رئیس جمهوری ایالات متحده که هفت سال پیش ادوارد اسنودن را «یک جاسوس خائن و سزاوار اعدام» خطاب کرده بود، از احتمال عفو افشاگر سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد.

ادوارد اسنودن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، اسنودن در ۲۰۱۳ پس از افشای برخی اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا به هنگ‌کنگ و از آنجا به روسیه گریخت تا از خطر بازگشتن به سرزمین مادری و محاکمه شدن در امان بماند. او این روزها در نقطه‌ای ناملعوم در روسیه زندگی می‌کند. دانلد ترامپ همان زمان در توییتر خود ادعا کرده بود اسنودن یک جاسوس است و باید اعدام شود اما اگر اسناد دولت باراک اوباما را افشا کند، خودش یکی از هواداران او می‌شود.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری روز شنبه خود حرف‌هایی بر زبان آورد که نشان می‌داد از موضع پیشین درباره اسنودن ۳۷ ساله عقب‌نشینی کرده و البته از آن بوی عفو و بخشش احتمالی هم به مشام می‌رسید. ترامپ گفت: «درباره این پرونده چندان خبر ندارم و در رد یا تایید بخشش او بحث‌هایی بسیار مهم و اساسی شنیده‌ام. هر چند خودم می‌خواهم نگاهی به پرونده بیندازم و موضوع ادوارد اسنودن را با دقت بیشتر بررسی کنم.»

با اینکه افشاگری‌های اسنودن ضربه‌ای بزرگ به اعتبار دولت اوباما و ایالات متحده در آمریکا و جهان وارد آورده بود اما سال ۲۰۱۶ پویش عفو او راه افتاد تا رئیس جمهوری وقت آمریکا را وادار به بخشیدن افشاگر آژانس امنیت ملی کند. این درخواست سال ۲۰۱۷ با بیش از یک میلیون امضا به کاخ سفید داده شد و تا امروز خبری از سرنوشت آن به میان نیامده است.

ترامپ در ماه‌های اخیر با بی‌اثر کردن حکم متحد قدیمی خود راجر استون و بخشیدن اتهام جنایی یکی از قانونگذاران ضد مهاجرت ایالت آریزونا به ماجرای عفو توجه نشان داده است. برخی معتقدند او می‌تواند با امضای حکم بخش اسنودن این چرخه را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به سود خود کامل کند.

کد خبر 540700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha