سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هیچ شاهدی در دست نیست که کروناویروس از راه غذا یا بسته‌بندی منتقل شود و از مردم خواست نگران وارد شدن ویروس به زنجیره غذایی نباشند.

FOOD

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  دو شهر در چین اعلام کرده‌اند که مقدار اندکی کروناویروس در بال مرغ منجمدشده وارادتی از برزیل و در سطح بسته‌بندی میگوی منجمد اکوادوری یافته‌اند که نگرانی درباره احتمال شیوع جدید از راه غذای واراداتی آلوده را برانگیخته است.

 نیوزیلند نیز  پس از بیش از ۱۰۰ روز نخستین موارد انتقال ویروس در این کشور را گزارش کرده است و مقامات بهداشتی این کشور می‌گویند ممکن است مواد غذایی منجمد وارداتی عامل این شیوع باشد، چرا که یکی از افراد بیمار شده در فروشگاه توزیع‌کننده این مواد غذایی کار می‌کرده است.

اما آیا باید واقعا نگران انتقال ویروس از این طریق بود؟

کارشناسان می‌گویند گرچه این امکان را نمی‌توان به طور کامل رد نکرد، اما احتمال انتقال ویروس از طریق غذای منجمد بسیار اندک است، چرا که ویروس کرونا در خارج از بدن انسان چندان پایدار نیست.

منجمد کردن یا یخچالی کردن ویروس ممکن است مدت زمان قابلیت انتقال آرا افزایش دهد و احتمالا به همین دلیل شیوع‌های کرونا در کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت به طور مکرر رخ داده است، اما انتقال ویروس از طریق سطوح حتی سطوحی که منجمد یا یخچالی هستند، به نظر نادر می‌رسد.

مایک رایان، رئیس بخش برنامه اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت نیز  روز پنجشنبه ۲۳ مرداد به خبرنگاران گفت:‌«مردم نباید نگران انتقال کرونا از طریق غذا، بسته‌بندی غذا یا روند آماده کردن یا تحویل غذا نباشند.»

او افزود: «هیچ شاهدی وجود ندارد که غذا یا زنجیره غذایی در انتقال ویروس نقشی داشته باشد. مردم باید از این لحاظ احساس راحتی و ایمنی کنند.»

ماریا ون کرکوف، اپیدمیولوژیست ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت چین صدها هزار بسته غذا را آزمایش کرده‌اند و «تعداد بسیار بسیار معدودی، کمتر از ۱۰ مورد مثبت در میان آنها یافته است.»

کروناویروس اگر هم روی چنین بسته‌هایی قرار بگیرد تا زمانی که به دست مصرف کننده برسند، بعید است فعال بماند.

ویروسی که روی چنین سطحی می‌افتد حتی اگر این سطح منجمد باشد، پس از مدتی متلاشی و خشک می‌شود. خود فرایند باز کردن یخ مواد غذایی منجمد هم ویروس را از بین می‌برد.

این آزمایش‌ها فقط RNA یا ماده ژنتیکی ویروس را یافته‌اند، گرچه RNA از لحاظ ویروس‌شناختی سرایت‌دهنده است، اما به تنهایی در دنیای واقعی نمی‌تواند عفونت ایجاد کند.

کد خبر 540248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha