سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

شیوع کرونا و شدت گرفتن آن در خراسان رضوی باعث شده رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در توزیع نذری محرم امسال اهمیت بیشتری پیدا کند.

غذای نذری محرم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از لیوان و ظروف پلاستیکی برای توزیع مایعات داغ و غذاهای نذری در ایستگاه‌های صلواتی و مراسم مذهبی در ایام محرم و صفر ممنوع است.

ریختن مایعات داغ در ظروف پلاستیکی خطر سرطان‌زایی دارد لذا استفاده از لیوان کاغذی و شیشه‌ای برای این کار توصیه می‌شود.

استفاده از لیوان پلاستیکی برای مایعات سرد در تکیه‌ها، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی بلامانع است.

از زمان بسته بندی تا توزیع غذای نذری نباید بیشتر از دو ساعت بگذرد. رعایت نکردن موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد لذا نکات بهداشتی در مراسم عزاداری محرم و صفر باید رعایت شود.

هرگونه پخت وپز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.
 
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد. توصیه می‌شود از مواد غذایی بسته بندی و فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه نرسد

از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری و در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم‌سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

کد خبر 539367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha