دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر عراق در ایران گفت: نوری المالکی نخست وزیر عراق اوایل هفته آینده برای یک دیدار دو روزه به تهران سفر می کند.

"ابوحیدر الشیخ " روز دوشنبه و در آستانه سفر مالکی به تهران در مصاحبه با خبرنگاران در سفارت عراق در تهران افزود: این سفر تاثیر زیادی در توسعه و گسترش بیش از پیش روابط سیاسی، اقتصادی دو کشور خواهد داشت و موجب می شود تا این روند سرعت بیشتری بخود بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، الشیخ با بیان این که با روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در عراق صفحه جدیدی در روابط و مناسبات دو کشور گشوده شده است، گفت: عراق امروز عراق محبت، صلح و آزادی است و ما می خواهیم با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن منافع آنها و دخالت نکردن در مسایل داخلی این کشورها روابط خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مالکی را در سفر به تهران، وزرای دفاع، برق و منابع آب عراق همراهی می کنند، خاطر نشان کرد: در این سفر، بعضی موانع فنی و اداری موجود در سر راه اجرای توافق نامه های قبلی ایران و عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم بتوانیم این موانع را با هدف اجرای سریع تر موافقت نامه ها، برطرف کنیم.

سفیر عراق در تهران با بیان این که در این سفر چند موافقت نامه بین دو کشور امضا خواهد شد، افزود: در سفر مالکی به تهران همچنین برخی مسایل و مشکلات عراقی ها در ایران، نظیر افتتاح مدرسه برای فرزندان آنان مطرح و بررسی خواهد شد.

الشیخ با مهم خواندن دیدار های مسوولان دو کشور و با اشاره به سفر احمدی نژاد به عراق گفت: این دیدارها در راستای تقویت روابط و مناسبات فرهنگی و سیاسی ومنافع دو کشور، است و در دیدار آتی مالکی از تهران، مذاکراتی در ارتباط با فعال تر شدن اجرای موافقت نامه های قبلی انجام خواهد شد.

به گفته سفیر عراق در تهران، همکاری در زمینه انرژی و انتقال برق از ایران به عراق و عملی شدن توافقات قبلی از جمله موضوعاتی است که در دیدار نخست وزیر عراق با مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح خواهد شد.

الشیخ افزود: امروز جمهوری اسلامی 200 مگاوات برق از طریق مرز شلمچه، 150مگاوات از طریق منظریه در غرب ایران و 120مگاوات برق نیز از طریق مرز کردستان به عراق صادر می کند و توافقی صورت گرفته است تا میزان برق صادراتی از منظریه از 150 مگاوات به 450 مگاوات افزایش یابد.

وی اقدام به ساخت نیروگاه برق در شهرک صدر عراق توسط ایران با ظرفیت تولید 250 مگاوات برق و همچنین تصمیم برای احداث نیروگاه برق در شهرهای نجف و کربلا توسط ایران را از جمله همکاری های مشترک دو کشور در زمینه نیرو و برق اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با گفت و گوی احتمالی مالکی با مقام های ایرانی در ارتباط با موضوع توافق نامه امنیتی بین عراق و آمریکا گفت: نخست وزیر عراق در سفر به تهران با رهبری انقلاب و رییس جمهوری دیدار خواهد کرد و در این دیدارها توضیحاتی نیز در ارتباط با توافق نامه امنیتی بین عراق و آمریکا ارایه خواهد شد.

سفیر عراق در تهران افزود: مالکی در دیدارها ی خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران مسایلی را در خصوص توافق نامه مزبور، تشریح و اطلاع خواهد داد و باید دانست که در این ارتباط جای نگرانی و واهمه وجود ندارد.

تاثیر موافقت نامه بر ادامه مذاکرات بین ایران، آْمریکا و عراق

الشیخ تاخیر در مذاکرات سه جانبه بین عراق، امریکا و ایران را با توافق نامه مزبور بی ارتباط دانست و گفت: توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا تاثیری در ادامه مذاکرات سه جانبه ندارد بلکه علت تاخیر آن برخی مسایل فنی بوده است و پیشتر قرار بود تا دو روز پس از سفر دکتر احمدی نژاد به عراق مذاکرات از سر گرفته شود ولی اقدامات فنی مناسب نبود و باعث تاخیر در آن شد.

وی افزود: در پی چنین تاخیری طرف عراقی گفت و گوهایی با طرف ‍آمریکایی و ایرانی انجام داد و در آنها تاکید شد که این گفت و گوها باید صورت گیرد چرا که هیچ راهی جز ادامه مذاکرات برای به نتیجه رسیدن آن وجود ندارد.

سفیر عراق در تهران خاطر نشان کرد: یکی از علت های تاخیر مذاکرات به سبب اعتراض دوستان ما به بمباران شهرک صدر بود و ما در این ارتباط توضیح لازم را ارایه کردیم و فکر می کنیم این مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

احتمال تمدید حضور نیروهای خارجی در عراق برای یک سال دیگر

سفیر عراق در تهران درارتباط با نزدیک شدن زمان پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گفت: این نکته باید برای همه روشن شود که نیروهای خارجی تا ابد در عراق نخواهند ماند اما در صورت نیاز به مدت یک سال دیگر حضور انها درعراق تمدید خواهد شد و در این زمینه هیچ سقف زمانی وجود ندارد.

تاکید بر تبدیل مطالب از حرف به عمل

الشیخ در ارتباط با برخی بیانیه های پایانی در نشست هایی در مورد عراق گفت: انتظار ما به عنوان دولت عراق این است که این بیانیه ها از حرف به عمل تبدیل شود و کشورهای همسایه به جلوگیری از رخنه کردن برخی افراد و سلاح ها به عراق کمک کنند.

وی افزود: کشورهای همسایه در گذشته همکاری خوبی در این زمینه داشتند و انتظار ما ادامه این همکاری ها است .

حضور منافقین در عراق

سفیر عراق در ارتباط با ادامه حضور منافقین در عراق گفت: دولت عراق هرگز به هیچ شخص یا سازمانی اجازه فعالیت علیه یک کشور همسایه را نمی دهد و امروز موضوع حضور اعضای سازمان مجاهدین در عراق به زمان قبل از سقوط صدام باز می گردد و تصمیم قطعی دولت عراق اخراج آنها است، ولی باید در نظر گرفت که هیچ کشوری آنها را نمی پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر کشوری آنها را بپذیرد دولت عراق بلافاصله آنها را اعزام خواهد کرد و ما نمی توانیم آنها را به ایران تحویل بدهیم ولی اگر کسی در این زمینه داوطلب باشد با هماهنگی کمیته بین المللی صلیب سرخ آنها را به ایران تحویل خواهیم داد. 

کد خبر 53973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز