • برخی رسانه‌ها می‌گفتند بیمارستانی بیمار کرونایی قبول نکرد، من بلافاصله تماس می‌گرفتم و می‌دیدیم دروغ است

روحانی افزود: در موج دوم که ‌برخی رسانه‌ها می‌گفتند بیمارستان فلان شهر بیمار کرونایی را قبول نکرد، من بلافاصله تماس می‌گرفتم و می‌دیدیم دروغ است. یک مورد ما نداشتیم، البته ممکن است یک بیمارستانی امکاناتی نداشته و به بیمارستان دیگر ارجاع داده، یا یک شهر به شهر مجاور فرستاده باشد، امّا این‌که تخت یا ای سی‌یو نباشد، ما اصلاً چنین چیزی نداشتیم. این یکی از امتیازات کشور ما حتی بر اروپا و آمریکاست. می‌توانید مقایسه کنید که ما چه وضعی داشتیم و آنها چه وضعی داشتند.

  • کدام کشور است که در این شرایط کرونا بتواند ده هزار تخت را اضافه کند؟ 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در سال جاری علی رغم وجود تحریم و مشکلات، ده هزار تخت بیمارستانی را تا پایان سال اضافه خواهیم کرد، اظهار داشت: علاوه بر این دو هزار تخت ‌ای سی یو را اضافه می‌کنیم و این کار کار عظیمی است. کدام کشور می‌تواند این کار را انجام دهد؟ حالا ممکن است کشورهایی باشند که از لحاظ اقتصادی این امکان را داشته باشند، امّا کشوری که با ما قابل مقایسه باشد کدام کشور است که در این شرایط کرونا بتواند ده هزار تخت را اضافه کند؟ 

روحانی تصریح کرد: این زیرساخت‌ها آماده بود که ما توانستیم این ویروس را تحمل کنیم. همچنین مثلاً در بخش آب و برق اگر شرایط ما شرایط قبلی بود، همین تابستان نمی‌توانستیم تحمل کنیم و حتماً‌ دچار خاموشی می‌شدیم. ما در این هفت سال ۱۶ هزار مگاوات برق اضافه کردیم. این ۱۶ هزار مگاوات برق است که باعث می‌شود ما بتوانیم شرایط موجود را تحمل کنیم.

وی افزود: البته در دولت‌های قبلی هم هر سال بر برق کشور اضافه می‌شد، امّا این مقایسه را صداوسیما خودش انجام دهد. چهارسال یا هشت سال را با یک مقطعی مقایسه کند. این مقایسه خیلی می‌تواند درس‌آموز باشد. البته وقتی از دولت یا تلاش‌های دولت بحث می‌کنیم، بحث یک فرد یا هیئت وزیران نیست. بحث همه کارگران، مهندسین، تلاش‌گران و سراسر کارمندان است. چند میلیون نفر دست به دست هم داده‌اند تا این کار عظیم انجام گرفته است. 

روحانی با بیان این‌که دشمنان ما در همان روزهای اولیه شیوع کرونا اصرار داشتند و به افکار عمومی فشار می‌آوردند که کشور را به تعطیلی بکشانند، گفت: اگر ستاد ملّی مبارزه با کرونا نبود شاید خیلی مشکلات پیش می‌آمد. در همان اولین جلسات، همان تعبیری که من کردم که البته در رسانه‌ها طوری دیگر تغییر دادند؛ در رسانه‌ها گفتند که ایشان گفته از شنبه همه چیز عادی می‌شود. من گفتم از شنبه همه چیز در روال معمول خودش قرار می‌گیرد مگر مواردی که ستاد ملی کرونا می‌گوید. من داشتم بر این طرف موضوع تأکید می‌کردم.

وی افزود: در آن ایّام، هر استانی یک تصمیم می‌گرفت. حرف ما این بود که هیچ استانی نمی‌تواند برای استان خودش تصمیم بگیرد،‌بلکه یک مرکزیت وجود دارد به‌نام ستاد ملی مبارزه با کرونا.

  • اگر کشور تعطیل می‌شد چه وضعی پیش می‌آمد؟ 

رئیس‌جمهور ادامه داد: شرایطی که دشمنان می‌خواستند به ما تحمیل بکنند، اگر کشور تعطیل می‌شد چه وضعی پیش می‌آمد؟ همان وضعی که اروپا به آن گرفتار شد که البته به آن صورت هم تعطیل نبود امّا نسبت به مواد بهداشتی و غذایی تا هفته‌ها گرفتار بودند. یعنی اگر در یک کشور پیشرفته اروپایی، دستمال کاغذی یا مواد غذایی می‌خواستی اگر از ساعت ۱۰ صبح می‌گذشت، معلوم نبود پیدا کنی. در کشور ما از این خبرها نبود و همه چیز به وفور پیدا می‌شد. الان هم به وفور پیدا می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید در دو سال ابتدای فعالیت خود همچنان با تحریم‌های بین‌المللی مواجه بود و فقط در مقطعی از اواخر سال ۹۴ تا اواخر سال ۹۶، یک گشایشی ایجاد شد که در آن مقطع برای اولین بار در ۲۶ سال پیش از آن تورم کشور تک رقمی شد و رونق خوبی را در اقتصاد شاهد بودیم. اما دولت امروز هم با وجود مواجه بودن با تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا و اضافه شدن فشارهای ناشی از همه‌گیری کرونا، توانسته به خوبی شرایط را مدیریت کند و روسا و مقامات دیگر کشورها در گفتگوهای‌شان بارها از این‌که دولت چگونه در شرایط تحریم شدید و تبعات اقتصادی کرونا کشور را اداره می‌کند، ابراز شگفتی کرده‌اند.

روحانی با اشاره به این‌که به گواه آمار می‌توانیم اثبات کنیم که به نسبت شرایطی که با آن مواجه هستیم، شعار جهش تولید را محقق کرده و خواهیم کرد، گفت: صدا و سیما باید در کنار وظایف دیگر خود از جمله نقد کاستی‌ها، با بازتاب دادن اخبار امیدبخش از تلاش‌هایی که در راستای آبادانی کشور انجام می‌شود، نشاط و آرامش را که لازمه تداوم روح امید و تلاش در کشور است، ارتقا دهد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات گسترده دولت در عمران و آبادانی بخش‌های مختلف کشور از جمله در توسعه خطوط ریلی و اتصال استان‌های مختلف به شبکه ریلی کشور، توسعه چشمگیر گازرسانی در کشور، اجرای طرح‌های پرشمار در مدیریت آب، افزایش ظرفیت تولید برق، افزایش ۲ برابری تخت‌های بیمارستانی کشور و امثال آنها اظهار داشت: در این دولت برای اولین بار گاز به استان سیستان و بلوچستان رسید و توجه زیادی به توسعه سواحل مکران و بنادر جاسک و چابهار شد. همچنین در دی ماه امسال طرح احیای دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگترین طرح محیط زیستی تاریخ کشور، افتتاح خواهد شد.

روحانی با اشاره به فرا رسیدن ایام ماه محرم، تصریح کرد: امسال با توجه به وضعیت کشور که با همه‌گیری کرونا مواجه هستیم، صدا و سیما برای ایجاد شور حسینی در دل مردم وظیفه مضاعفی دارد. صدا و سیما امسال باید عزاداری و شور حسینی را به داخل خانه‌های مردم ببرد، تا بتوانیم به بهترین شکل هم از مواهب معنوی ایام عزاداری برای سیدالشهدا(ع) بهره‌مند شویم و هم دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل و مقابله با کرونا را رعایت کنیم.

► به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری متن سخنان حسن روحانی در نشست امروز با مدیران ارشد رسانه ملّی به این شرح است: 

متن کامل سخنان رئیس جمهوری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از رئیس سازمان صدا و سیما و مسئولین مختلف این سازمان مهم که امروز در خدمت‌شان هستیم بسیار متشکرم و البته درحدی که فرصت جلسه ما بود، هم رئیس سازمان و هم مسئول خبر و بخش سیاسی، هم رادیو و هم بخش استان‌ها، سیما و همچنین بخش بین‌الملل، نکات قابل ملاحظه‌ای را بیان کردند.

فلسفه این جلسه عمدتاً برای تشکر از صدا و سیماست که طی این مدت؛ از پایان بهمن تا امروز، با همه توان و قدرت در صحنه بوده برای این‌که کشور به خوبی اداره شود، مردم اطلاعات لازم را داشته باشند و به یک بیانی می‌خواهم بگویم که این رسانه واقعاً به صورت رسانه ملی ظهور و نمود بیشتری پیدا کرد.

صدا و سیما یک رسانه ویژه‌ای است. همه مطبوعات، فضای مجازی و دیگران، آنهایی که تریبون‌های مختلفی دارند در صحنه بیان و اطلاع‌رسانی فعال هستند، اما صدا و سیما امتیازات ویژه‌ای دارد، علاوه بر این‌که رسانه ملی و گسترده‌ای است به این معنا که سراسر کشور را شامل می‌شود و تحت پوشش قرار می‌دهد، انحصاراً آنتن پخش را در کشور در اختیار دارد.

از طرف دیگر این رسانه برای مردم بسیار مهم است یعنی ممکن است مردم در استفاده فرزند و جوان و اقوامشان، از فضای مجازی دغدغه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی و سیاسی داشته باشند، اما در صدا و سیما اینچنین نیست و در صدا و سیما دغدغه اخلاقی نیست، دغدغه‌ای که مردم احساس کنند از لحاظ اعتقادی خدای ناکرده ضربه‌ای وارد شود، یک همچون دغدغه‌ای در صدا و سیما ندارند. بنابراین یک جایگاه خاصی دارد.

از همه مهم‌تر صدا و سیما، صدای نظام و سیمای نظام است و رسمیتی که صدا و سیما از این نظر دارد. وقتی صدا و سیما نکته‌ای می‌گوید، دنیا به عنوان خبر نظام و خبری که مورد قبول نظام است می‌شنوند، اما حالا یک روزنامه‌ای، سایتی، حتی خبرگزاری‌ها هم اگر رسمی باشند باز جایگاه رسانه ملی و صدا و سیما را ندارند.

در این ایام که ایام بسیار مهمی بود اگر بخواهیم کارمان را به دنیا و مردم‌مان معرفی کنیم یکی از راه‌هایش مقایسه است یعنی باید کارمان را با همسایگان‌مان، با دنیا و با کار دیگران مقایسه کنیم. یا با کار مقاطع دیگر در کشور خودمان، مقایسه کنیم.

اگر مقایسه نکنیم، موفقیت سخت است و کامیابی و یا ناکامی خیلی روشن و واضح نیست. در داستان کرونا، داستانی بود که کاملاً قابل مقایسه بود، یعنی کشور ایران با کشورهای منطقه، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و جاهای دیگر قابل مقایسه بود و بی‌تردید نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در این حادثه و در این موضوع مهم فراگیر و بین‌المللی درخشیدند.

یعنی نمی‌توانیم بگوییم که ما کم و کسری از کشورهای دیگر داشتیم در بعضی از جاها حتماً توفیق بیشتر داشتیم در بعضی از جاها مشابه کشورهای دیگر بودیم و در هر دو موج، چه در موج اول که از همان آخر بهمن شروع شد و چه در موج دوم که در اواخر خرداد با آن مواجه شدیم. مشابه این در کشورهای دیگر هم بوده و هست. آنها هم موج اول و موج دوم را داشتند.

اتفاقاً رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه معاند مدتی بود و چند هفته‌ای در اوایل موج دوم شروع کردند که این از ناکارآمدی نظام ایران است و می‌بایست تعطیلات را یک ماه دیگر ادامه می‌داد و کار را زود شروع کرد، اگر ادامه می‌داد موج دومی نداشتند بعد همه آن کشورهایی که این حرف را می‌زدند با یک ماه تأخیر با موج دوم مواجه شدند.

یعنی رسوایی این رسانه‌ها و تبلیغات بیگانه در مورد واقعیت‌های مشهودی که امروز وجود دارد، برای مردم ما روشن کرد که این رسانه‌ها چقدر بی‌اعتبارند و این یکی از نکات مهم بود که مردم ما به رسانه ملی اعتماد کنند و نسبت به رسانه‌های بیگانه با تردید بنگرند، این واقعیتی است که مردم برای موفقیت دارند در زندگی خودشان به خوبی مشاهده می‌کنند.

اولاً نشان داد که قانون اساسی و ساختار نظام ما، ساختار مناسبی است برای حوادث و برای موقعیت‌های ویژه‌ای که پیش می‌آید.

 در همان روزهای اولیه مواجهه با کرونا، شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد و اولین جلسه ما راجع به کرونا شنبه سوم اسفند بود و همان روزهای اول بود و در همان شنبه سوم اسفند یک مصوبه‌ای داشتیم که در همان مصوبه، تشکیل ستاد ملی کرونا تصویب شد و در آنجا گفته شد که لزوم تبعیت از مصوبات ستاد ملی کرونا، همتراز مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و این را مقام معظم رهبری امضاء کردند.

این خیلی مهم بود. اصلاً کلید تمام کارهایی را که توانستیم هماهنگ کنیم و با هماهنگی پیش بیاییم، همین مصوبه سوم اسفند زد و بر این مبنا حرکت شروع شد. اگر این مصوبه را نداشتیم خیلی برای ما مشکلات پیش می‌آمد.

شما می‌دانید آن وقتی که می‌خواستیم تعطیل کنیم، یا مغازه‌ها در شهرستان‌ها یا در تهران باز شود و رفت و آمد در استان‌ها آزاد شود، همه اینها مقاطع حساسی بود و در این مقاطع حساس تصمیماتی که این ستاد می‌خواست بگیرد، می‌بایست پشتوانه لازم را از لحاظ حقوقی و شرعی داشته باشد.

 شما دیدید در ماه رمضان که همان اوایل با آن مواجه شدیم، در ماه فروردین و اعیاد ملی که داشتیم درمورد همه اینها تصمیماتی که اتخاذ می‌شد، اگر یک مرکزیتی نبود و این مرکزیت پشتوانه حقوقی نمی‌داشت، نمی‌توانست تصمیمات را بگیرد. بگوییم این مسجد، نمازجمعه تعطیل، نماز جماعت با این شرایط باز، این حرم که این همه مورد تقدس و اهتمام مردم ما است درب حرم بسته باشد یا صحن بسته باشد، اصلاً نمی‌شد.

اولین قدم نشان داد که ساختار حقوقی کشور ما، ساختاری است که در روز حادثه و روز مشکل می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند و با مصوبه خودش گره‌گشا باشد.

نکته دوم این بود که ما وارد یک معرکه‌ای شدیم که زیرساخت‌های کشور توانست با ما همراهی کند.

مثال می‌زنم. در رأس این مبارزه کرونا، کادر درمان و بهداشت و درمان است. صدا و سیما و دیگران هم در این کار بسیار مهم و عظیم هستند اما شما مقایسه کنید شرایط کادر درمان ما اگر مانند شرایط سال ۹۲ بود، چگونه می‌توانستیم وضعیت را مدیریت و اداره کنیم.

طی این ۷ سال، تخت‌های بیمارستانی کشور چه تخت‌های جدید و چه آنهایی که به طور کامل بازسازی کردیم، بیش از ۲ برابر شده است. این‌که توانستیم ۲۳ الی ۳۰ هزار تخت را به کرونا اختصاص دهیم. مگر قبل از آن می‌توانستیم و چنین توان و امکاناتی را داشتیم؟

اینکه تخت‌های ‌ای سی‌ یو ما به گونه‌ای بود که نه در موج اول و نه در موج دوم، هیچ کجا با معضل مواجه نشدیم. در کشورهایی شرایطی بوجود آمد که تخت نداشتند یا تخت داشتند آی‌سی یو نداشتند اصلاً همچون شرایطی هیچ کجا برای ما بوجود نیامد.

بعضی از رسانه‌ها می‌گفتند در موج دوم در فلان شهر، مثلاً فلان بیمارستان بیمار کرونایی را قبول نکرد بلافاصله تماس می‌گرفتم و می‌گفتند دروغ است. دروغ است و هیچ کجا نداشتیم. یک مورد نداشتیم.

البته ممکن است یک بیمارستانی امکانات نداشته و گفته بروید به بیمارستان دیگر اینها امکان‌پذیر است و حتی یک شهر با شهر مجاور را کاری کردیم این به آن کمک کند، این‌که تخت یا آی‌سی‌یو نباشد، اصلاً نداشتیم. این یکی از امتیازات کشور حتی در مقایسه با اروپا و آمریکا. شما می‌توانید مقایسه کنید آنها چه وضعی داشتند و ما چه وضعی داشتیم.

همین الان در سال جاری علیرغم این‌که تحریم و مشکلات و همه اینها را شما کاملاً می‌دانید. امسال ما ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان سال اضافه خواهیم کرد و ۲ هزار تخت آی‌سی‌یو را اضافه خواهیم کرد.

این کار، کار عظیم و بزرگی است. کدام کشور می‌تواند این کار را بکند.

ممکن است کشورهایی باشند که از لحاظ اقتصادی و امکانات خوب باشد اما کشورهایی که با ما قابل مقایسه باشند چه کشوری است که می‌تواند در این شرایط، وسط این بحران بیاید ۱۰ هزار تخت اضافه کند. این کار، کار عظیم و بزرگی است. این زیرساخت‌ها آماده بود که ما توانستیم تحمل کنیم.

یا در بخش آب و برق فرض کنید اگر شرایط ما شرایط قبلی بود، در همین تابستان میزان مصرف برق را نمی‌توانستیم تحمل کنیم و حتماً دچار خاموشی می‌شدیم. ما ۱۶ هزار مگاوات برق در این ۷ سال اضافه کردیم. این ۱۶ هزار مگاوات برق است که می‌تواند تحمل کند. البته در دولت‌های قبلی هم هر سال بر میزان تولید برق اضافه می‌شده است ولی صدا و سیما بیاید خودش این مقایسه را انجام دهد مقایسه بین مقطعی است.

این ۴ سال با ۴ سال قبل و یا ۸ سال با ۸ سال قبل؛ این مقایسه خیلی می‌تواند درس‌آموز برای ما باشد. وقتی ما از دولت یا از تلاش‌های دولت بحث می‌کنیم بحث یک فرد و یا یک هیأت وزیران نیست؛ بحث همه کارگران، مهندسین، تلاشگران و سراسر کارمندان چند میلیون نفر است، اینها دست به دست هم دادند تا این کار عظیم و بزرگ انجام گرفته است.

یا در بخش‌های دیگر، در بخش کشاورزی این تحولی که در این چند سال داشت اگر نمی‌داشت. یعنی کشاورزی که ۹۷ میلیون تن مواد غذایی برای ما تولید می‌کرد، الان شده ۱۲۶ میلیون تن. اگر یک همچون چیزی نبود یعنی همان شرایط سابق بود، نمی‌توانستیم در این شرایط کشور را اداره کنیم.

در این شرایط کرونا، هم راه‌ها بسته شد و هم برخی از کشورهای صادرکننده صادرات مواد غذایی را متوقف کردند. ما روی پای خودمان ایستادیم، چرا؟ بر مبنای این‌که امکانات در کشور آماده شده بود.

یا فرض کنید در این‌که به مردم می‌گوییم به ادارات مراجعه نکنید و از طریق فضای مجازی و دیجیتال، تماس‌ها را انجام دهید. اگر زیرساخت دیجیتال ما همان بود که در ۷ الی ۸ سال پیش بود، شما مقایسه کنید ببینید این موبایل هوشمند امروز نسبت به آن زمان، آن وقت چقدر بوده، چند صد هزار، ۳۰۰ هزار الی ۵۰۰ هزار حداکثر بوده است، الان ۷۰ میلیون است الان قابل مقایسه با هم نیست.

حرکتی که در فضای مجازی انجام گرفته، توانمندی ما سی و چند برابر شده است. این کاری که در شبکه ملی اطلاعات انجام گرفته، اقدامات دیگر، زیرساخت‌هایی که انجام گرفته، خیلی به ما کمک کرد که بتوانیم بسیاری از کارهای اداری را انجام دهیم.

اینکه ۲۱ میلیون خانوار ما بخواهند وام بگیرند و بدون مراجعه به هیچ بانکی بتوانند این وام خودشان را دریافت کنند،‌ از طریق همین ارتباط فضای مجازی انجام شده است وامی که می‌خواستیم به مردم بدهیم یا مواردی را که لازم بوده کمک‌هایی به مردم بشود، فضای مجازی توانست تحمل کند و این کار را انجام دهد.

یا همین شبکه‌ای که در بخش آموزش هست، می‌گویم صدا و سیما کار بزرگی کرده، در همین شبکه به اسم‌های مختلف وارد شده و دانش‌آموزان را اداره می‌کند و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز از کلاس مجازی تشکیل می‌شود. دانش‌آموز در خانه نشسته و در کلاس مجازی با معلم خود در تماس است و صحبت می‌کند و معلم‌ از او سوال می‌کند. این امکانات اگر نبود، ما چه می‌کردیم.

این مقایسه بسیار مهم است که ما الان در چه شرایطی هستیم و چه زحماتی کشیده شده که کشور ما در این۵ الی ۶ ماهی که با این معضل بزرگ بیماری مواجه بوده، مقاومت و ایستادگی کند. در میان همه این تلاش‌ها صدا و سیما نقش بسیار ارزشمندی داشت. صدا و سیما از اول به صحنه آمد. واقعاً در این ایام روزهای بسیار مهم ملی و دینی داشتیم.

صدا و سیما جایی است که بین مسایل دینی و ملی و انقلابی تلفیق می‌کند واینها را کنار هم می‌چیند همه نیازهایی دارد و ما در ماه رمضان دیدیم این بار را صدا و سیما و فضای مجازی بر دوش گرفتند و بسیاری از مردم توانستند بدون این‌که در مساجد و محافلی که در سال‌های قبل اجتماع می‌کردند، عده کمی آنجا حضور داشته باشند و بقیه در خانه خودشان از طریق صدا و سیما و از طریق فضای مجازی بتوانند آن حال و هوای معنوی را داشته باشند.

مردم در شب‌های احیاء می‌خواستند در مراسم باشند چه کار کنند، نمی‌شد بروند در مساجدی که سال‌های پیش می‌رفتند اما در خانه هم‌نوا شدند، دل‌ها همان شرایط را داشت. حال و هوای معنوی از مسجد و از محافل آمد منتقل شد به خانه مردم و مردم استفاده کردند و در این زمینه صدا و سیما کار بزرگی انجام داد.

ما کشوری هستیم که از لحاظ تعداد دانش‌آموز، چه دانشجو و چه دانش‌آموز عدد قابل ملاحظه‌ای داریم، مثلاً ۸۵، ۸۶ میلیون جمعیت کشور ما است، ۲۰ میلیون نفر در کلاس درس‌اند. اگر حوزه‌ها و پیش‌دبستانی و اینها را اضافه کنیم این عدد بالاتر می‌رود و از ۲۰ میلیون هم فراتر می‌رود. این همه جمعیت در کلاس درس هستند و یکی از خدمات مهمی که دولت ارائه می‌کند، خدمت آموزش است، مثل خدمت بهداشت و درمان است.

در این زمینه اگر کاری انجام نمی‌شد، معنایش این بود که دانشجوهای ما یک سال از درس عقب بمانند، حداقل‌اش این بود که می‌گفتیم تعطیل. یعنی یک یا دو ترم تعطیل یا یک سال تعطیل. این از لحاظ روحی و روانی برای جوان‌های ما سنگین است و از لحاظ زندگی هم برایشان مؤثر است یکسال عقب می‌افتند و عقب می‌مانند. برای یک جوان خیلی مهم است برای خانواده اش مهم است و برای همه مهم است.

اتفاقاً دشمنان ما در همان روزهای اولیه دائم اصرار داشتند و فشار می‌آوردند به افکار عمومی که کشور را به تعطیلی بکشانند. اگر کشور را می‌توانستند به تعطیلی بکشانند و اگر ستاد ملی نبود، شاید ما خیلی مشکلات داشتیم.

کد خبر 541281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha