خبرنگار سی‌بی‌اس در سازمان ملل گزارش داده قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسیده است. پمپئو پس از این شکست بیانیه‌ای صادر کرد.

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از شکست این قطعنامه بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این مأموریت بنیادی شکست خورد. این شورا، قطعنامه‌ای معقول برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که قدمتی ۱۳ ساله دارد را رد کرد و برای اولین بار در یک دهه گذشته، مسیر را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند را هموار کرد. قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست.»

ایسنا نیز نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از اقدام شورای امنیت به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد و گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد. این شورا امروز نتوانست مجموعه مأموریت‌های اساسی خود را محقق کند. شورای امنیت قطعنامه معقولی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران رد کرد.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام زمینه را برای ایران جهت خرید و فروش تسلیحات متعارف بدون محدودیت‌های خاص سازمان ملل برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته فراهم کرد. ناکامی شورای امنیت در اقدام قاطعانه برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی غیرقابل‌توجیه است.

پمپئو با بیان این که کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به شدت از تمدید تحریم‌ها حمایت کردند،‌ ادعا کرد: شورای امنیت درخواست‌های صریح برای تمدید تحریم تسلیحاتی از جانب بسیاری از کشورهای خاورمیانه را که در معرض خشونت‌های ایران قرار دارند، رد کرد.

او پس از این شکست تحقیرآمیز اعلام کرد: شش عضو شورای همکاری خلیج فارس با هم جمع شدند تا از شورای امنیت بخواهند تحریم را تمدید کند. اسرائیل نیز از شورا خواست که همین کار را انجام دهد تا از گسترش و مدرن‌سازی زرادخانه ایران جلوگیری کند.

پمپئو خاطرنشان کرد: ایالات متحده هرگز دوستان ما را در منطقه که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند، رها نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد، کشورش به کار خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود ایران، آزادی خرید و فروش تسلیحات را نداشته باشد.

کد خبر 540266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    19 10
    به قول شهید بهشتی (ره) آمریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
  • علیزاده IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 4
    آمریکا الان ۴۰ سال هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • Faridon.gh4848 TW ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 2
    تحریم ها فقط درجهت فشار مردم عادی است
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 3
    دیدید تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نبود؟