زنان و کودکان روستای سورتاک قلعه‌گنج برای تامین آب خود روزانه چند کیلومتر در مسیر ناهموار کوهستان پیاده‌روی می‌کنند تا به برکه‌های دستکند خودشان در دره سُمسیل‌ها برسند.

بركه دستكند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ایرنا، فرماندار شهرستان قلعه گنج برای تامین آب اهالی سورتاک، مهلت ۱۰ روزه تعیین کرد. روستاهای چاه‌المدین و سورتاک از توابع بخش چاه‌دادخدا قلعه‌گنج در زیر دامنه کوه‌های مارز و حاشیه دره سُمسیلی، روی هم رفته ۱۳۰ خانوار ساکن دارند که آب اشامیدنی آن‌ها به صورت سیار تامین می‌شود. اهالی این روستاها پول‌هایشان را جمع کرده و برای تهیه یک تانکر ۱۲ هزار لیتری آب ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. اما برای آن‌ها نمی‌صرفد که ظروف و لباس‌های خود را با این آب بشویند و زنان و دختران روستا مجبورند روزانه چهار کیلومتر در مسیر ناهموار کوهستان طی طریق کنند تا به برکه‌های کوچکی برسند.

مردان روستا معمولا برای کار به مناطق دیگر شهرستان و استان می‌روند و زنان و کودکان هم ناچارند دبه‌های آب را روی سرشان بگذارند و چهار کیلومتر در یک مسیر سنگلاخی پیاده روی کنند تا بتوانند روزگار بگذرانند، ظهرها بسیار گرم است و شب‌ها هم از ترس حیوانات وحشی نمی‌توانند به دره بروند.

مهدی شهسواری، فرماندار قلعه‌گنج پیگیر رفع مشکل اهالی این مناطق است و امروز ۲۲ مرداد هم برای چندمین مرتبه از این روستای دورافتاده و سخت‌گذر بازدید کرد، اما او در این بازدید، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان را هم با خود به سورتاک آورده تا شاید بتواند با دریافت کمک‌های مالی از این نهاد، بخشی از مشکل سورتاکی‌ها را برطرف کند.

آن‌ها در بدو ورود به منطقه، از وضعیت موتور پمپ دیزلی و یک حلقه چاه که ۱۰ سال قبل توسط یکی از خیران راه‌اندازی شده بود و اکنون مستهلک و غیرقابل استفاده شده، بازدید کردند و سپس با حضور در روستای سورتاک خواستند سری به برکه‌هایی بزنند که اهالی منطقه را دور خود جمع کرده‌اند. «جالب است بدانید در حاشیه این دره اگر با دستان خود چاله‌ای حفر کنید، آن چاله یا گودال به یک برکه تبدیل می‌شود» در رودخانه سورتاک زنان روستایی با ایجاد حفره‌های کم‌عمق در شن‌های رودخانه موجب جمع شدن آب می‌شوند و از آب داخل حفره برای شستن ظروف و البسه و حتی برای مصارف بهداشتی استفاده می‌کنند.

مدیران هم با حضور در این مکان، با مردم روستا گفت و گو کردند و جویای مشکلات آن‌ها شدند. یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در حاشیه این بازدید گفت: مشکلات روستای سورتاک اعم از خرید مخزن ذخیره آب و بازاریابی برای فروش تولیدات حصیری اهالی و پشتیبانی مالی از بانوان هنرمند این منطقه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در بازدید مشترکی که امروز با حضور فرماندار و بخشدار چاه دادخدا از روستای سورتاک داشتیم عمده‌ترین مشکل اهالی، تامین آب سالم و بهداشتی بود که مقرر شد شبکه موقت آبرسانی از طریق راه‌اندازی مجدد موتور پمپ و تجهیز چاه و خرید کابل برق، فعال و یک مخزن آب آشامیدنی تامین شود.

گاهی اوقات مسئولان برای حل یک مشکل به منطقه‌ای سفر می‌کنند و حضور آن‌ها در بین مردم روستا باعث می‌شود مردم مشکلات دیگر خود را هم مطرح کنند. در سورتاک هم این اتفاق رخ داد و مدیرانی که برای بررسی مشکل آب به این روستا سفر کردند دیدند بیشتر مردم این دیار، هنرمندانی با مهارت در حوزه تولید صنایع حصیری هستند اما در بحث فروش محصولات خود مشکلاتی دارند، پس کمک به فروش تولیدات آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این موضوع نیز از چشمان مدیرکل کمیته امداد پنهان نماند و او در این رابطه اظهار کرد: برای راه‌اندازی مشاغل خرد روستایی و فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی و حصیری بانوان روستایی سورتاک به زودی برنامه‌هایی اجرا خواهد شد و با استقرار راهبر شغلی در این منطقه، صنایع حصیری را خریداری و رونق خواهیم داد و زنان حصیرباف روستایی را حمایت خواهیم کرد.

مهدی شهسواری، فرماندار قلعه‌گنج نیز بیان کرد: طی ۱۰ روز آینده مشکل تأمین آب اهالی روستای سورتاک به طور موقت حل می‌شود و باید به فکر تامین منابع مالی لازم برای تامین دائمی آب این روستا باشیم. راه‌اندازی و تکمیل مجتمع آبرسانی سورتاک و سوردَر با اجرای عملیات ۱۷ کیلومتر شبکه لوله‌گذاری در روستاها و پنج کیلومتر خط انتقال برق حدود «سه تا چهار میلیارد تومان» اعتبار نیاز دارد و فعلا تامین این مبلغ اعتبار برای قلعه‌گنج میسر نیست.

وی تصریح کرد: برای تامین موقتی آب آشامیدنی این روستا و ۵۰ خانوار سورتاک با همکاری اداره آب و فاضلاب قلعه‌گنج و کمیته امداد قرار است با خریداری یکهزار متر کابل برق و خرید یک دستگاه کف‌کِش و یک مخزن ۱۵ هزار لیتری، آب مورد نیاز مردم را از یک حلقه چاه که سالیان گذشته توسط خیر حفر شده تامین کنیم و دیگر دختران و بانوان روستا مجبور نیستند مسافت طولانی به دره و رودخانه را پیاده بروند و برگردند. طی ۱۰ روز آینده آب روستا را تامین خواهیم کرد.

 جمیله مارزی از بانوان روستای سورتاک هم گفت: ما زنان و حتی دخترکانمان از بس که دبه‌های ۲۰ لیتری آب را از برکه تا روستا حمل کردیم دچار گردن درد شدید شده‌ایم. این کار هر روزمان است. ۴۰ سال سن دارم با هفت فرزند دختر و پسر ناچارم برای تامین آب مورد نیاز خانواده روزها بیش از ده مرتبه با حمل گالن ۲۰ لیتری آب روی سر و با پیمودن چند هزار متر راه از روی تپه و کوه آب را برای فرزندانم تهیه کنم. به خدا برای‌مان دردآور است و مهره‌های گردنم کج شده است.

این بانوی سورتاکی تصریح کرد: برای شستن ظروف و لباس کودکان مجبوریم به دره کنار روستا برویم و در کف دره که آب در زیر شن‌های رودخانه پنهان است حفره‌ها را با دست و پنجه ایجاد کنیم و پس از آنکه آب در حفره‌ها جمع شد ظروف و لباس‌هایمان را بشوییم و گاهی وقت‌ها هم نیمه‌های شب آب تمام می‌کنیم و به علت تاریکی هوا و وجود حیوانات وحشی نمی‌توانیم به دره سمسیلی برویم. کمی آب از همسایه‌هایی که نیاز کمتری دارند و جمعیت خانواری آنان از ما کمتر است تا صبح قرض می‌کنیم و صبح آب قرض گرفته را به آن‌ها برمی‌گردانیم. فقط مشکل آب سورتاک را حل کنید.

طی سه سال گذشته ۷۰ روستای قلعه‌گنج به شبکه آبرسانی متصل شده و این، رقمی بیش از تمامی اقدامات انجام شده طی سه دهه گذشته است. برای تامین آب ۳۵ روستای دیگر این شهرستان ۳۵ میلیارد تومان نیاز است. ۱۸۵ روستای قلعه‌گنج از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند. این شهرستان با ۲۲۰ روستا در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

کد خبر 539516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha