دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

مرسدس بارچا، همسر گابریل گارسیا مارکز که بیشترین تاثیر را روی کارهای رمان‌نویس کلمبیایی داشت در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

گابریل گارسیا مارکز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا و بنابر اعلام روزنامه فیگارو، دبیرخانه وزارت فرهنگ مکزیک در بیانیه‌ای از درگذشت مرسدس بارچا، بیوه و الهام‌بخش گارسیا مارکز، رمان‌نویس شناخته‌شده کلمبیایی در سن ۸۷ سالگی خبر داد. خانم بارچا روز شنبه در مکزیک و در همان خانه‌ای‌ که سال ۱۹۶۱ به همراه همسرش به آن نقل مکان کرده بود از دنیا رفت. الهاندرا فراستو، وزیر فرهنگ مکزیک نیز در توتیتر خود همدری و اندوه عمیق خود را برای درگذشت مرسدس بارچا اعلام کرد.

مارکز و همسرش در سال ۱۹۵۸ ازدواج کردند و تا زمان مرگ نویسنده نوبلیست کلمبیایی بیش از نیم قرن با یکدیگر زندگی کردند. علت مرگ خانم بارچا که از سال ۱۹۶۱ تا زمان مرگش در مکزیک زندگی می‌کرد هنوز اعلام رسمی نشده؛ اما به گفته رسانه‌های کلبمیایی خانم بارچا در اواخر عمر از مشکلات تنفسی رنج می‌برد.

ایوان دوکه، رئیس‌جمهور کلمبیا نیز با بیان تسلیت و ابراز همدردی با خانواده مرحوم نوشت «امروز در مکزیک عشق زندگی گابریل ماکز ما و رفیق و همراه بی‌قید و شرط او درگذشت. همدردی و همبستگی عمیق همه کلمبیا با خانواده اوست.»

مرسدس بارچا اصالتا از فرزندان مهاجران مصری بود که در ماگدانلا کلمبیا زاده و بزرگ شد. او به همراه پدرش که یک داروخانه را اداره می‌کرد از دهکده‌ای به دهکده دیگر برای تهیه دارو سفر می‌کرد و مارکز او را در یکی از همین سفرها دیده و با او آشنا شده بود. ثمره زندگی آن‌ها دو فرزند با نام‌های گونزالو و رودریگو بود که یکی از آن‌ها کاریکاتوریست و دیگری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون است.

درگذشت مرسدس بارچا واکنش‌های بسیاری را از سوی محافل ادبی فرهنگی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. شهردار مکزیک هم در توئیتی در ادای احترام به او نوشت «خوشحالم که این افتخار را در زندگی داشتم که او را از نزدیک بشناسم. او یک زن زیبا و بزرگ بود.»

گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۲۷ در  دهکده آرکاتاکا در کلمبیا زاده شد و در سال ۲۰۱۴ در مکزیک از دنیا رفت. او در سال ۱۹۸۲ جایزه نوبل ادبیات را برنده شد.

کد خبر 541124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha